کد خبر: 39608
A

زیروبم تشکیل شورای گفتگوی سیاسی بعد از ناآرامی‌های اخیر / نایب رئیس خانه احزاب : تشکیل شورای گفت و گوی سیاسی؛ ایده خوبی بود که وزارت کشور اجرایی کرد

نایب رییس خانه احزاب در مورد تشکیل شورای گفتگوی سیاسی معتقد است: این شورا با کمیسیون ماده ده احزاب تعامل داشته و در آینده می‌تواند برای گفتگوی هر سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالگرا تلاش کند.

زیروبم تشکیل شورای گفتگوی سیاسی بعد از ناآرامی‌های اخیر / نایب رئیس خانه احزاب :  تشکیل شورای گفت و گوی سیاسی؛ ایده خوبی بود که وزارت کشور اجرایی کرد

 دیده بان ایران: «شورای گفتگوی سیاسی» ایده است که به تازگی به عنوان دستاورد جلسات مسئولان وزارت کشور با دبیران کل احزاب مطرح شده است، شورایی که در حال حاضر نه از اعضای نهایی آن خبری است و نه از وظایف و اقداماتی که قرار است برعهده آنها گذاشته شود اما با این حال اقدامی است که به نظر می‌رسد مورد استقبال بسیاری از چهره‎های سیاسی و البته حزبی قرار بگیرد.

قدرت الله حشمتیان نایب رییس خانه احزاب با ابراز رضایت از این اقدام وزارت کشور از نحوه شکل‌گیری چنین شورایی گفت. او اغتشاشات و تجمعات خیابانی اخیر مردم در هفته‌های گذشته را عاملی برای چنین تصمیمی دانست و عنوان کرد: در این شورا هر سه جریان سیاسی کشور به گفتگو در مورد مشکلات موجود کشور خواهند پرداخت و راه حل‌هایی را برای آن ارائه خواهند کرد.

مشروح گفتگوی قدرت الله حشمتیان را در ادامه بخوانید:

 

آقای حشمتیان! چه شده که وزارت کشور تصمیم گرفت تا شورایی را به این نام تشکیل دهد؟

اتفاقاتی چندی پیش در کشور ما بوجود آمد. عده‌ای با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص مسائل اقتصادی، وضعیت بیکاری و فساد اداری وجود داشت به میدان آمدند تا حرف‌های خود را بزنند و اعتراضات خود را به گوش مسئولان برسانند. اما متاسفانه برخی ازعناصر ضد انقلاب به میان این‎ها رخنه کرده و باعث شدند که صف معترضان با صف اغتشاشگران یکی شود و همین عامل مشکلاتی را برای کشور بوجود آورد. در این زمان احزاب نقش مهمی را برای ایجاد آرامش در کشور داشتند. به محض ایجاد این مشکل معاون سیاسی وزارت کشور برنامه ریزی کرده و تعدادی از دبیران کل احزاب را به جلسه‌ای دعوت کرد. هشت حزب اصلاح طلب، چهار حزب اعتدالگرا و چهار حزب اصولگرا.

مباحث شما با وزارت کشور در چه موردی بود؟ 

جلسات ما در دو روز متوالی در وزارت کشور انجام شد. که به پیشنهاد آقای جبارزاده اسم این شورایی که تشکیل شد را شورای گفتگوی سیاسی گذاشتند و قرار شد این جلسات در حضور وزیر کشور ادامه یابد. پیشنهادی که من در آن جلسه داشتم این بود که اعضای شورای مرکزی خانه احزاب که نمایندگان احزاب کل کشور هستند به این شورا دعوت شوند. همچنین در آن جلسه قرار شد که شورای گفتگوی سیاسی به طور مستمر انجام شود.

این شورا در واقع قصد دارد که چه کاری انجام دهد؟

این شورا در ایجاد آرامش در جامعه موثر بود. ما بیانیه دادیم، با مردم صحبت کردیم و آنها را دعوت به آرامش کردیم اما از دولتمردان هم خواستیم که بی تفاوت از کنار این مشکلات نگذرند. بیکاری از مشکلات عدیده کشور است، عدم برخورد با مفاسد اقتصادی در سطح کلان یکی از مشکلات بزرگ کشور است. دولت باید به این امور حتما توجه ویژه داشته باشد. مردم حق دارند اعتراض کنند. در واقع در این شورا هر سه جریان سیاسی کشور به گفتگو در مورد مشکلات موجود کشور خواهند پرداخت و راه حل‌هایی ارائه خواهند کرد.

جایگاه حقوق و سیاسی این شورا چیست؟ چون هنوز نه آیین نامه‌ای برای آن تعریف شده و نه اینکه اعضای آن مشخص است...

البته که همه احزاب باید در آن دخیل باشند. اما احزابی که از نظر وزارت کشور فعالتر بودند و کنگره‌های بیشتری در سطح کشور برگزار کردند به این شورا دعوت شدند. البته این در حد یک پیشنهاد بوده و قرار شد در جلسه ای که با حضور دکتر رحمانی فضلی انجام می شود این شورا با کمیسیون ماده ده احزاب هم تعامل داشته باشد و در آینده بتواند برای گفتگوی هر سه جریان، اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرایان تلاش کند.

با تشکیل این شورا که می گویید برای گرد هم آمدن احزاب تشکیل می شود، تکلیف جبهه هایی مثل پایداری و جمنا و .. چه می شود؟

شورا فقط برای احزاب است اصلا پایداری و ... در آن نخواهند بود. البته تصمیم گیرنده در این مورد وزارت کشور و کمیسیون ماده ده احزاب است. اما ما هم فقط احزاب را می شناسیم. 

شما برای دفاع ازحقوق مردم این شورا را تشکیل داده اید و آن را به تجمعات اعتراضی اخیر ربط داده اید. اما موضوعی که چند وقت پیش در همین مورد مطرح شده، بحث تعیین مکان برای تجمع معترضان از سوی شورای شهر بوده. شما موافق این موضوع هستید؟

مردم الان آرامش را برقرار کردند اما خواسته های آنان باید دیده شود. مسئولین کشور و دولتمردان و سایر قوا باید به نوبه خود به وظایف خود عمل کنند وگام موثری در جهت حل مشکلات کشور بردارند. اعتراض حق مردم است و هرجا که ظلمی به آنها شود برابر با قانون اساسی باید فریاد خود را به گوش مسئولان برساند. اما ما هرنوع اغتشاش را محکوم می کنیم. پیشنهاد ما این است که جایی برای اعلان اعتراضات درنظر گرفته شود. به نظر من مقابل مجلس شورای اسلامی بهترین جایی است که مردم می توانند اعتراضات خود را مطرح کنند و با نظم خاص فریادهای خود را بزنند

منبع: خبرآنلاین 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر