کد خبر: 39801
A

«حذف نرده‌های نماز جمعه»؛ در انتظار یک فرمان امنیتی

دستور برچیده شدن نرده‌های بین مردم و مسئولان در نماز جمعه تبدیل به یک موج شده و با استقبال همراه شده است، اما سوال اینجاست که آیا حذف نرده، فاصله میان مردم و مسئولین از یک سو و مردم و ائمه جمعه از سوی دیگر را پر خواهد کرد؟

«حذف نرده‌های نماز جمعه»؛ در انتظار یک فرمان امنیتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ خبرگزاری خبرآنلاین در گزارش خود نوشت:" نرده‌ها را جمع کنید" این دستوری بود که از مصلای تبریز و از سوی امام جمعه این شهر صادر شد و به دنبال آن موج حمایت حذف نرده های نماز جمعه به راه افتاد. همان نرده هایی که بیش از30 است حائل میان مردم و ائمه جمعه شده و خط میان آنها  را مشخص کرده است. نرده هایی که قرار بود از روحانیت درمقابل موج ترورها در روزهای ابتدایی انقلاب حفاظت کند اما کم کم به یک رویه دائمی شد. اینکه جرقه اعتراضات اخیر بود یا حس ضرورت نزدیک شدن روحاینت به مردم اما به هرحال این ماجرا از دو هفته پیش آغاز شد و زنگ آن را هم حجت الاسلام آل هاشم به صدا درآورد. او دستور داد تا نرده های میان مردم و ائمه جمعه برداشته شود.

پس از امام جمعه تبریز، آیت الله علم الهدی خطیب نماز جمعه مشهد نیز اعلام کرد مسوولین چنانچه صلاح می دانند که به لحاظ امنیتی مشکلی ندارد نرده ها را بردارند.  اقدام متفاوت تر را آیت الله امینی رقم زد که حاضر نشد در پس نرده ها نماز بخواند و ترجیح داد تا در کنار مردم باشد.

این اقدامات در میان مردم واکنش های متفاوتی داشت و برخی آن را مثبت ارزیابی کردند و برخی معتقد بودند در اجرای آن تاخیر شده است اما فارغ از همه این مباحث سوال این است که آیا رفتارهای این چنین می تواند گامی در جهت پر کردن فاصله میان مردم و مسئولین از یک سو و ائمه جمعه از سوی دیگر باشد؟

قرار نبود نرده‌های نمازجمعه دائمی باشد

آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی درباره برداشتن شدن نردهای بین مردم و مسئولان در نمازجمعه های تبریز و استقبال آن از سوی برخی چهره های روحانی گفت: باید به کسی که این کار را کرد آفرین گفت چون وقتی فاصله بین جامعه و مسئولان کم شود آثار خوبی خواهد داشت بنابراین اتفاق خوب و مبارکی است و باید قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه کشیدن نرده بین مسئولان و مردم در نمازجمعه از بدعت های اجتماعی بود که جنبه دینی هم پیدا کرد، افزود: اوایل انقلاب منافقین اقدام به ترور، کشت و کشتار و ایجاد ناامنی کردند بنابراین به طور موقت این نرده ها را در نمازجمعه کشیدند اما بعد که منافقین ساقط و ناامنی ها رفع شدند و امنیت بسیار ریشه داری در کشور به وجود آمد، این اقدام موقتی و موردی متأسفانه ادامه پیدا کرد و ماند.

امامان جمعه از خودشان اختیاری ندارند

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده اصولگرای مجلس دهم وقتی می خواست درباره حذف نرده ها از نماز جمعه صحبت کند پای امنیت را پیش کشید و به خبرآنلاین گفت: امروز کلان شهرهای ما با مشکلات امنیتی مواجه هستند و اگر نرده ای وجود دارد به این دلیل است؛  لذا امامان جمعه در این موضوع از خودشان اختیاری ندارند.   

او گفت: به نظرم ائمه جمعه از ابتدای امر هم به این موضوع راضی نبودند و این الزام امنیتی بود که باعث شد چنین مسئله ای  مطرح شود.  امروز هم باید دستگاه های امنیتی تعیین کنند که این نرده ها باشد یا نباشد؛ اگر انها مجوز حذف نرده را صادر کنند که ائمه جمعه از خدایشان هم هست که این فاصله کمتر شود.

به گفته پژمانفر همواره یکی از خواسته های ائمه جمعه از دستگاه های امنیتی که در گرده همایی ها مطرح می شده، برداشتن نرده ها بوده است . او گفت: ائمه جمعه همواره گفته اند حذف نرده ها از یک سو  باعث می شود رفت و آمد ما آسان تر شود و از سوی دیگر عاملی خواهد شد تا رابطه ما با مردم شفاف تر و نزدیک تر شود. بنابراین در این موضوع باید دستگاه های امنیتی وارد شوند.

او درباره مثمر ثمر بودن این امر در راستای جذب جوانان به نمازهای جمعه گفت: اینکه برخی می گویند جمعیت نماز جمعه ها کاسته شده است و یا جوانان کمتر حاضر می شوند را اصلا قبول ندارم.

امنیتی که ضد خودش می شود

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده اصلاح طلب مردم تهران هم درباره حذف نرده های نماز جمعه ماجرا را از ابتدا تعریف می کند و ریشه آن را سال‌های دهه 60 می دادند. او می گوید: سال های اول انقلاب رابطه بین مردم و مسئولین بسیار خوب بود و حتی امام بدون واسطه با مردم در ارتباط بود از سال 60 که جریان های ضد انقلاب در کشور وارد فاز نظامی شدند و ترورهایی که انجام شد به گونه ای که ما در تقویم ایران روزی بدون شهید ترور نداریم؛ اگر هم بخواهیم مثال بزنیم  واقعه هفتم تیر، 8 شهریور و ... نمونه بارز آن بود.کسی تصور نمی کرد با یک سهل انگاری آیت الله بهشتی دیگر در میان ما نباشد اما دیدیم ترور شد لذا این اتفاقات مسوولین را به فکر انداخت تا جانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند و در این راستا تدابیری را برای حفاظت بیشتر در نظر گرفتند. اما کم کم این امنیت و حفاظت به تشریفات و ضد خودش تبدیل شد. لذا دیگر برای مردم این فاصله قابل قبول نبود .

مازنی گفت: اینکه امروز دستور به برداشتن این نرده ها می دهند امری پسندیده است البته لازم است تذکری داده شود که مراقب باشند به سال های دهه 60 باز نگریم. بهتر است حوادث روز حمله تروریستی به مجلس را در خاطر داشته باشیم که همه بی‌خبر بودیم و به یکباره تروریست ها تا داخل مجلس پیش آمدند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فاصله و گپی که ایجاد شده است بین مردم و مسوولین و مردم و ائمه جمعه با نرده برداشتن ها پر می شود گفت:مارکس می گوید احساس فقر از خود فقر خطرناک‌تر است. چرا می گویید گپ ایجاد شده است؟ اندازه این فاصله را با چه معیاری می گویید فاصله وجود دارد؟ ما اگر می خواهیم نظر واقعی مردم را بدانیم باید یک نظرسنجی دقیق بگذاریم و یا از طریق رفراندوم و انتخابات به نتیجه قطعی برسیم.

او در ادامه گفت: البته من اصل این موضوع را که اعتماد آسیب دیده است را می پذیرم اما به نظرم این نرده برداشتن ها یک حرکت نمادین است که به واسطه آن جامعه پالس می دهیم و می گوییم در کنار شما هستیم.

مازنی اشاره ای به اعتراضات اخیر کرد و گفت: در همان زمان که اعتراضات برگزار شد و با وجود آنکه برخی از معترضین ضد حکومت شعار دادند اما دیدیم مسوولین و برخی ائمه جمعه به میان آنها رفتند و برای آنها سخنرانی کردند این ها حرکات نمادین اما مثبت است. ما هرچقدر بتوانیم از این پالس ها به جامعه بفرستیم در مسیر درست قدم گذاشته ایم البته این را هم بگویم نباید به آنها اکتفا نکنیم.

مازنی هرچند گفت این حرکت نمادین به تنهایی نمی توانید کاری از پیش ببرد اما این رفتارها را شایسته تقدیر دانست و با اشاره به شخصیت حجت الاسلام آل هاشم گفت: شخص اقای آل هاشم شخصیت مردمی دارد زمانی قرار بود بازی فوتبالی در ورزشگاه تبریز انجام شود و در آن زمان همه می گفتند گه قرار است شلوغ شود و شعارهای هنجارشکنانه سر داده شود اما ایشان اصرار کرد به ورزشگاه برود درحالی که عرف جامعه چندان به خود ندیده است که فردی ملبس به لباس روحانیت به تماشای فوتبال در ورزشگاه بنشیند اما ایشان رفت و اتفاقا همه چیز به خوبی تمام شد. لذا قطعا این رفتارها تاثیرگذار خواهدد بود.- فائزه عباسی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر