کد خبر: 40683
A

پیشنهاد روحانی برای تشکیل اتحادیه بزرگ منطقه‌خلیج فارس

کاروان تدبیر و امید امروز مهمان استان هرمزگان بود؛ آن هم در منطقه استراتژیک بندر عباس و تنگه هرمز. حسن روحانی به نمایندگی از ملت ایران، در جوار آب‎های همیشه پارس، به مردمان «بندرعباس» درود فرستاد. مردمانی که این منطقه را از استعمار پرتغالی‎ها نجات داده بودند. مردمی که سال‌هاست پاسدار این خلیج مواج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز بوده‌اند.

پیشنهاد روحانی برای تشکیل اتحادیه بزرگ منطقه‌خلیج فارس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از رسانه ها، رییس‌جمهور در جمع مردم استان هرمزگان با اشاره به جایگاه استراتژیک بندر عباس و تنگه هرمز گفت: ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم تا دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران در سر نپروراند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی خطاب به مردم بندرعباس گفت: شما نه تنها مرزدار و امنیت‌بان ایران بودید، بلکه امنیت شاهراه جهانی و آبراه جهانی که خون قلب اقتصاد جهان از این سرزمین و از این تنگه عبور می‌کند، را محافظت کردید. شما مردم بندر عباس نه تنها حق امنیت به گردن مردم دارید بلکه حق پاسداری از این دیار بر گردن جهانیان دارید. نفت عظیم مورد نیاز دنیا از این تنگه عبور کرد و سالیان دراز از این سرزمین عبور خواهد کرد. در دو جنگ در این منطقه یعنی جنگ تحملی عراق بر ملت بزرگ ایران و جنگ دوم خلیج فارس و تصرف کویت، مردم ایران امنیت این آبراه و امنیت ملی را حراست کردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم ایران می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی جهان را در فشار قرار بدهند، اما مردم ایران و مردم هرمزگان و پاسداران این سرزمین نخواستند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از لحاظ انرژی در فشار بگذارند.

اهم سخنان وی را به نقل از خبرگزاری‎ها بخوانید:

* نفت ایران و منطقه با اسکورت اف ۱۴ و ناوچه‌های نیروی دریایی به سلامت از این منطقه عبور کرد و امروز هم امنیت خلیج فارس در سایه فداکاری نیروی دریایی سپاه و دریای عمان در سایه دلیرمردان نیروی دریایی ارتش که نه تنها از این دریا حفاظت می‌کنند، بلکه نیروی دریای ارتش امروز در باب المندب در دریای سرخ و اقیانوس هند حافظ مسیر کشتی‌رانی تجاری جهانی هستند.

*ما در کنار این سرزمین حساس به جهانیان اعلام می‌کنیم ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند. ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم تا دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران در سر نپروراند. ما به کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس اعلام می‌کنیم ما همسایه خوبی برای شما بوده‌ایم وهستیم و خواهیم بود . دیگران شما را اغفال نکنند و بیگانیگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند. آنها به فکر منابع شما نیستند. آنها به فکر آن هستند که سلاح خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما را به قیمت ارزان ببرند.

* من اعلام می‌کنم تمام کشورهای کنار این آبراه مهم از هند و پاکستان گرفته تا کشورهای سواحل عمان و خلیج‌فارس، سواحل عربستان و سایر کشورها تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح‌خواهانه این ملت، در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ برای تجارت، گردشگری، صنایع و انرژی باشند.
* ما برای قدرت دفاعی خود با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد. اینجا سرزمین تمدن است و ما به تمام جهان اعلام می‌کنیم آنچه برای دفاع از سرزمین مان نیاز داشته باشیم؛ آن را با دست هنرمندان، سربازان،محققان و سردارانمان تهیه می‌کنیم و از شما اجازه نخواهیم گرفت. این فرمان خدا به ماست. ما برای ساخت موشک، هواپیما، تانک، نفربر و هلیکوپترمان از کسی اجازه نگرفتیم و نخواهیم گرفت. ما برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم؛ اما آماده‌‌ایم با کشورهای همسایه و دوستانمان برای ترتیبات امنیتی این منطقه بدون حضور بیگانگان با هم سخن بگوییم. اینجا سرزمین امن و امنیت ایران و امنیت‌ساز برای منطقه و جهان است.

*در این چند ماه دیدید چند بار آمریکا تلاش کرد تا بر ملت ایران ضربه‌ای وارد کند. آمریکا در برجام حرف‌های غیر منطقی زد و همزمان با پاسخی که رئیس جمهور ایران به آنها داد تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست آنها را نسبت به ملت ایران محکوم کردند. در این مسیر آمریکا در انزوا است. هرکاری که علیه ایران تنظیم کنند در انزوا خواهد ماند. ملت ایران در راستای منافع ملی با تمام توان ایستاده. ما پای پیمانمان می‌ایستیم تا روزی که طرف مقابل ما پیمان را زیر پا نگذاشته است. ما به تعهداتمان پایبندیم اما نمی‌گذاریم دیگران از پیمان ما سو استفاده کنند. آمریکا در اینجا تنها ماند. بار دوم به صحنه آمد و خواست از اعتراضات یا انتقادات برخی از مردم در دی ماه سو استفاده کند و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد و باز هم تنها ماند. امریکا در میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت تنها ماند و بار هم منزوی شد.

* دو شب پیش باز آمریکا به شورای امنیت رفت و خواست راجع به یمن، ایران را محکوم کند اما باز هم تنها ماند و تیر آمریکا به سنگ اصابت کرد. ما از مواضع داهیانه و به حق همسایه مان، روسیه، که مواضع به حقی را در شورای امنیت اتخاذ کرد، تقدیر می‌کنیم. ما آمریکا و انگلیس را که دنبال توطئه علیه ملت ایران بودند، تقبیح می‌کنیم. ما به اروپا و جهان اعلام می‌کنیم اگر واقعا به فکر یمن هستید پس بمب های مخرب را در اختیار عربستان نگذارید. اگر دلسوز یمن هستید لااقل فشار بیاورید تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود؛ اگر به فکر مردم یمن هستید به این مردم مظلوم کمک کنید.

*ما از تنگناها عبور می‌کنیم اگرچه مردم در سختی هستند ولی آنها مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند. مشکل زیاد داریم. مردم هم مشکل زیاد دارند اما دست به دست هم خواهیم داد و از مشکلات عبور خواهیم کرد. ملت ما در روزهای سخت یکپارچه است؛ اگر روزی در کشور زلزله می‌آید، اگر روزی در کشور سیل می‌آید، اگر حادثه‌ای برای کشتی و هواپیما می‌آید، ملت ما یکپارچه است.

*در این سفر، شاهد افتتاح ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان هستیم. در همین سفر آغاز عملیات ۱۵ طرح مهم دیگر را به ارزش دو هزار میلیارد تومان شاهد خواهیم بود. من در تهران در حضور وزرا به استاندار هرمزگان گفتم هرکس به این استان بیاید و در بخش فاضلاب سرمایه‌گذاری کند، آب این محصول خریدش تضمینی است. بخش‌های فراوانی برای صنعت، کشاورزی و باغداری نیازمند این آب هستند. این آب به مراتب از آب شیرین‌کنی که می‌خواهیم از دریا بگیریم، ارزان‌تر است و محیط زیست استان را نجات می‌دهد. نباید بگذاریم فاضلاب‌ها به خلیج فارس و دریاها و آب‌های آزاد ورود کند. هم برای سلامت مردم و آبزیان خطرناک است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر