کد خبر: 40302
A

میرزایی نیکو: قوه قضاییه تصور میکند نمایندگان میخواهند از آن قوه مچ گیری کنند

در تمامی نهاد‌ها و سیستم‌های موجود در کشور بخشی به نام «حراست» وجود دارد و حراست محدود به نهاد‌های انتخابی نیست بلکه ما در نهاد‌های انتصابی نیز شاهد حضور حراست هستیم. در مجموعه‌های نظامی کشور نیز بخشی به نام حفاظت اطلاعات وجود دارد که وظیفه نظارت از نهاد‌های نظامی را بر عهده دارد.

میرزایی نیکو: قوه قضاییه تصور میکند نمایندگان میخواهند از آن قوه مچ گیری کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی نوشت: ما در کشور با تعدد دستگاه‌های نظارتی رو به رو هستیم و هرکدام از این نهاد‌ها مسوولیت‌های خاص در چارچوب فعالیت‌های خود دارا هستند. 


اگر به صورت حداقلی به این موضوع نگاه کنیم، در تمامی نهاد‌ها و سیستم‌های موجود در کشور بخشی به نام «حراست» وجود دارد و حراست محدود به نهاد‌های انتخابی نیست بلکه ما در نهاد‌های انتصابی نیز شاهد حضور حراست هستیم. در مجموعه‌های نظامی کشور نیز بخشی به نام حفاظت اطلاعات وجود دارد که وظیفه نظارت از نهاد‌های نظامی را بر عهده دارد. 

در کنار این نهاد‌ها، سازمان بازرسی کل کشور نیز وجود دارد و این سازمان هرزمان که اراده کند می‌تواند به بخش‌ها و سازمان‌های مختلف ورود کرده و بر رفتار آنها نظارت داشته باشد. 

در مسائل حقوقی، موضوعات بودجه و هر بخشی‌ که زیرنظر دولت است نیز دیوان محاسبات کل کشور نقش نظارتی دارد و به موضوعاتی که مورد اختلاف باشد، دیوان محاسبات ورود خواهد کرد. بنابراین ابزار نظارت در کشور کم نیست اما اینکه چرا این موضوع به درستی صورت نمی‌پذیرد یا نتیجه‌ای به همراه ندارد باید مورد بررسی قرار گیرد. 

نمایندگان مجلس، به عنوان یک نهاد انتخابی توانایی نظارت بر دستگاه‌های انتصابی مانند قوه قضاییه را ندارند و فقط درباره موضوعات، می‌توانند سوالاتی را مطرح کنند. ما باید نهاد‌هایی که مردم در انتخاب آنها تاثیر مستقیم دارند را تقویت کنیم. یکی از بزرگ‌ترین گرفتاری‌های امروز کشور دعوا‌ها و پرونده‌های بی‌شماری است که در محاکم وجود دارد ...

اما بنابر دلایل مختلف کسی نمی‌تواند وارد این مجموعه‌ها شود و این یک اشکال بزرگ در قانون است. مجموعه سران کشور باید با تعامل مجموعه جدیدی را تعریف کنند که این مجموعه بتواند بر موضوعات مختلف در نهاد‌های مختلف نظارت و تسلط داشته باشد. در چند وقت اخیر ما شاهد بروز برخی قصورات بودیم که تبعات زیادی به همراه داشته است.

 یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش قصورات تعامل بیشتر قوه مقننه با قوه قضاییه است. متاسفانه امروز شکافی پدید آمده است که قوه قضاییه متصور است نمایندگان مجلس قصد دارند از آن قوه مچ‌گیری کنند که این تصویر اشتباهی است. هرچه این دو قوه تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند، این شکاف‌ها کمتر خواهد شد.

 یکی از مشکلات امروز کشور، عدم نظارت نهاد‌های انتخابی بر نهاد‌های انتصابی است و حل این مشکل نیازمند لایحه از سوی دولت یا طرح از سوی نمایندگان مجلس است. برای حل این مشکل نمایندگان مجلس اقداماتی را انجام داده‌اند اما اینکه خروجی این موضوع چگونه باشد، مشخص نیست.

 اختیارات نمایندگان در برخی موارد محدود است و بطور مثال نمایندگان نمی‌توانند تصویب کنند که یک مجموعه به دولت واگذار شود؛ این مهم دستور مقام بالاتری را می‌طلبد. قانون اساسی ما نیازمند بازنگری است و رییس‌جمهور این موضوع را درک کرده است به همین دلیل در سخنرانی‌های خود به موضوع همه‌پرسی پرداخته است. 

همه‌پرسی یعنی چه؟ یعنی رجوع به آرای مردم. در چند وقت اخیر ما شاهد نقد‌های تندی به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور درباره اصل 59 قانون اساسی بودیم. هرچند قانون اساسی ما نیازمند بازنگری در برخی موارد است اما با وجود هجمه‌هایی از این دست، این کار بسیار سخت خواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر