کد خبر: 40260
A

افزایش گمانه زنی ها در مورد کاندیداتوری قالیباف و جلیلی در انتخابات مجلس ۹۸

حمیدرضا فولادگر: جمنا درحال انجام این بازسازی هست که اگر بتواند با تشکل های اصولگرا به یک جمع بندی برسد قطعا اصولگرایان می توانند از بستر جمنا استفاده کنند.


افزایش گمانه زنی ها در مورد کاندیداتوری قالیباف و جلیلی در انتخابات مجلس ۹۸
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ یک نماینده اصولگرای مجلس معتقد است اصولگرایان در مقطع فعلی باید به سمت بازسازی تشکیلاتی و چهره سازی جدید بروند.

آنچه می خوانید مشروح این گفت و گو است:  

 
***
 
آقای فولادگر! جسته و گریخته صحبت هایی از تحرک اصولگرایان برای انتخابات 98 به میان می اید به نظر شما آرایش سیاسی اصولگرایان در این انتخابات به چه سمت و سویی خواهد رفت؟
هیچ طرفی هنوز کار را به آن صورت شروع نکرده اند نه اصولگرا نه اصلاح طلب و نه اعتدالگراها. این اقداماتی هم که انجام می شود را نمی توان گفت کار سیاسی است. بله همه در حال یک بازسازی بعد از انتخابات هستند، چه طرف پیروز و چه طرف شکست خورده در یک مرحله ریکاوری به سر می برند 
 
چقدر اصولگرایان به دنبال چهره سازی در انتخابات 98 هستند؟
بلاخره اگر یک جریانی می خواهد زنده و پویا باشد باید به دنبال کادرسازی باشد اگر دائما از سرمایه بخورد به جایی نخواهد رسید بنابراین پویایی یک جریان در نوگرایی و جوانگرایی است 
 
چقدر توانسته اند در این چهره سازی ها موفق باشند؟
به هر حال در یک دوره ای مانند شورای دوم و مجلس هفتم و دولت نهم و دهم این چهره سازی صورت گرفت و توانستند افراد جدیدی را معرفی کنند اما به دلیل مشکلاتی که در دولت دهم اتفاق افتاد بین اصولگرایان اختلاف افتاد و آن دولت دهم بیانگر تفکر اصولگرایی نشد بنابراین ان چهره سازی انجام شد و در دلت نهم هم این اتفاق رخ داد. الان وقت آن رسیده که اصولگرایان دوباره به سمت کادرسازی بروند و چهره های جدیدی را معرفی کنند. 
 
اصولگراها مدعی هستند چهره زیاد دارند اما همه بر ریاست جمهوری متمرکز هستند افرادی مانند قالیباف یا جلیلی که به قول خود اصولگرایان سرمایه آنها هستند تا کنون فقط برای ریاست جمهوری به میدان آمده اند این همه تمرکز برای به دست آوردن قوه مجریه برای چیست؟
بعید نیست که این افراد به فکر مجلس باشند به هر حال برخی از این چهره می توانند در مجلس قابلیت هایشان را در مجلس نشان دهند و اینطور نیست که همه بر ریاست جمهوری متمرکز باشند. 
 
فکر می کنید اگر این افراد وارد انتخابات مجلس شوند با استقبال مواجه بشود یا اصولگرایان بر روی آنها اجماع داشته باشند؟
من این را نمی دانم اصلا وارد مصادیق نشده ایم چراکه تا انتخابات فاصله زیادی هست اما به نظرم در حال حاضر دوره بازسازی تشکیلاتی است.
 
یعنی این بازسازی درحا انجام شدن هست؟
احتمال دارد این کار صورت بگیرد به هر حال اصولگرایان نیروهای زیادی دارند. ببینید اساسا این یک روند طبیعی است و همین اتفاق درمورد اصلاح طلبان رخ می دهد انها که نیروهایشان در دولت هفتم و هشتم بودند یا در شورای شهر حضور داشتند به تدریج در دولت های یازدهم و دوازدهم و همچنین مجلس دهم به کار گرفتند. بنابراین اصلا دور از ذهن نیست که اصولگرایانی که پیش از این در کارهای اجرایی حضور داشتند در لیست مجلس یازدهم به کار گرفته شوند. 
 
 احتمال سرلیستی  رئیسی، قالیباف و جلیلی برای اصولگرایان مطرح می شود فکر می کنید کدام رای آوری بیشتری دارند؟
اصولگرایان اصلا وارد مصادیق و سرلیستی نشدند و همانطور که گفتم امروز بحث بازسازی مطرح است. 
 
تحلیلتان چیست؟
اصلا به آن فکر نکردم چون خیلی برای این مباحث زود است.
 
به نظر شما این بازسازی می تواند در قالب جمنا صورت بگیرد؟
جمنا درحال انجام این بازسازی هست که اگر بتواند با تشکل های اصولگرا به یک جمع بندی برسد قطعا اصولگرایان می توانند از بستر جمنا استفاده کنند.
 
چقدر احتمال دارد این همگرایی صورت بگیرد؟
در حال صحبت کردن هستند. همین بازسازی که من از آن صحبت کردم در همین مقطع است یعنی الان در حال بررسی هستند که باتوجه به عملکرد جمنا در ریاست جمهوری ایا می تواند در انتخابات مجلس باعث وحدت اصولگرایان بشود و همه را زیر یک چتر بیاورد. امروز بر سر این موضوع در حال رایزنی هستند که می تواند نتیجه اش همین باشد یا یک اصلاح ساختار صورت بگیرد.
 
ممکن است اصولگرایان به جای جمنا دوباره جامعتین را محور قرار دهند؟
به هر حال امروز تمام این مباحث مطرح است و اگر جمنا بتواند در این بازسازی ساختاری بتواند نظر تشکل ها را جمع کند ولو با یک رفورم یا اصلاح ساختار می تواند محور قرار بگیرد در غیر این صورت که ممکن شیوه دیگری به کار گرفته شود. 
 
در انتخابات قبل توانست این وحدت را ایجاد کند؟
تا حدودی توانست. فارغ از بحث جلیلی، رئیسی و قالیباف همین که 15 الی 16 میلیون رای جمع شد نتیجه کار جمنا بود که عملکرد بدی نبود و همین میزان رای می تواند پشتوانه ای باشد برای انتخابات مجلس یازدهم.  

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر