کد خبر: 40073
A
نعمت احمدی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

کمیسیون اصل 90 مجلس وظیفه دارد تحقیق و تفحص پرونده مرحوم سید امامی را دراسرع وقت پیگیری نماید/ تامین امنیت و حفاظت از جان متهمان و زندانیان به عهده نهاد سازمان زندان هاست

وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با دیدگاه فقهی این مسئله بیان کرد: آیت الله منتظری درباره این موضوع می گویند که این نوع مرگ در واقع قتل عمد محسوب می شود و حتی اگر قتل غیر عمد نیز محسوب و ثابت شود، پرداخت دیه به خانواد ه قربانیان الزامی است.

کمیسیون اصل 90 مجلس وظیفه دارد تحقیق و تفحص پرونده مرحوم سید امامی را دراسرع وقت پیگیری نماید/  تامین امنیت و حفاظت از جان متهمان و زندانیان به عهده نهاد سازمان زندان هاست
 

دیده بان ایران - سپیده اجلالی: هنوز گزارش‌های متفاوت از بازدید نمایندگان مجلس از اوین و ماجرای خودکشی سینا قنبری و جوان دیگری در زندان اراک جمع‌و‌جور نشده که خبر می‌رسد کاووس سیدامامی، از فعالان محیط زیست و استاد جامعه‌شناسی، در زندان خودکشی کرده است. نمایندگان مجلس یا شوکه ‌‌اند یا هنوز خبر را نشنیده‌اند. مسئولان دولتی توییت‌های کنایه‌ دار می زنند و فضای مجازی گنگ و پرابهام است. 

 

کاووس سیدامامی پیش از انقلاب به آمریکا رفت. سال ٥٨ استاد جامعه‌شناسی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز بود. در دوران جنگ، داوطلبانه به آبادان رفت و جنگید و ترکش خورد. در بسیاری از دانشگاه‌های ایران ازجمله دانشگاه امام صادق تدریس و دانشجویان زیادی را تربیت کرد. حالا خبر فوت او خیلی‌ها را شوکه کرده؛ مسئله تا آنجا پیش رفته که چهار انجمن علمی مطرح کشور در نامه به رئیس‌جمهوری خواستار رسیدگی شخص او به ماجرای مرگ سیدامامی شده‌اند.
 
 در رابطه با همین موضوع؛غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در واکنش به خبر بازداشت فعالان محیط زیست، با تأیید این موضوع گفت: «چون هنوز پرونده در مرحله اولیه تحقیقات است، اطلاع‌رسانی در‌این‌باره موکول می‌شود به زمانی که تحقیقات تکمیل شود. ان‌شاءالله پس از کامل‌شدن تحقیقات، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد». او همچنین افزوده: «جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کردند و به بیگانگان می‌دادند، شناسایی و برخی‌ها دستگیر شدند و برخی‌ها ممکن است در آینده دستگیر شوند». در همین حال، دادستان تهران نیز از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داده است.

 

درهمین راستا "نعمت احمدی" وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در وهله اول باید گفت که بنده واژه "خودکشی" را مشکل می دانم چرا که در زندان های عمومی و یا انفرادی(که آقای سید امامی در زندان انفرادی بود)، امکان وجود ابزار و لازم خودکشی و یا حتی آویختن خود از طناب دار وجود ندارد. مرحوم امامی به دلیل اتهام به جاسوسی در زندان به سر می برد. دراین رابطه باید گفت که معمولا نهادهایی که افرادی را تحت عنوان جاسوس بازداشت می کنند، وظیفه دارند تا پایان مراحل پرونده، از متهمان جهت حفظ اسرار نگه داری نمایند که همین مسئله باعث می شود تا خودکشی امامی با حکم اتهام وی اندکی در تعارض قرار بگیرد.

 

وی در رابطه با دیدگاه فقهی این مسئله بیان کرد: آیت الله منتظری درباره این موضوع می گویند که این نوع مرگ درواقع قتل عمد محسوب می شود و حتی اگر قتل غیر عمد نیز محسوب و ثابت شود، پرداخت دیه به خانواده قربانیان الزامی است. 

 

احمدی درباره نگهداری و حفظ جان زندانیان و متهمان اظهار کرد: برابر قانون حقوقی سازمان زندانها، تامین امنیت و حفاظت از جان متهمان و زندانیان به عهده نهاد سازمان زندانهاست. لذا در ماه های اخیر به دلیل افزایش مرگ و میر در زندان، این نهاد موظف به پاسخگویی است و مجلس شورای اسلامی و دولت و قوه قضاییه لازم است در پی تحقیق و تفحص نسبت به سازمان زندانها، تقسیم بندی داخل زندانها و بازرسی وضعیت زندانیان و زندانها پیگیر باشند. 

 

وی ادامه داد: به دلیل حفظ آبروی نظام و اسلام و همچنین کشور لازم است مجلس شورای اسلامی هرچه سریعتر به این پرونده ورود پیدا کند و ابهامات آن را در اسرع وقت برای عموم مردم شفاف سازد. البته امیدوار هستیم خون پاک دکتر کاووس سید امامی باعث تحقیق و تفحصی صورت گیرد و جلوگیری از بروز چنین مرگ ها و قتل هایی در زندانهای کشور شود.  

 

این استاد دانشگاه در پایان در رابطه با کمیسیون های مرتبط با پیگیری این پرونده خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی وظیفه خطیر پیگیری و تحقیق و تفحص را دراسرع زمان پیش گیرد. 

 

واکنش نمایندگان به خودکشی کاووس سید امامی

 

 
خبر مرگ او در زندان اوین پس از بازداشت به جرم جاسوسی واکنش های بسیاری در پی داشت. چند تن از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی درباره مرگ کاووس سید امامی سوالاتی مطرح کرده و خواستار پاسخگویی سازمان زندان ها شدند.  عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم، به «شرق» می‌گوید: «خبرهای پیاپی خودکشی از اوین مردم را ناامید می‌کند. پس وظیفه سازمان زندان‌ها چیست؟ چرا این همه استرس و بی‌اعتمادی به جامعه و افکار عمومی تزریق می‌شود؟ چه کسی پاسخ‌گوی فشار روانی ناشی از این مرگ‌ها بر افکار عمومی است؟».
فاطمه سعیدی، تنها زنی که همین چند روز پیش در هیئت بازدید از زندان اوین حضور داشت نیز چنین توییت کرده: «فارغ از مسئله چرایی بازداشت فعالان محیط زیست، مسئولان زندان اوین باید در برابر جان زندانیان مسئولیت‌پذیر باشند. چطور در مدتی کوتاه دو زندانی در زندان اوین خودکشی می‌کنند؟
 انتقادها به انتشار خبر خودکشی کاووس سیدامامی به نمایندگان مجلس و مقام‌های رسمی ختم نشد. او استاد جامعه‌شناسی مبرزی در ایران بود که سال‌ها به تربیت دانشجویان همت گماشته و حالا جای خالی‌اش بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. چهار انجمن جامعه‌شناسی ایران، علوم سیاسی ایران، مطالعات صلح ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در نامه به حسن روحانی از او خواسته‌‌اند پیرو تأکیدش بر حقوق شهروندی این‌بار پیگیر ماجرای مرگ سیدامامی در زندان اوین باشد. آنها در این نامه چنین نوشته‌‌اند: «همان‌گونه که آگاه هستید، خبر درگذشت جناب آقای دکتر کاووس سیدامامی موجب بهت و حیرت جامعه علمی و نیز فعالان محیط زیست کشور شده. ایشان علاوه بر آنکه استادی نام‌آشنا، دانشمندی ممتاز و جانباز جنگ تحمیلی بود، به گواهی همکاران و دانشجویان، انسانی شریف و اخلاق‌گرا به شمار می‌رفت. او همواره مشارکت مؤثری در فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی کشور و اقدامات خیرخواهانه داشت. با توجه به این واقعیات، اخبار و شایعات منتشرشده درباره دلایل دستگیری و مرگ ایشان در باور نمی‌گنجد».
 
همچنین صبح امروز نیز پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس، به دیده بان ایران گفت: قوه‌ قضاییه مسئول مستقیم جان زندانیان و بازداشت‌شدگان است. بی‌ارزش شدن جان انسان‌ها بسیار نگران‌کننده است و در ادامه این روند علاوه بر آنکه ناکارآمدی سیستم قضایی را بیش از پیش آشکار می کند، به بی‌اعتمادی عمومی در قبال دستگاه قضا بیشتر دامن میزند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر