کد خبر: 40611
A

سید فاضل موسوی: چطور فردی که راننده زید ابن الرغم بوده، دو سال بعد دور زننده تحریم‌ها می‌شود؟ /احمدی نژاد به دنبال به چالش کشیدن نظام است /ضرغامی یک نمونه از مهندسی های انتخاباتی خوب را به ما بگوید

سید فاضل موسوی معتقد است: احمدی‌نژاد بازی را شروع کرده است که شروع کننده‌اش هست اما خودش نمی‌تواند بازی را جمع کند، یعنی اگر ادامه دهد، 10 نفر مثل احمدی‌نژاد هم نمی‌توانند این بازی را جمع کنند و بازی جای دیگر از سوی مردم و مسئولان جمع خواهد شد.

سید فاضل موسوی: چطور فردی که راننده زید ابن الرغم بوده، دو سال بعد دور زننده تحریم‌ها می‌شود؟ /احمدی نژاد به دنبال به چالش کشیدن نظام است /ضرغامی یک نمونه از مهندسی های انتخاباتی خوب را به ما بگوید
دیده بان ایران- جنجال، جنجال، و بازهم جنجال؛ روش تکراری احمدی‌نژاد که شاید از روز اول ریاست جمهوری‌اش در دستور کار خود قرار داده بود. اما حالا جنجال‌های احمدی‌نژاد به سمت نظام و ارکان آن چرخیده است. پس از انتخابات ۹۶ که تقریبا به احمدی‌نژاد ثابت شد برای بازگشت به قدرت راه دراز و حتی نشدنی را درپی دارد، کنش‌های سیاسی احمدی‌نژاد هر روز بیشتر به سمت انتحار سیاسی پیش رفته است. 
 
اننشار نامه اخیر او به رهبری و درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام با واکنش های زیادی همراه شد. احمدی‌نژاد در این نامه صراحتا از مهندسی در انتخابات سخن گفته و نوشته «برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، البته بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی و آزاد گذاردن مردم برای انتخاب، یک ضرورت فوری است.»
 
نکته‌ای که خیلی زود با واکنش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داده شد. کدخدایی در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش از تلاش احمدی‌نژاد برای تائید زودهنگام انتخابات ۸۸ بدون بررسی شکایات خبر داد و نوشت «حالا باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟»
 
واکنش‌ها به نامه احمدی‌نژاد تنها به کدخدایی ختم نشد و بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و حتی حامیان احمدی‌نژاد به صف منتقدان او پیوستند. 
 
در همین رابطه به سراغ سید فاصل موسوی، نماینده مجلس دوره هشتم مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظر او درباره رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد جویا شویم. موسوی که دوره هشتم عضو کمیسیون اصل نود بود، جز کسانی بود که دسترسی احمدی‌نژاد به پرونده‌های وزارت اطلاعات در زمان سرپرستی بر این وزارتخانه را مطرح کرد. 
 
او معتقد است که «احمدی نژاد بازی را شروع کرده است که شروع کننده، خودش است ولی نمی تواند بازی را جمع کند.»
 
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛
 
****
 
* آقای موسوی،! احمدی‌نژاد که زمانی رئیس‌جمهور و در واقع مجری انتخابات بوده امروز در نامه خود به رهبری بحث مهندسی انتخابات را مطرح می‌کند. آقای کدخدایی هم در واکنش به این نامه، احمدی‌نژاد را به تلاش برای مهندسی در انتخابات ۸۸ متهم می‌کند، از نظر شما این وضعیت تا چه حد می‌تواند موجب بی‌اعتمادی مردم به صندوق رای ‌شود؟
 
بازی که آقای احمدی‌نژاد شروع کرده است را من در سال 89 در نشستی که با آقای هاشمی رفسنجانی داشتم پیش‌بینی کردم، من به ایشان گفتم که آقای احمدی‌نژاد به این سمت می‌رود که نظام را به چالش بکشد. نوع حرکات و موضع‌گیری احمدی نژاد در این مسیر حرکت می‌کند که نظام را به چالش بکشد.
 
ما دیدیم که رهبری می‌گویند که مردم اگر با من هم مشکل دارند برای بقای ایران به پای صندوق‌های رای بیایند و رای بدهند، اما در مقابل آقای احمدی‌نژاد رویه‌ای خلاف این را شروع کرده است. احمدی‌نژاد به دنبال اصلاح نیست. اصلا قبل از اینکه آقای کدخدایی این بحث مهندسی انتخابات را مطرح کنند، من بگویم که در انتخابات 88 در وزارت کشور بودم. من رفتم با آقای محصولی صحبت کنم که خیلی از حوزه‌ها برگه نمی‌برند و درها را بسته‌اند اما آقای محصولی توجهی نکرد و رفت.
 
* فکر می کنید احمدی‌نژاد از این رویه ساختارشکنانه چه اهدافی را دنبال می کند؟
 
می‌خواهد بگوید که اگر من را بازی ندهید، بازی را بهم می‌زنم. من باید در این نظام باشم. من در رده‌های مختلف این نظام بودم و خیلی از اطلاعات نظام از صفر تا صد هم در دست من هست. من باید در روند تصمیم گیری نظام باشم، چون به زعم خودش پایگاه مردمی هم دارد. این نگاه احمدی نژاد است.
 
 *شما از کسانی بودید که بحث دسترسی احمدی‌نژاد به پرونده‌های اطلاعاتی را مطرح کردید، به نظر شما در صورت درست بودن این نکته، احمدی‌نژاد می خواهد از این اطلاعات سوء استفاده کند؟
 
اخیرا آقای باهنر یک سری مسائل را در مورد احمدی نژاد گفته است که نمی‌خواهم به آن بپردازم. شما می‌بنید که در سمت‌های مختلف افراد آموزش می‌بینند و به سمتی می‌رسند اما در بعضی سمت‌ها فردی که راننده زید ابن الرغم بوده است، دو سال دیگر دور زننده تحریم‌ها می‌شود. 
 
این که می‌خواهد استفاده کند یا نکند، بحث‌های حاشیه‌ای است. آن کسانی که پر و بال دادند و آن زمان به مراجع گفتند که اگر از احمدی نژاد حمایت نکنید، چه اتفاق‌های ناخوشایندی می‌افتد یا در میان مردم رفتند و احمدی‌نژاد را معجزه هزاره سوم و با دیگر توصیفات عجیب معرفی کردند، آنها باید پاسخگوی این روزها باشند. الان همین آقا که این همه به آن پر و بال دادند، می‌گوید سیستم قضایی و نظام مشکل دارد.
 
* به نظر می رسد با این حرکاتی که احمدی‌نژاد انجام می‌دهد سعی دارد خود را کنار مردم قرار دهد؟ آیا این حرکات جواب می‌دهد یا اینکه مردم ملاکشان همان عملکرد هشت سال احمدی‌نژاد است؟
 
خیر. مردم، احمدی‌نژاد را شناخته‌اند. قشر قابل توجهی از مردم که فرودست هم هستند، نگاهشان حمایت از احمدی نژاد نیست. حالا ممکن است جایی برود و حرف بزند و مردم جمع شوند که ببینند او چه حرفی می‌زند. آقای احمدی‌نژاد بازی را شروع کرده است که شروع کننده‌اش هست اما خودش نمی‌تواند بازی را جمع کند، یعنی اگر ادامه دهد،  10 نفر مثل احمدی‌نژاد هم نمی‌توانند این بازی را جمع کنند و بازی جای دیگر از سوی مردم و مسئولان جمع خواهد شد. البته باید بدانیم که جمع کردن این بازی هزینه زیادی را به نظام تحمیل خواهد کرد.
 
احمدی نژاد در همین سیستم برای شورا و مجلس التماس کرد و رای نیاورد و تنها جایی که امکان یافت تا رای بیاورد -آن هم به خاطر ضعف‌هایی که در اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود داشت- ریاست جمهوری بود. چرا آن زمان حرفی از مهندسی انتخابات نزدند!
 
*بحث مهندسی انتخابات را برخی از اصلاح‌طلب‌ها هم مطرح می‌کردند و به خصوص جریان اصولگرا به آن نگاه منفی داشتند، اما الان شاهد هستیم که آقای ضرغامی در یادداشتی تلگرامی می گویند که اصل مهندسی انتخابات را قبول دارم و مهندسی خوب و بد داریم. این را شما چطور تحلیل می‌کنید؟
 
امام گفته بودند که در کشور ما همه حق رای دارند و آنچه از صندوق‌ها بیرون می اید برای همه محترم است. برای آنکه شائبه‌ای پیش نیاید بعد از انقلاب به فاصله 50 روز انتخابات برگزار می‌کند که می‌خواهد بگوید آنچه مردم می‌خواهند باید همان شود. ما مهندسی انتخاباتی خوب و بد نداریم. دموکراسی می‌گوید که به مردم آگاهی بدهید تا مردم خودشان تصمیم بگیرند.
 
آنکه می‌گوید مهندسی انتخاباتی خوب یا بد نتیجه‌اش این می‌شود که از مهندسی انتخاباتی مدنظر آقای ضرغامی یا هر فرد دیگر، چهره‌ای همچون احمدی‌نژاد بیرون بیاید. شما می‌بینید در مجلس ما امروز خروجی‌اش به حداقل رسیده است، اگر شما معتقد به مهندسی خوب هستید، این مهندسی چه زمانی باید نتیجه بدهد؟ خروجی‌اش چیست؟
 
به آقای ضرغامی باید گفت که اصلا برفرض ما مهندسی خوب را پذیرفتیم، شما یک نمونه از مهندسی های انتخاباتی خوب را به ما بگویید! کجا مهندسی خوب انجام داده‌اند که بنابر فرمایش رهبری حق الناس زیر پا گذاشته نشده است.
 
به من در برخی از محفل‌ها گفته‌اند که چرا کسانی به مجلس رفته‌اند که پیشانیشان مهر ندیده؟ مگر مردم بعد از 40 سال به بلوغ اولیه نرسیده‌اند که افراد برایشان مهندسی کنند؟ این اهانت به قانون اساسی و بنیانگذار انقلاب است.
 
*این شائبه‌هایی که برای انتخابات پیش می‌آید را چقدر ناشی از نقش در قانون انتخابات می‌دانید؟
 
دو بحث است، یک بحث قانون و دیگر مجریان قانون انتخابات. احزاب در ایران کمرنگ هستند و هنوز به این بلوغ نرسیده اند که بتوانند مردم را برای انتخابات اماده کنند. اما مثلا در مجلس هفت روز فرصت تبلیغ می‌دهند، نماینده‌ای که می‌خواهد به مجلس برود در این مدت چه می‌تواند بکند؟ یا باید لابی کند یا مثل ریگ پول خرج کند.
 
قانون انتخابات اشکالات ریشه‌ای دارد و در اجرا هم این مشکلات دیده می‌شود، مثلا فردی می‌خواهد در طراز جمهوری اسلامی نماینده شود، کسی که حداقل تحصیلات را دارد در مورد نماینده مجلس اظهار نظر می‌کند. این یعنی اشکال وجود دارد.
 
*چه میزان مشکل قانون است، چه میزان مجریان؟
 
اصل مشکل بر دوش قانون است. قانون انتخابات باید به گونه‌ای باشد که افراد را در چارچوب نظام تربیت کنند و این افراد وارد احزاب شوند و از این طریق به سمت وزارت و وکالت برسند. این درست نیست که فردی را از فلان بیمارستان بیاوریم وزیر شود، چه وزیری!

محمدحسین شریعتمدار-نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر