کد خبر: 40289
A

معاون سابق دادستان تهران: سلامت زندانی با زندانبان است، اما با این همه زندانی، نظارت کم می‌شود

محمود سالارکیا: «مسوولان باید پاسخگو باشند اما وقتی جمعیت کیفری ما اینقدر بالا است، کار مسوولان زندان‌ها بسیار سخت است. در کشور ما نه تنها تعداد جمعیت کیفری ما نه فقط از میانگین جهانی، بلکه از ظرفیت زندان‌ها هم بسیار بالاتر است. ما تا کی می‌توانیم زندانی‌ها را کف خواب کنیم و یک جوری داخل هم بچپانیم؟ به هر حال باید برای آنها فکری کنیم.»

معاون سابق دادستان تهران: سلامت زندانی با زندانبان است، اما با این همه زندانی، نظارت کم می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه اعتماد به نقل از محمود سالارکیا، معاون سابق دادستان تهران نوشت: هزینه بسیار زیادی برای نگهداری از زندانی‌ها می‌شود، هزینه‌ای که هدف از آن مجازات و تنبیه زندانی است. بحث مجازات جداست اما در مورد تنبیه افراد زندانی موفق نبوده‌ایم. تنبیه به معنی این است که زندان شرایطی فراهم کند که فرد بعد از آزادی دیگر به سمت جرم نرود اما با مشاهده بازگشت تعداد زیادی از زندانی‌ها به زندان می‌بینیم که در این زمینه موفق نبوده‌ایم. در کشور ما زندان مانند کارخانه‌ای است که محصولات آن کیفیت لازم را ندارد. این یعنی کارخانه درست عمل نمی‌کند. یکی از زمینه‌هایی که زندان‌ها باید در آن بهتر عمل کنند موضوع رعایت حقوق زندانی و ایجاد تمهیداتی برای رشد او است که در این زمینه ضعف جدی داریم.»

سالارکیا با اشاره به تبعات طولانی بودن فرآیند دادرسی افزود: «بارها اعلام شده که باید در فرآیند دادرسی تعجیل بیشتری صورت بگیرد حتی رییس قوه قضاییه هم بارها بر این موضوع تاکید کرده است. اولا باید تا زمانی که اسناد و مدارک کافی برای دستگیری افراد وجود ندارد از بازداشت آنها خودداری شود تا با این کار فرآیند رسیدگی به پرونده هم طولانی نشود، رییس قوه قضاییه بر این موضوع هم تاکید زیادی دارند اما متاسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود و ما شاهد حضور طولانی مدت افراد در مرحله بازداشت هستیم. از طرفی برای کوتاه شدن مدت بازداشت می‌توان به سرعت قرار تامین صادر کرد و فرد را تا زمان دادگاه، آزاد کرد. در این مورد هم چنان که باید و شاید عمل نمی‌شود. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود استفاده از مجازات جایگزین زندان است. سال‌ها است که بر روی مجازات‌هایی کار می‌شود که می‌توانند به جای زندان، برای مجرمان در نظر گرفته شوند و تلاش شود که این‌همه آدم راهی زندان نشوند.»

به گفته سالارکیا مسوولیت سلامت زندانیان بر عهده مسوولان زندان است: «مسوولان باید پاسخگو باشند اما وقتی جمعیت کیفری ما اینقدر بالا است، کار مسوولان زندان‌ها بسیار سخت است. در کشور ما نه تنها تعداد جمعیت کیفری ما نه فقط از میانگین جهانی، بلکه از ظرفیت زندان‌ها هم بسیار بالاتر است. ما تا کی می‌توانیم زندانی‌ها را کف خواب کنیم و یک جوری داخل هم بچپانیم؟ به هر حال باید برای آنها فکری کنیم.»

سالارکیا تصریح کرد: «زندان‌بان‌ها باید تمام وسایل خطرناک را از زندانی در هر مرحله‌ای که هست، دور کنند چرا که به هر حال زندانی ممکن است در شرایطی باشد که دست به کارهایی بزند یا درگیری ایجاد کند اما وقتی کثرت زندانی‌ها و بازداشتی‌ها زیاد باشد امکان نظارت و مراقبت ضعیف می‌شود.»

ایده‌ای که چند سال است در مورد آن صحبت می‌شود و در برخی کشورها هم اجرایی شده، بحث خصوصی‌سازی زندان‌ها است. سالار‌‌کیا در این باره گفت: «اتفاقا یکی از مشکلات قوه قضاییه همین مدیریت زندان‌ها است. اگر این کار انجام شود، شاهد اجرای بهتر حقوق شهروندی هم خواهیم بود چون در این صورت قوه قضاییه می‌تواند به عنوان مدعی وارد شود و از حقوق زندانی‌ها دفاع کند.» وی افزود: «البته باید توجه داشت که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی باید نظارت عالیه وجود داشته باشد. در واقع اهداف و شرایط اداره زندان باید به خوبی برای بخش خصوصی تبیین شود و بعد بر عملکرد این بخش نظارت کافی وجود داشته باشد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر