کد خبر: 39822
A
واکنش یک حقوقدان به توهین روزنامه 9 دی به وزیر راه؛

کامبیز نوروزی در گفت و گو با دیده بان ایران : برخی "نشریات خاص" در درون میله های آهنین هستند

یک حقوقدان در رابطه با انتشار توهین به "وزیر راه و شهرسازی" توسط "هفته نامه 9 دی" گفت: در کشور ما برخورد دوگانه با مطبوعات وجود دارد. برخی نشریات خاص در درون میله های آهنین هستند و هرچه را که نشر دهند اعم از توهین و انتقاد و بدگویی هیچ برخوردی با آنان نمی شود ولی برخی دیگر از نشریات با بیان سطحی ترین انتقادات با شدیدترین عقوبت ها مجازات می شوند. این دوگانگی برخورد با مطبوعات هم غیراخلاقی است و هم غیر قانونی و علاوه بر این موارد نظم قانونی و حقوقی مطبوعاتی کشور را دچار چالش و اختلال می کند.

کامبیز نوروزی در گفت و گو با دیده بان ایران : برخی "نشریات خاص" در درون میله های آهنین هستند
دیده بان ایران- سپیده اجلالی: روز گذشته هفته نامه 9 دی در صفحه اول خود "وزیر راه و شهرسازی" را "وزیر مزخرف گو" توصیف کرده بود. ۹ دی هفته‌نامه سیاسی فرهنگی اجتماعی است که تاکنون چندین بار توقیف شده اما هر بار پس از مدت کوتاهی فعایت خود را از سر گرفته است. این نشریه متمایل به جناح محافظه کار ایران قلمداد می‌شود. صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته‌نامه ۹ دی، حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس نهم شورای اسلامی است. رسایی از جناح اصول‌گرا و از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای و توافق وین است.

 

تاکنون هیچ واکنشی از عباس آخوندی در جهت اعتراض به این توهین دیده نشده است اما روز گذشته  قاسم بی نیاز مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با دیده بان ایران به اقدام اخیر این نشریه واکنش نشان داد. وی در این زمینه اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در طول وزارت خود با رسانه ها تعامل داشته و سعی کرده است از رسانه ها به هیچ صورتی شکایت نشود. موضع ما در طول سال های گذشته تعامل، مدارا و شنیدن نقدها بوده است. در خصوص تیتر نامناسب هفته نامه 9 دی این موضوع به اداره کل حقوقی وزارتخانه ارجاع شده است در صورت تشخیص وزیر محترم، پیگیری قضایی صورت خواهد گرفت.  

 

لذا در رابطه با تشریح حقوقی همین امر کامبیز نوروزی، حقوقدان و مدرس دانشگاه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: این قبیل کلمات مطابق عرف جامعه ما کلمات پسندیده ای نیستند و درواقع غیراخلاقی هستند و در ژورنالیسم حرفه ای بهتر است که از این کلمات استفاده نشود اما بنده معتقدم در چهارچوب آزادی بیان و آزادی مطبوعات ما نمی توانیم این کلمات را توهین تلقی کنیم. در ذیل انتشار این مطلب ما باید آزادی بیان و حقوق اشخاص را مورد بررسی قرار دهیم. 

 

وی ادامه داد: یک بخشی از جریان های سیاسی کشور درمواجه با اشخاص و یا مسائل اجتماعی و یا حتی در مواجه با مردم از دایره اخلاق فراتر رفته و ادبیات غیراخلاقی تندی را به کار می برند و باعث ترویج همین الفاظ نامناسب در جامعه می شوند. بسیاری از جریان های سیاسی در کشور وجود دارند که انتقاد های بی پروا و بی مهابا از اشخاص دارند در صورتی که این روش بسیار ناپسند است. بنده معتقدم رسانه ها باید مروج و مبلغ اخلاق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... در جامعه باشند ولی در عمل کلماتی را به کار می برند که در ساده ترین نوع برخوردها و صمیمی ترین آن ها هم، استفاده از این کلمات غیر اخلاقی است. 

 

نوروزی همچنین اضافه کرد: این قبیل الفاظ  فضای ادبیات سیاسی در کشور را بدین وسیله آلوده می کنند. وظیفه ما نیز این است که در مقابل این تندگویی ها و کلمات غیراخلاقی بایستیم. 

 

این روزنامه نگار در رابطه با برخورد کردن با کسانی که به نوعی بی اخلاقی را در جامعه باب می کنند؛ بیان کرد: بنده معتقد هستم در مواجهه با این افراد، برخورد حقوقی نباید صورت گیرد چراکه تیغ اخلاق از تیغ قانون بسیار برنده تر است. قانون شخص نشردهنده این مطلب و یا نشریه 9 دی را به مجازات مختصری محکوم می کند اما اگر برخورد اخلاقی با این نشریه صورت گیرد، فرد نشر دهنده و خود هفته نامه بین مردم و همکاران خود رسوا خواهند شد. البته لازم به ذکر است که به میزان کافی فضای مطبوعاتی کشور محدودیت دارد از طرفی نیز انتقاد از اشخاص حق مطبوعات است.

 

نوروزی در رابطه با برخورد دوگانه برخی نهادها با مطبوعات خاطرنشان کرد: در کشور ما برخورد دوگانه با مطبوعات وجود دارد. برخی نشریات در درون میله های آهنین هستند و هرچه را که نشر دهند اعم از توهین و انتقاد و بدگویی هیچ برخوردی با آنان نمی شود ولی برخی دیگر از نشریات با بیان سطحی ترین انتقادات با شدیدترین عقوبت ها مجازات می شوند. این دوگانگی برخورد با مطبوعات هم غیراخلاقی است و هم غیر قانونی و علاوه بر این موارد نظم قانونی و حقوقی مطبوعاتی کشور را دچار چالش و اختلال می کند. 

 

این حقوقدان افزود: مطلب منتشر شده در هفته نامه 9 دی نیز به الطبع ناپسند و غیراخلاقی است و بنده این نشریه را مستوجب مجازات نمیدانم اما مستوجب  تقریر اخلاقی می دانم که اگر تقریر اخلاقی میسر شود میزان اثرگذاری آن به مراتب بسیار بالاتر از مجازات قانونی است.

 

 
نوروزی در پایان درخصوص انصراف وزاتخانه از شکایت خود و دفاع مدعی العموم در این باره تشریح کرد: در اینجا وزارتخانه نمی تواند دخالت کند چرا که این مطلب در رابطه با وزیر راه و شهرسازی منتشر شده است پس خود ایشان باید تصمیم به شکایت و یا گذر از این توهین بکنند که در صورت گذر وزیر از این مورد، باوجود اختلاف نظرهای حقوقی دادستان می تواند در این پرونده عبور و آن را به جریان بیاندازد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر