کد خبر: 39032
A

وزیر خارجه ترکیه: مثل روز روشن است چه کسی می‌خواهد در ایران مشکل ایجاد کند

وزیر امورخارجه ترکیه گفت که رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال حمایت از معترضان ایرانی هستند و ترکیه مخالف مداخله‌های خارجی در ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از سی‌ان‌ان ترک، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پشتیبانی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از معترضان در ایران تاکید کرد که آنکارا با دخالت خارجی در امور ایران مخالف است.

وی در ادامه با اشاره به اعتراض‌های اخیر در کشورمان تصریح کرد: ما با هرگونه مداخله در ایران مخالفیم چراکه این، یک مسئله داخلی است. امیدواریم که آرامش هرچه زودتر به ایران بازگردد.

چاووش اوغلو همچنین به درخواست واشنگتن برای تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران پرداخت و گفت: ترامپ تنها به دلیل رویکرد ضد ایرانی‌اش این درخواست را مطرح کرده است، درحالی‌که این مسئله هیچ گونه ابعاد بین‌المللی ندارد و تلاش ترامپ نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که دولت کنونی ایران توسط مردم این کشور و از طریق انتخابات روی کار آمده است و کشورها هنگام انتقاد از تهران باید از سیاست‌های دوگانه پرهیز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه افزود: مثل روز روشن است که چه کسی می‌خواهد در ایران مشکل ایجاد کند. اگر قرار باشد تغییری ایجاد شود باید از طریق انتخابات باشد. در این میان، بیانیه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در حمایت از اعتراض مسالمت‌آمیز بسیار حائز اهمیت بود.

چاووش اوغلو علاوه‌ بر این جزئیاتی درباره گفت‌وگو با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش ارائه داد و گفت که وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است که اعتراضات در این کشور آن‌طور  که رسانه‌ها می‌گویند گسترده نیست و شبیه به ناآرامی‌های ترکیه موسوم به پارک گزی است که ابتدا در اعتراض به موضوعات زیست محیطی شروع اما به سرعت با وقوع درگیری میان پلیس و معترضان تبدیل به اغتشاش‌های ضد دولتی و خشونت‌ در سراسر این کشور شد.

وزارت امور خارجه ترکیه پیش از این نیز در واکنش به اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران بیانیه‌ای منتشر و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر آرامش در ایران برقرار شود.

دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین تصریح کرد: آنکارا درباره گزارشات مربوط به اعتراض‌ها در ایران که از روز 28 دسامبر 2017 آغاز شده و در آن افرادی کشته و ساختمان‌های عمومی تخریب شده‌اند، نگران است. ما امیدواریم که درک مشترک و آرامش هر چه زودتر در این کشور حاصل شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران کشور دوست و برادر ترکیه است که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای حفظ صلح و ثبات اجتماعی است.

وزارت امور خارجه ترکیه در ادامه تاکید کرد که لفاظی‌های تحریک‌آمیز و مداخلات خارجی در ناآرامی‌های اخیر ایران باید متوقف شود.

، در روزهای اخیر عده‌ای از مردم کشورمان در برخی از شهرها دست به اعتراضاتی زده‌اند که در پاره‌ای از موارد به تخریب اموال عمومی و تلفات انسانی منجر شده است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر