کد خبر: 40602
A

شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات حذف می‌شود؟/ عقب‌نشینی در مقابل موافقان ایده پارلمان اصلاحات

پارلمان اصلاحات در حالی در آستانه تأسیس و آماده شدن برای برگزاری اولین اجلاسیه در دوم خرداد سال آینده است که هنوز طیف‌های مختلف جریان چپ نظر مساعدی به آن ندارند و تشکیل نهاد جدید را باعث ایجاد دودستگی در جریان اصلاحات می‌دانند.

شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات حذف می‌شود؟/ عقب‌نشینی در مقابل موافقان ایده پارلمان اصلاحات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ یک دهه قبل طرح «پارلمان اصلاحات» از سوی محمدرضا نجفی، شهردار تهران مطرح شد اما هیچ‌گاه به مرحله اجرایی نرسید. طرح تشکیل پارلمان اصلاحات در پاییز امسال در یکی از جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسید؛ جلسه‌ای که اما و اگرهایی پیرامون آن وجود داشت و برخی اخبار حاکی از آن بود که همه اعضا در جلسه حاضر نبودند و در غیبت آنان طرح تشکیل پارلمان اصلاحات به تصویب رسیده است. با این حال بعد از جلسه مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری مأموریت یافت گزارش تصویب این طرح را به سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات ارائه کند که کواکبیان اعلام کرد رئیس دولت اصلاحات با ایده تشکیل پارلمان اصلاحات موافق کرده است.

عبدالله ناصری، یکی از اعضای شورای مشورتی خاتمی ادعای دبیرکل حزب مردم‌سالاری را رد کرد و درباره جزئیات جلسه ادعایی کواکبیان با خاتمی چنین توضیح داد: «آقای کواکبیان نزد آقای خاتمی آمدند و گزارشی درباره پارلمان اصلاحات دادند که آقای خاتمی هم این گزارش را شنیدند ولی تصمیم‌گیری در این زمینه را به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی سپردند.»

اظهارات ناصری مبنی بر واگذاری تصمیم‌گیری تشکیل پارلمان اصلاحات به شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات از سوی محمود میرلوحی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری و حسن رسولی، عضو شورای مشورتی تأیید شد.

پارلمان اصلاحات در صورت تشکیل شدن جایگزین شورای مشورتی خاتمی می‌شود
اما هنوز یک ماه از این مخالفت‌ها نگذشته که شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده و تشکیل پارلمان اصلاحات را کاملاً منتفی شده نمی‌دانند. عبدالله ناصری می‌گوید «نه در شورای مشورتی و نه در شورای عالی سیاست‌گذاری فضای پذیرش پارلمان اصلاحات حاکم نیست اما از آنجایی که اصلاح‌طلبان تابع نظر جمعی هستند اگر اتفاقی نظری صورت گیرد شورایعالی سیاست‌گذاری همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و احتمال حذف شورای مشورتی وجود دارد و پارلمان اصلاحات حکم همان ناظر بر عملکرد شورایعالی سیاست‌گذاری را خواهد داشت.»

موافقت هیات رئیسه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تشکیل پارلمان اصلاحات

یدالله طاهرنژاد عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اما تشکیل پارلمان اصلاحات را جدی‌تر می‌داند و خبر داده است که اعضای هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری با تشکیل پارلمان اصلاحات موافقت کرده‌اند. اما او نیز تأکید دارد شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به کار خود ادامه خواهد داد و قرار بر حذف این نهاد تصمیم گیر نیست.

پارلمان اصلاحات در حالی در آستانه تأسیس و برگزاری اولین اجلاسیه در دوم خرداد سال 97 است که هنوز طیف‌های مختلف جریان چپ نظر مساعدی به آن ندارند و تشکیل نهاد جدید را باعث ایجاد دودستگی در جریان اصلاحات می‌دانند با این حال امروز از موضع قبلی خود تا حدی عقب نشسته‌اند و تأسیس آن را دور از ذهن نمی‌دانند./اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر