کد خبر: 38767
A

روحانی: نقد اعتراض مردم فرصت است نه تهدید

رییس جمهور ، همدلی و همراهی بیش از پیش همه قوا برای رفع مشکلات مردم را ضروری خواند و با استناد به آمارهای رسمی از روند توسعه و پیشرفت کشور به رغم همه تلاش های دشمنان، تصریح کرد: شرایط اقتصادی ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است اما این بدان معنا نیست که همه مشکلات حل شده است، برخی مشکلات هنوز هست اما باید با وحدت و همدلی و دست در دست یکدیگر ، برای رفع آنها تلاش کنیم.

روحانی: نقد اعتراض مردم فرصت است نه تهدید

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه‌ای با روسای کمیسیون هایتخصصی مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان ضرورت تداوم جلسات مشترک با روسای کمیسیون هایمجلس و اهمیت این نشست ها در هماهنگی نزدیکتر میان دولت و مجلس ، به موضوع حوادثچند روز گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: طی چند ماه گذشته ما یک انتخابات بسیارشکوهمند و شاید رقابتی‌ترین انتخابات را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم.

روحانی افزود: حضور و مشارکت گسترده مردم در سراسر کشور در اینانتخابات که حتی با  یک مسأله امنیتی و یا نزاع و برخوردی میان مردم مواجهنبود، بسیار چشمگیر بود و گروههای حاضر در جامعه هر کدام نظر خودشان را می‌گفتند.این روند و برگزاری یک انتخابات عظیم و پرشکوه و با حضور گسترده مردم ، پیروزی بزرگی برای ملت و انقلاب و کشور بعد از حدود ۳۹ سال بود.

روحانی اظهارداشت: بعضی ها از اینها فکر می کردند روابط سه قوه ،روابطی گسسته، با فاصله و اختلاف می‌شود اما بحمدالله این روابط حتی در مقایسه بادولت یازدهم بهتر و نزدیک‌تر شد که در رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرا تبلوریافت. آن جلسه رای اعتماد بسیار شکوهمند و کم‌نظیر بود. مجلس حرف خودش را با کمالاحترام ، رعایت قانون و  بهتر از هر زمان دیگر زد . تحمل اینها و دیدن اینمیزان از وحدت و اتحاد ، برای مخالفین و دشمنان نظام آسان نبود.

رییس جمهور با بیان اینکه وحدت و اتحاد نزدیک بین نیروهای مسلح ودولت  و در مرحله بعد نیز موفقیت و پیروزی سیاسی بزرگ ملت ایران در دنیا،خوشایند دشمنان ما نبود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها کمر بستند که برجام را از بینببرند، با ملت ما مبارزه کنند و تحریم ایجاد کنند اما دنیا در برابر آمریکا ایستادو در اولین گام شکست بزرگی خوردند.

روحانی با بیان اینکه البته موضوع برجام فراز و نشیب دارد، گفت: طبیعیو معلوم است موضوعی که یک طرف ما، قدرت‌های بزرگ هستند، مخصوصاً یکی از آن کشورهاآمریکاست که با ما دشمنی دارد، فراز و نشیب داشته باشد. به هر حال آمریکا شکستبزرگی در برابر متحدینش و حتی اروپا متحمل شد

روحانی با بیان اینکه مجموعه اینها برای دشمنان ایران سخت بود، تصریحکرد: می‌گفتند که شاید همه اینها هست، ‌ولی کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دچارشکست می‌شود. شما نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس مطلع هستید، شرایط ما ازشرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم؛ وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسطدنیا بهتر است.

گل و بلبل نیست، مشکل داریم

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امسال رشد اقتصادی ما در ۶ ماهه اول، ۶ درصد است. تمام کشورها به طور متوسط رشداقتصادی‌شان ۲ الی ۳ درصد است. رشد اقتصادی ما از متوسط دنیا بهتر است و ما پیش رفتیم. ما۷۰۰ هزار شغل درست کردیم. نتیجه در تابستانامسال نسبت به تابستان پارسال، گواه یک کار عظیم است؛ ۷۰۰ هزار شغل درست کردن، مگر کار کمی است؟

روحانی تصریح کرد: در سال گذشته کمبود گاز نداشتیم. برای اولین باروقتی ترکمنستان گاز را قطع کرد، برای ما مشکل ایجاد نکرد. این برای ما افتخار است.دفعه پیش که ترکمنستان گاز را قطع کرد، ما ناچار شدیم پول کلانی بدهیم برای اینکهوصل شود و افزایش قیمت را هم پذیرفتیم. این دفعه قبول نکردیم و بی‌اعتنایی کردیم وآنها خودشان بعد از ۱۵ روز ناچار شدند که گاز را وصل کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نگاه کنیم که نسبتبه ۵ الی ۷ سال پیش وضع‌مان بهتر شده است یا نه؟ ممکن است یکسری مشکلاتی باشد،ما که نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده است. اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما نگوییم کشور ماگل و بلبل است، بله درست است. گل و بلبل نیست، مشکل داریم.

رییس جمهور اضافه کرد: شما روسای کمیسیون های تخصصی مجلس بهتر از همهمی‌دانید که حل برخی از مشکلات زمانبر است، آماری که دیروز دیدم بارندگی پاییزامسال نسبت به پاییز متوسط ۱۰ سال گذشته، ۵۵ درصد کاهش یافته است. اینکه دست ما نیست. باید دعا کنیم رحمت خداوندبر ما نازل شود. در مورد زلزله هم از شمال تا جنوب ایران می لرزد، اینها که دست مانیست ، خداوند باید کمک کند، البته ما باید خودمان را در برابر زلزله آماده کنیم.

روحانی همچنین به مشکل آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: اینآلودگی در عرض ۲روز و یکسال و ۵ سال که بطور کامل برطرف نمی شود بلکه چند تا برنامه می‌خواهد تا بااین آلودگی‌ مبارزه کنیم. همین امسال و ۲ماه پیشبه خاطر آلودگی، برخی شهرهای اروپایی بهم ریخت ،آنجا که باد و باران است اگر برایمدتی این اتفاق نیفتد، دچار مشکل می شوند، لذا اینطور نیست که چنین مشکلاتی رابتوان به سادگی حل کرد البته این معنایش این نیست که نمی‌توانیم این مشکل را حلبکنیم، باید حل کنیم.

یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری برای ما درستکرده

رییس جمهور تصریح کرد: ملت ایران با صلابت، به خوبی از اینمشکلات  عبور خواهد کرد. ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که بیایند کاریانجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلابتوهین کرده و تخریب اموال عمومی بکنند ، به خوبی جمع می‌کند.  ملت بزرگ ما هماز چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزینیست.

رییس جمهور افزود: موسسات غیرمجاز و تعاونی‌ها که ربطی به این دولتنداشته  و حتی مجوز بانک مرکزی را هم نداشتند، اینها مجوزهایشان مجوزهایتعاونی برای دهه ۸۰ و قدیمی است، اشکالات و مشکلاتی داشتند،دولت برای اینکه این مسایل را حل کند، تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان، پول گذاشته، این بار سنگینی بر دوش دولت است. مااین کار را کردیم. به عهده ما نیست. مگر باید این را دولت حل کند؟ برخی رفتند بهیک مؤسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به موسسه کاسپین بانکمرکزی مجوز داده ، شما می‌دانید که موسسه فرشتگان، جزو آنهایی بود که داخل ایننبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم یک قاضی‌ در یکی ازشهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد.

روحانی اضافه کرد: ما باید مشکل مردم را به گونه ای حل می‌کردیم چراکه مردم گرفتار شده بودند لذا آمدیم پول های بیش از سه میلیون نفری که گرفتاربودند را با یک سود عادلانه ای پرداخت کردیم. از تعداد  سپرده‌گذاران ۹۸ درصد مسایل‌شان حل و فصل شده  و ۲ درصد مانده حالا ممکن است عدد پولشان بالا باشد ولی تعداد سپرده‌گذار۲ درصد است برای حل آن هم داریم تلاش می‌کنیم، یک مشکل قضایی بوده و  مجوزهایی لازم بوده، فکر می‌کنم کارهایش را در همینهفته بتوانیم سامان دهیم که اموال آنها در اختیار قرار بگیرد، محاسبه و به آنهارسیدگی شود اما عده‌ای هم مشکلات دیگری دارند، یکسری کارگر هستند که صاحب کارخانهفعال است. جنس هم تولید کرده و جنسش هم در انبار است، تقاضا در بازار وجود ندارد.پول ندارد پول کارگرش را بدهد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در بحث اشتغال هنوز تا زمانی که مشکلبیکاری را حل کنیم، فاصله داریم، گفت: مردم مشکلات دارند. طبیعی است، باید اینمشکلات را حل و فصل کنیم. بنابراین یک عده اعتراض یا انتقاد دارند منتها باید طریقو مسیر درست و قانونی را برای بیان انتقاد انتخاب کنند. یک عده ای در این وسطآمدند دارند با تحریک دیگران سوء استفاده می‌کنند. آن هم معلوم است که برای چیست؟

اولین وحدت، وحدت مسوولین است

روحانی با بیان اینکه بهترین پاسخ در برابر اینگونه حوادث، چه مشکلاتو چه اینگونه مسائل وحدت ملی ما است، اضافه کرد: اولین مصداق وحدت هم وحدت مسئولیناست. یعنی مجلس، دولت، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه افرادی که در این کشورمسئولیت دارند، همه باید کنار هم قرار بگیرند و متحد و یکصدا شوند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه نمی خواهم وارد بحث در این باره بشوم کهریشه این حوادث که ایجاد شد، از کجا شروع شد و چه بود؟،  اظهار داشت: دربارهاین مساله در یک فرصت و زمان دیگر می‌شود بحث کرد و حرف زد. منتها امروز باید متحدباشیم. همه دست به دست هم دهیم. دیگر بحث سر این نیست که این برای کدام جناح و حزباست و دارای چه تفکری است. بحث، بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنیت و مصالحملی و ثبات ما و منطقه است.

روحانی درباره روش حل مشکل تصریح کرد: همیشه نمی شود مریض را با قرصخوب کرد و گاهی جراحی می‌خواهد. حالا اگر خانواده‌ای که باید این مریض را به جراحبسپارند، بین‌شان اختلاف نظر شود، یعنی یکی بگوید این باید جراحی شود، پزشک متخصصهم می‌گوید جراحی شود، آن طرف هم بگوید من می‌دانم باید جراحی شود، اما می‌ترسم ونمی‌توانم تحمل کنم، می‌ترسم طوری شود، نگرانی پیدا می‌کند. حالا وقتی دعوا می‌شودپزشک و جراح باید چه کار کند، بایستد؟

روحانی گفت: الان مشکل بیکاری و معضل اشتغال داریم. باید به شکلی آنرا حل کنیم. شما می‌گویید بودجه اشتغال را از جای دیگری بیاورید. اهلا و سهلا، شمانمایندگان مجلس هستید. شما می‌گویید این بودجه را از اینجا نبریم، خوب بگویید ازکجا بیاوریم، هر جا بگویید ما حرفی نداریم.

روحانی اظهار داشت: من برنامه دادم و مردم به این برنامه رأی دادند.به مردم قول دادم و گفتم فقر مطلق را می‌خواهم از بین ببرم. به مردم گفتم که می‌خواهممشکل اشتغال را درست کنم. بر این مبنا مردم آمدند به من رأی دادند. من باید بهمردم چه بگویم؟ بگویم من برای اشتغال برنامه ندارم. باید بگویم برنامه دارم، برایاینکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس، اما مجلس به هر دلیلی آمد گفت من رأینمی‌دهم. باید به مردم شفاف بگوییم.

وقتی خودمان همدیگر را تضعیف کنیم قطعا نمی‌توانیم پیش برویم

رییس جمهور با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان از جیب دولت بخاطر کمبود های صندوق هایبازنشستگی، می رود، گفت: دلیل آن عمدتاً به تصمیمات مجلس و دولت در گذشته مربوط می‌شود؛با تصویب بازنشستگی زودهنگام، ورودی پول به این صندوق کم شده و خروجی آن زیاد می‌شودو نتیجه آن کسری در صندوق است که هر سال هم بدتر می‌شود و سال آینده باید پولبیشتری برای آن بگذارید.

 رییسجمهور ادامه داد: آن ۶۰ هزار میلیاردی که به صندوق‌ها کمک می‌کنیمحاصل یک فرآیندی است که  در طول سال‌ها انجام شده و به اینجا رسیده است؛تقصیر ما نیست اما باید حل کنیم.

روحانی با بیان اینکه مردم تنها به خاطر مشکلات اقتصادی به خیاباننیامده اند و فقط پول و نان و آب نمی‌خواهند، افزود: یکی از خواسته های مردم ایناست که فضا را بازتر کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی خودمان همدیگر را تضعیف کنیم یعنیدولت، مجلس را تضعیف کند ما دو تا با هم قوه قضائیه را تضعیف ‌کنیم و قوه قضائیههم همه ما را تضعیف کند آیا در چنین صورتی می‌توانیم پیش برویم، قطعا نمی‌توانیمپیش برویم .

رییس جمهور اظهار داشت: جلسات متعددی برای بافت فرسوده گذاشتم و داریمموضوع را دنبال می‌کنیم. حتی فردی را گذاشتم برای نظارت ویژه برای بافت فرسوده.اگر می‌خواهیم اشتغال را درست کنیم، باید مسکن ما به حرکت در بیاید، باید صنایع وبنگاه‌های کوچک و صادرات غیرنفتی به حرکت در بیاید. حمل و نقل ما باید اصلاح شود،تا هم موضوع انرژی حل شود و هم مسأله اشتغال حل شود.

رییس جمهور ادامه داد: این مسأله بسیار مهم ما است که باید آن را حل وفصل کنیم. قادر هستیم حل و فصل کنیم. شما می‌گویید دولت یک منبعی گذاشته و من می‌خواهممنبع دیگری تعیین کنم. اهلا و سهلا، شما یک منبع بهتر پیدا کنید، ما در خدمت شماهستیم. مجددا تأکید می‌کنم دولت می‌داند که در سایه وحدت قوا می‌تواند کارش پیشبرود.

رییس جمهور تاکید کرد: بنابراین هر دو نماینده مردم هستیم و از طرفمردم انتخاب شدیم. باید دست به دست هم دهیم و مشکل مردم را حل کنیم. به اعتقاد منبا وحدت و اتحاد و یگانگی حتماً می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و این جلسات را همان شاء الله استمرار می‌بخشیم که بیشتر استفاده کنیم و هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

 

 29216

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر