کد خبر: 38867
A
غلامعلی رجایی در گفتگو با دیده بان ایران؛

عدم وجود رهبر و نداشتن هدف مهم ویژگی اعتراضات اخیر است/ حاکمیت و نظام لازم است سازو کاری را تعیین کند تا منتقدین و معترضین در جایگاه معینی گفته های خود را بیان کنند/ اگر آیت الله هاشمی(ره) زنده بود راهی برای حل مشکل پیدا می کرد

مشاور مرحوم آیت الله رفسنجانی در خصوص عدم وجود رهبر در این تجمعات و عدم حمایت جریانات سیاسی کشور از این تحرکات اظهار کرد: این تجمعات و اعتراضات سمت و سو و هدفی ندارند و طبیعی است که هیچ حزبی از آنها به جهت سردادن شعار های ضد نظام حمایت نکند.

عدم وجود رهبر و نداشتن هدف مهم ویژگی اعتراضات اخیر  است/ حاکمیت و نظام لازم است سازو کاری را تعیین کند تا منتقدین و معترضین در جایگاه معینی گفته های خود را بیان کنند/ اگر آیت الله هاشمی(ره)  زنده بود راهی برای حل مشکل پیدا می کرد
دیده بان ایران: در چند روز اخیر شاهد تجمعات و اعتراضات گروهی از مردم در سطح شهرهای کشور بودیم. این تجمعات از اعتراضات مردم مشهد جهت بازخواست اموال خود از موسسات مالی نشات گرفت و به دنبال همین تجمع مردم شهرهای دیگر به بهانه گرانی و وضعیت نامناسب اقتصادی اقدام به تحرکات اعتراض آمیز زده اند. البته در بین افراد معترض، عده ای نیز وجود داشتند که هتک حرمت کرده و به اموال عمومی و حتی پرچم کشور خود آسیب رسانده اند. 
البته باید به این موضوع اشاره کرد که چگونه این تجمعات اعتراض آمیز بدون رهبر و یا حمایت کسی در جریان باشد و شاید به همین دلیل است که تاکنون اعتراضات این افراد بی نتیجه واقع شده است.

 

غلامعلی رجایی، سیاستمدار و مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)، در خصوص ریشه های اصلی تجمعات اعتراض آمیز اخیر مردم به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقد هستم که تجمعات  اخیر نتیجه چند کنش است. اولین کنش مطالبات مردم از موسسات مالی و مال باختگان مرتبط با آن  بود که جریان وقوع آن آرام و بدون شعارهای ضدحکومتی بود چرا که عمده این مال باختگان افراد مسنی بودند و عمده خواسته آنها اموال به باد رفته شان بود که همین مسئله نیز قصور بانک مرکزی و دولت بوده است که نیزا به پیگیری سریع مسئولین دارد. پس از این مسئله در شهرهای مختلف ایران اعتراضات به صورت همگانی شکل گرفت که در این اعتراضات شعرهایی برعلیه نظام و حکومت سر داده می شد  که پیدا بود جنس این اعتراضات نسبت به اعتراضات پیشین فرق کرده است. 

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب  ادامه داد: دومین گروه از مردم که اقدام به اعتراض کردند کسانی بودند که اعتراض عمده ای به وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه و مهم تر از آن به بیکاری جوانان داشتند که توده عظیمی از معترضین را همین افراد تشکیل می دادند. البته مهم ترین مسئله این است که این اغتشاشات و تجمعات بی نتیجه و به اصطلاح کور است چرا که نه رهبری جهت اداره تجمعات وجود دارد و نه شبکه ارتباطی دارد و همچنین سمت و سوی معینی در این تجمعات دیده نمی شود. 

 

مشاور آیت الله رفسنجانی (ره) بیان کرد: در بین این شعارها، شعارهای مرتبط با بازگشت سلطنت نیز شنیده می شد که به الطبع افرادی که این کار را انجام داده اند از بصیرت و آگاهی لازم برخوئردار نبودند چراکه امکان بازگشت سلطنت وجود ندارد و کاملا روشن است که پشت پرده این شعارها، دشمنان اسلام اعم از آمریکا و اسرائیل و آل سعود است. دولت و نظام نیز در این رابطه موظفند که با متخلفین امر برخورد قاطع داشته باشند. 

 

رجایی همچنین گفت: بنده معتقدم اگر در کشور راهی   برای اعتراض مردم از مشکلات وجود داشت و مقصر هر مشکلی را نظام و حاکمیت نمی دیدیم، اینک این اعتراضات و تجمعات به شکل حاضر رخ نمی داد. به عنوان مثال اشخاص معترض درمحیطی در بسته، کنترل شده و صاحب هویت  مثل ورزشگاه با مجوز دولت اقدام به اعتراض و گاه انتقاد نمایند.

 

 

وی در خصوص عدم وجود رهبر در این تجمعات و عدم حمایت جریانات سیاسی کشور از این تحرکات اظهار کرد: این تجمعات و اعتراضات سمت و سو و هدفی ندارند و طبیعی است که هیچ حزبی از آنها به جهت سردادن شعار های ضد نظامی و پشتیبانی از منافقین، حمایت نکند. 

 

مشاورمرحوم هاشمی  در رابطه با راهکاری جهت اداره این اعتراضات و جلوگیری از بروز مجدد آنها گفت: حاکمیت و نظام لازم است سازو کاری را تعیین کند تا منتقدین و معترضین در جایگاه معینی گفته های خود را بیان کنند و جهت حل مشکلات آن ها اقدامات لازم صورت گیرد. همین روش در تاریخ ایران نیز وجود داشته است که امروزه نظام و دولت با الهام از تاریخ ایران می تواند از بروز این اعتراضات در سطح شهرهای کشور جلوگیری کند. 

 

رجایی در پایان خاطرنشان کرد: برکتی که این اغتشاشات در پی داشت این بود که مسئولین کشوری دریافتند که لازم است ساز و کاری جهت شنیدن اعتراضات، انتقادات و مشکلات مردم اتخاذ و مسیر حل مشکلات را روان گردانند. مسئولیت این راهکار نیز برعهده تمامی قوا، مسئولین و حتی روحانیون است. مرحوم هاشمی رفسنجانی(ره) به عنوان رئیس مجمع تشخیص هم نقش حاکمیتی داشتند و هم به عنوان روحانی پذیرای انتقادات و مشکلات مردم بودند و اگر ایشان در بین ما بودند امروز این تجمعات کنترل شده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر