کد خبر: 40436
A

جلیل رحیمی‌جهان‌‌آبادی، رییس فراکسیون اهل سنت: با مردم صادق باشیم/ صداوسیما به‌شدت از نظام بد دفاع می‌کند

به قول مرحوم دکتر شریعتی «وقتی می‌خواهی کسی را خراب کنی، از او بد دفاع کن!» صداوسیما به‌شدت از نظام بد دفاع می‌کند. نظام ما هم عملکرد قابل دفاعی دارد و هم آرمان‌هایی قابل دفاع. اما صداوسیما آنچنان از نظام بد دفاع می‌کند که حتی کسانی که حامیان انقلاب و نظام هستند نیز دچار تردید می‌شوند. این موضوع به ضعف صداوسیما و شبکه‌های دولتی و حکومتی بازمی‌گردد که توان دفاع مناسب را ندارند و بخشی هم به فشار و هجوم تبلیغات رسانه‌های خارجی. این رسانه‌ها مدام تکرار می‌کنند که رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خشک شد، ‌ابرها باران‌زا نیست و...

جلیل رحیمی‌جهان‌‌آبادی، رییس فراکسیون اهل سنت: با مردم صادق باشیم/ صداوسیما به‌شدت از نظام بد دفاع می‌کند

دیده بان ایران- روزنامه اعتماد نوشت: در آستانه سال جدید، نگاهی به تحولات یک سال اخیر از بالاگرفتن خشونت خصوصا از سوی معترضان سیاسی و اجتماعی حکایت دارد که شاید آخرین نمونه آن، درگیری دراویش گنابادی با نیروهای انتظامی بود. برای بررسی ابعاد این تحول اساسی در نحوه بیان مطالبات و اعتراضات مدنی به‌سراغ جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی،از اعضای هیات‌رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی و رییس فراکسیون اهل سنت مجلس رفتیم و نظرات این نماینده اصلاح‌طلب را درباره علت این تفاوت جویا شدیم.

 

منتقدان جمهوری اسلامی در ٤٠ سال گذشته همواره اعتراضات‌شان را مطرح کرده‌اند اما شیوه اعتراض‌ها هیچگاه این‌‌طور خشن نبود؛علت این تغییر مشی چیست؟

اولا اینکه فضای روانی سنگینی توسط شبکه‌های مجازی به وجود آمده و این شبکه‌ها همواره در حال تبلیغ هستند. بزرگی می‌گوید «احساس فقر از خود فقر بدتر است.» شاهدیم مدام به جامعه القا می‌شود که ما به بن‌بست رسیده‌ایم و این احساس ناخوشایندی برای مردم ایجاد کرده است. البته که ما در کشورمان همچون همه کشورهای در حال توسعه مشکلاتی داریم. با نگاهی به تاریخ ٤٠ ساله جمهوری اسلامی، می‌بینیم حداقل ٨ سال در جنگ منطقه‌ای درگیر بودیم و میلیاردها دلار از پول مملکت به باد رفت. ما تحت فشار شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی بودیم. اما واقعیت این است که هم‌اکنون وضعیت عمومی کشور به لحاظ امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در حدی که القا می‌شود، بد نیست. امروز فعالیت گروه‌های ضدانقلاب به اوج خود رسیده است. برخی کشورهای منطقه به دلیل مشکل‌شان با ما، از این گروه‌ها حمایت امنیتی، اطلاعاتی و مالی می‌کنند.

نقش مدیریت داخلی در این شرایط چقدر است؟

البته که دلایل دیگری هم وجود دارد که باید ازطریق واکاوی و نگاه درون‌سیستمی تحلیل شود. باید ببینیم، کجا می‌توانستیم پاسخ بدهیم و ندادیم! ‌کجا می‌توانستیم مشکلی را حل کنیم و نکردیم! ظرفیت‌های نظام و قانون چگونه است و به چه مسائلی می‌توانیم ورود کنیم. آن بخش‌هایی هم که نمی‌توان ورود کرد را با مردم صادقانه و شفاف درمیان بگذاریم. من به این اصل معتقدم که اگر مردم صادقانه و شفاف از ما بشنوند که چرا فلان مشکل حل نمی‌شود، با ما همراهی می‌کنند اما وقتی واقعیت را به مردم نمی‌گوییم و صداوسیما طوری جلوه می‌دهد که گویی مملکت، گل و بلبل است یا برخی مسوولان به نحوی صحبت می‌کنند که انگار مردم خیلی چیزها را متوجه نمی‌شوند، وضع همین خواهد بود. طبیعی است که در چنین شرایطی به مردم بر‌می‌خورد. مردم ما آگاه هستند و جزو پیشروترین مردمان در خاورمیانه‌اند. زمانی که ما ملی شدن صنعت نفت را شروع کردیم، هیچ کشوری در منطقه در این دیدگاه‌ها و فازها نبود که به سمت ملی کردن صنایع و مخالفت با قدرت‌های استعماری برود. زمانی که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، با فاصله‌ای تقریبا ٤٠ ساله بهار عربی رخ داده و مردم این کشورها با دیکتاتورها مقابله می‌کنند. ما ملت پیشرویی در خاورمیانه هستیم و ملت خیلی بیشتر از مسوولان متوجه مشکلات و مسائل هستند؛ منتها تحت بمباران شدید روانی و فرهنگی قرار داریم. راهکار مقابله با آن هم بالابردن توان پاسخگویی و صادقانه رفتارکردن و گفتن واقعیت‌ها به مردم است و درعین حال تکیه بر قانون. نباید مردم و مسوولان به این سمت و سو بروند که مشکلات را کف خیابان حل کنیم. این به نفع کشور نیست.

به سیاه‌نمایی در فضای مجازی اشاره کردید، نقش صدا و سیما را در حوزه دفاع از دستاوردها و برخورد با مشکلات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به قول مرحوم دکتر شریعتی «وقتی می‌خواهی کسی را خراب کنی، از او بد دفاع کن!» صداوسیما به‌شدت از نظام بد دفاع می‌کند. نظام ما هم عملکرد قابل دفاعی دارد و هم آرمان‌هایی قابل دفاع. اما صداوسیما آنچنان از نظام بد دفاع می‌کند که حتی کسانی که حامیان انقلاب و نظام هستند نیز دچار تردید می‌شوند. این موضوع به ضعف صداوسیما و شبکه‌های دولتی و حکومتی بازمی‌گردد که توان دفاع مناسب را ندارند و بخشی هم به فشار و هجوم تبلیغات رسانه‌های خارجی. این رسانه‌ها مدام تکرار می‌کنند که رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خشک شد، ‌ابرها باران‌زا نیست و...

هیچ بخشی از این خشم، واقعی نیست؟

من از شما سوال می‌کنم؛ خشکسالی در کشورهای اطراف و حتی ایران چقدر تقصیر حکومت است، چقدر به دلیل پارازیت ماهواره‌ها است! این چه حرف‌‌هایی است که به خورد مردم می‌دهند. واقعیات را باید پذیرفت. جهان وارد پروسه خشکسالی شده. این بحران جهانی خشکسالی که به دست حکومت و مسوولان نیست اما این‌گونه القا کرده‌اند که گویا توطئه مسوولان بوده که باران نباریده است. ما کشوری هستیم با ظرفیت و جایگاه خودمان، نه بیشتر و نه کمتر.

رفتار و شیوه دفاع صداوسیما از نظام را بدترین نوع دفاع می‌دانم. صداوسیما بلد نیست از حقیقت دفاع کند.

باید چه کار کنند؟

به نظرم باید دست رسانه‌های دلسوز و مردمی را باز بگذاریم. باید اجازه بدهیم این رسانه‌ها واقعیات را بیان کنند. صادقانه صحبت و انتقادها را بیان کنند. الان اگر کسی انتقادی دارد، به‌جای اینکه ببینیم انتقادش چیست، فرد منتقد را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. همه خواستار مقابله با فسادیم، این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس و دولت و قوه قضاییه است. اما اگر کسی، در دستگاهی فسادی را افشا کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. بخشی از این مشکلات، در صداوسیما و بخشی در دستگاه قضایی کشور است. ما هم در مجلس باید آسیب‌‎شناسی کنیم. ما کجا می‌توانستیم پاسخگو باشیم، کجا می‌توانستیم مشکلات مردم را حل کنیم، کجا می‌توانستیم، بشنویم اما نشنیدیم، کجا می‌توانستیم قانونی تصویب کنیم یا نظارتی داشته‌باشیم و انجام ندادیم. اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم، همه باید خودمان را آسیب‌شناسی کنیم. کشورهایی در منطقه داریم که نه‌تنها جمهوری اسلامی بلکه نمی‌خواهند ایرانی در خاورمیانه وجود داشته باشد. فرهنگ ایرانی را رقیب خود می‌دانند. ملت ایران را تکه‌پاره می‌خواهند. نباید از این کشورها توقعی داشت و برای نابودی ما دست‌شان به هر کاری که برسد، دریغ نمی‌کنند.

البته که نمی‌توان از دشمن توقعی جز دشمنی داشت اما آیا این عزم را در حاکمیت می‌بینید که تغییری ایجاد کند؟

متاسفانه این عزم را نمی‌بینم؛ چراکه هنوز بخش‌هایی از مسوولان باور ندارند مردم مشکلاتی دارند. باور ندارند مردم حرف دارند. وقتی حرف مردم را می‌شنویم، باید به دنبال حل آن برویم. به همان میزان که سیاه‌نمایی اشتباه است، ندیدن واقعیت‌‌های جامعه، نشنیدن حرف مردم، ندیدن مشکلات مردم هم اشتباه محسوب می‌شود. مردم مشکل معیشتی دارند و با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم در حوزه گرفتن تسهیلات با هزاران سد مواجه هستند. سیستم بانکی ما سیستمی سراسر ایراد است. باید واقعیات را بپذیریم و صادقانه با مردم صحبت کنیم. مردم از طرفی شاهد رفتار غیرصادقانه ما هستند و ازطرفی می‌بینند درحالی می‌گوییم برای افزایش حقوق معلمان پول نداریم که به راحتی هزاران میلیارد اختلاس می‌شود.

نظام ما دینی است و بر پایه دموکراسی و مردم‌سالاری دینی شکل گرفته است. این را باید به هر شیوه ممکن حفظ کرد. اگر این فرصت را از دست بدهیم و خدای ناکرده نظام و کشور دچار مشکل شود، آنقدر دشمنان برای تکه پاره کردن این کشور دندان تیز کرده‌اند که نه من و نه شما و نه هیچ دلسوزی نمی‌تواند برای کشور کاری انجام دهد. الان ٤ نفر می‌آیند داخل خیابان، هزار نفر اطلاعیه‌هایی صادر می‌کنند که مشخص نیست در این ٤٠ سال کجا بوده‌اند. منافقینی که علیه این ملت جنگیده‌اند، سلاح به دست گرفته‌اند و فرزندان این ملت را کشتند، به عنوان دلسوز خودشان را جا می‌زنند. سلطنت‌طلبانی که سابقه‌شان مشخص است و به جز مزدوری امریکا و سرافکندگی و در دوران آنها اختیار آب خوردن هم از خود نداشتند، وارد گود می‌شوند.

راه‌حل چیست؟!

ما این مشکلات را پشت سرمی‌گذاریم؛ معتقدم با اصلاحات درون‌سیستمی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

در چنین شرایطی پیش‌بینی‌تان برای سال آینده چطور است؟

هر آینده‌ای و هر گذشته‌ای ساخته دست ما انسان‌هاست. ما باید اراده کنیم و از اراده دینی و نظام مردم‌سالاری دفاع کنیم، ایرادات را برطرف کنیم، نقاط ضعف را برطرف کنیم. از حیثیت و موجودیت و تمامیت ارضی خود در جهان دفاع کنیم. ما این اراده را داریم اما اینکه چه سرانجامی منتظر ما است، خدا می‌داند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر