کد خبر: 39302
A

لس‌آنجلس تایمز: ترامپ به لغو برجام نزدیک‌تر شد

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله‌ای با اشاره به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در یکسال گذشته علیه توافق هسته‌ای ایران و 1+5، نوشت که «دونالد ترامپ» به لغو برجام نزدیک‌تر شده است.

لس‌آنجلس تایمز: ترامپ به لغو برجام نزدیک‌تر شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ، روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس» با این مقدمه در سرمقاله خود نوشت، مخالفت ترامپ ظاهراً بیشتر بر پایه این حقیقت بود که این توافق یکی از دستاوردهای مهم دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود تا اینکه بخواهد تنها بر پایه نقص‌های خود این توافق باشد.

بر اساس این گزارش، از زمان تحلیف ترامپ بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مشاوران عاقل‌تر ترامپ در بخش سیاست خارجی، تلاش خود را برای ممانعت از لغو برجام به کار گرفتند زیرا آنها به این امر واقف هستند که ایران به طور کلی به مفاد این توافق پایبند بوده است و منطقه به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است و کناره‌گیری آمریکا از برجام، واشنگتن را از نزدیک‌ترین همپیمانانش دور می‌کند.

سال گذشته میلادی، ترامپ حاضر نشد پایبندی ایران به برجام را تأیید کند اما متقاعد شد که برجام را لغو نکند.

با اینحال، روز جمعه، رئیس‌جمهور یک گام احتمالاً برگشت‌ناپذیر به سوی یک نتیجه فاجعه‌بار برداشت و بار دیگر به مدت 120 روز تعلیق تحریم‌های اقتصادی که آمریکا موافقت کرده بود به عنوان بخشی از برجام لغو کند را تمدید کرد اما در عین حال هشدار داد که بار دیگر حاضر به تمدید این معافیت تحریمی نمی‌شود مگر آنکه با همپیمانان اروپایی آمریکا در خصوص اصلاح «نقص‌های هولناک» برجام به توافق برسند.

لس‌آنجلس تایمز افزود، «نقص‌های وحشتناک» در واقع مبالغه‌ ترامپ از برجام است. برجام توافق سال 2015 میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) است که یک توافق ناقص است. مشکل بزرگ آن این است که اغلب محدودیت‌هایی که برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران قائل شده‌اند، بعد از بازه 10 تا 15 سال منقضی می‌شود. مذاکرات برای تمدید مدت زمان این مفاد و همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد محدودیت‌هایی برای آزمایش‌ موشک‌های بالستیک ایران که به طور بالقوه قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، ارزش دنبال کردن را دارد.

این گزارش ادامه داد، اما اگر ترامپ اولتیماتوم‌هایی را به همپیمانان اروپایی خود تحمیل کند یا آنها را به لغو توافق هسته‌ای کنونی تهدید کند، آنها بعید است که تمایلی به دنبال کردن چنین توافقاتی داشته باشند.

لس‌آنجلس تایمز نوشت، روز قبل از اظهارات ترامپ، وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا، آمریکا را ترغیب کردند که از برجام عقب‌نشینی نکند.

این گزارش افزود، بعید است که این همپیمانان اروپایی آمریکا، موضع ترامپ مبنی بر حذف ایران از مذاکرات درباره توافقات بیشتر را بپذیرند. با اینحال، این چیزی است که ترامپ پیشنهاد آن را مطرح کرده است.

یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ به خبرنگاران گفته است که یک توافق جدیدتر «شامل مذاکرات مستقیم با ایران نمی‌شود و این توافقی است که آمریکا فقط با شرکای اروپایی خود بر روی آن کار می‌کند».

ترامپ همچنین یک مسیر دیگر برای اصلاح نقایص برجام مطرح کرده است و آن لایحه‌ای در کنگره است که مفادی را به ایران تحمیل کند تا تضمین حاصل شود که ایران هرگز تسلیحات هسته‌ای تولید نمی‌کند و در صورتیکه ایران از این لایحه پیروی نکند، تحریم‌های آمریکا وضع خواهد شد. این پیشنهاد ترامپ، این حقیقت را نادیده می‌گیرد که تحریم‌های بین‌المللی هماهنگ بود که راه را برای توافق هسته‌ای 2015 هموار کرد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تمامی این موارد در پایان نوشت، در نهایت، ترامپ از همپیمانان آمریکا خواست تا با فعالیت‌های ایران از جمله حمایت این کشور از گروههای تروریستی مقابله کنند و به نظام ایران فشار آورند تا نقض حقوق شهروندانش را متوقف کند اما به وجود آوردن یک جبهه متحد در خصوص این اولویت‌ها، در صورتیکه واشنگتن در خصوص توافق هسته‌ای به تنهایی پیش برود، بسیار دشوار خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر