کد خبر: 40134
A

پیشنهادات صریح کرباسچی به روحانی؛ به جای رفراندوم از ظرفیت های اختیارات قانونی خودتان استفاده کنید/ روحانی « آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد»

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران به اظهارات اخیر روحانی در مورد حل و فصل اختلافات از طریق استفاده از اصل 59 قانونی اساسی یا همان برگزاری رفراندوم نقد دارد و معتقد است که حرف های روحانی مصداق «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» است.

پیشنهادات صریح کرباسچی به روحانی؛ به جای رفراندوم از ظرفیت های اختیارات قانونی خودتان استفاده کنید/ روحانی « آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ نامه نیوز نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور طی سخنرانی خود در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب سر و صدای بسیاری به پا کرد. او از ضرورت استفاده از ظرفیت های قانونی همچون اصل 59 قانون اساسی و فرمان 8 ماده ای امام برای حل و فصل اختلافات و مشکلات سخن گفت. این سخنان اگرچه بسیار جذاب بود و مورد توجه رسانه ها قرار گرفت اما دو گروه مخالف نیز داشت. نخست افرادی همچون عباسعلی کدخدایی که پیشنهاد روحانی را کارشناسی نشده خواندند و دوم، اصلاح طلبانی که تاکیدهای چندباره روحانی بر امکان استفاده از همه پرسی را نوعی فرافکنی تعبیر کردند. 
 
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران از جمله افرادی است که در گروه دوم جای می گیرد و معتقد است که حرف های روحانی مصداق «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» است.
 
مشروح گفتگو با غلامحسین کرباسچی را در ادامه بخوانید؛
 
****
 
*آقای روحانی در سخنرانی خود در روز بیست و دوم بهمن پیشنهاد کردند که برای حل و فصل اختلافات از اصل 59 قانون اساسی یعنی رفراندوم استفاده شود اما این پیشنهاد با مخالفت هایی مواجه شد. مثلا آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفتند که یک پیشنهاد کارشناسی نشده است. نگاه شما به این نوع انتقادات از سخنان روحانی چیست؟
 
آقای روحانی در آن سخنرانی اظهار نظری داشتند که نمی توان به آن ایراد گرفت اما نگفتند که چه موقع و کجا می توان و باید از این ابزار استفاده کرد. 
 
*یعنی اگر این پیشنهاد شفاف تر و دقیق تر بیان می شد، کمتر مورد انتقاد بود؟
 
یکی از دلایل انتقاد به این اظهارات به نظر من این است که ما هنوز تا رسیدن به جایی که از ظرفیت اصل 59 قانون اساسی استفاده کنیم، خیلی راه داریم. یعنی ظرفیت های قانونی بسیاری وجود دارد که می توان از طریق آن ها مسایل را حل کرد.
 
*مثلا کدام ظرفیت قانونی؟
 
خود آقای رئیس جمهور اختیارات بسیاری دارند و می توانند تصمیمات موثری بگیرند. فرمان 8 ماده ای امام که به آن اشاره کردند مساله خاص و پیچیده ای نیست که نیاز به قانون شدن داشته باشند. آقای روحانی می تواند با صدور و ابلاغ یک بخشنامه زمینه اجرایی آن را فراهم کند.
 
*این دومین بار بود که آقای روحانی از ضرورت استفاده از رفراندوم صحبت کردند. دلیل این تاکید از نظر شما چیست؟
 
بار دوم نبود، بار nام بود. بارها این را گفته اند اما از ظرفیت های قانونی که خودشان در اختیار دارند استفاده نمی کنند.
 
*خود شما نیز به آن بخش از حرف های رئیس جمهور که از قطار انقلاب صحبت کرده بودند، انتقاد کرده اید. چرا با صحبت های آقای روحانی موافق نیستید؟
 
آقای روحانی از قطار انقلاب و کسانی که از این قطار پیاده شده اند صحبت کردند اما نگفتند که خود دولت چقدر از نیروهای جوان، متبحر و کسانی که می توانند نوآوری داشته باشند را سوار قطار انقلاب کرده است. روشن است که وقتی از کسانی استفاده می کنند که فضای فکری و ذهنی آن متعلق به نسل قبل است و افرادی که می شناسد همه 60 سال به بالا هستند ، آن فرد نیز معاونان و مدیران خود را از همین گروه انتخاب می کند و حتی در شهرستان ها نیز همین فضا ایجاد می شود. آقای روحانی از کسانی صحبت می کند که از قطار انقلاب پیاده شده اند در حالی که به کسانی که سوار شده و اصلا پیاده نمی شوند، توجه ندارد. حداقل چهل میلیون از جمعیت این کشور بعد از سال60 به دنیا آمده اند و قطار انقلاب باید این ها را سوار کند تا کار کنند.
 
این صحبت ها از زبان رییس‌جمهور به عنوان یک رهنمود بسیار خوب است اما مردم از دستگاه اجرایی توقع دارند که قبل از پرداختن به موضوعاتی مثل رفراندوم ، از ظرفیت‌های قانونی خودشان استفاده کنند. آقای روحانی در انتخابات 92 و 96 رای قوی‌ای از ملت گرفت و به همین خاطر توقعات بسیاری از او میرود. به هر حال در سخنرانی های انتخاباتی خود وعده هایی داده بود که باید با استفاده از ظرفیت های قانونی و اختیارات خود آن ها را محقق کند.  
 
*پس فکر می کنید که تاکیدات آقای روحانی بر استفاده از اصولی مثل اصل 59 قبل از آنکه از همه اختیارات خود بهره برده باشند، نوعی فرافکنی است؟
 
این حرف های آقای روحانی مصداق « آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» است. درست است که ایشان هم تحت فشارهای بسیار سیاسی و تبلیغاتی قرار دارد اما باید رودربایستی ها را کنا گذاشته و با توجه به اختیاراتش عمل کند. باید از نیروهایی توانمند استفاده کند. متاسفانه امروز بخشی از نیروهای قطار انقلاب درایستگاه دولت پیاده شده‌اند. بهتر است که دولت در گام نخست درمحدوده سازمانی خود نیروها را سوار  قطار انقلاب کند. یا حداقل قدیمی تر ها را به واگن های عقب تر فرستاده و اجازه دهد که جوانان لوکوموتیو را برانند. نیروهای بالاتر از 60 سال حتی از نظر جسمانی نیز توان کار موثر ندارند. لازم است که در مقام عمل نیز همین رویکردی که از آن صحبت می کنند را داشته باشند و جوان‌ها را در سمت‌های مختلف قرار دهند. طبیعتا اگر نیروی جوان و تازه‌نفس و باانگیزه روی کار بیاید، تحولی ایجاد و اعتماد مردم به مسوولان کشور بیشتر می‌شود. 
 
خود آقای روحانی تاکید کردند که هر کسی به قانون اساسی پایبند است، انقلابی است. به این ترتیب اجازه دهند این همه جوان انقلابی توانایی خود را نشان دهد.
 
*برای بازگرداندن کسانی که به قول آقای روحانی از قطار انقلاب پیاده کرده شده اند، چه باید کرد؟
 
در این خصوص مسئولان ارشد کشور باید فکر و چاره اندیشی کنند.به عنوان مثال اگر می خواهیم که چهره‌هایی موثر امکان ورود به مجلس شورای اسلامی را داشته باشند، باید به جای گروه‌های سیاسی از شورای نگهبان بخواهیم که زمینه ورودشان را فراهم کند. شورای نگهبان باید  در روند فعالیت ها و عملکرد خود تجدید نظر جدی داشته و اجازه دهد همه آنهایی که به قانون اساسی التزام دارند، با هر سلیقه‌ای در انتخابات شرکت کنند. 
 
متاسفانه آقای روحانی نیز در گزینش وزرای کابینه بیش از هر چیز نظر احتمالی مجلس را در نظر گرفت و این با شایسته‌سالاری در تضاد است. نمایندگان مجلس نیز قبل از هر چیز به تایید صلاحیت و رای آوری در انتخابات بعدی فکر می کنند. متاسفانه نماینده‌گان مجلس با وزیری که به حرف‌شان گوش کند، کاری ندارند و حل گرفتاری‌های حوزه انتخابیه خود را در اولویت قرار می دهند. در این وضعیت معتقدم که باید مشکل را در سطح کلان کشور حل کرد. همه مسئولان و مقامات باید شایسته‌سالاری را در اولویت قرار داده و بر اساس آن گزینش کرده و کسی را از قطار انقلاب پیاده نکنند.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر