کد خبر: 40700
A
شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، در گفت و گو با دیده بان ایران؛

مرز بانه توسط دولت عراق بسته شده است، ما هم اعتراض کرده ایم/ کوله بران درچهارچوب قانون می توانند به فعالیت خود ادامه دهند/ پشت پرده اعتصاب مغازه داران در بانه تجار سودجو هستند

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در مورد اعتراضات کسبه و تعطیلی مغازه های بانه گفت: پشت پرده این اعتراضات نیز تجاری اند که تنها به فکر سود خود بوده و هستند. مردم در این خصوص نباید اجازه دهند تجاری که تنها به فکر کسب سود هستند، مانع صدور کارت های کوله بری که شامل تخفیفات برای آنان است شوند.شهریار حیدری

مرز بانه توسط دولت عراق بسته شده است، ما هم اعتراض کرده ایم/ کوله بران درچهارچوب قانون می توانند به فعالیت خود ادامه دهند/ پشت پرده اعتصاب مغازه داران در بانه تجار سودجو هستند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: صبح روز شنبه بازاریان بانه در اعتراض به بسته شدن مرزها، گرانی اجاره بهای مغازه ها، مشکلات اداری و توقف کولبری مغازه های خود را تعطیل کردند.

در رابطه با همین موضوع به سراغ شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، رفتیم که مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانیم:

 

آقای حیدری آخرین اخبار درباره بازاریان بانه و همچنین اقدام برای رفع مشکل آنان چه بوده است؟

 

بازاریان بانه در پی بسته شدن بازارچه های این شهر و همچنین عدم تامین کالا ها دست به اعتراض زده اند. که این کار به عقیده بنده اشتباه است چرا که دولت مرکزی عراق چند بازارچه را غیرفعال نموده است که در پی این کار، دولت ایران نیز اعتراض کرده است. وزرات کشور نیز در این رابطه و پیگیری موضوع سفیر خود را به بغداد فرستاده است و همچنین سفیر بغداد نیز در تهران جهت  راه گشایی این مسئله حضور یافته است.

وی ادامه داد: از طرفی مسائل مربوطه به کوله بری توسط دولت و وزرات کشور ساماندهی شده است که کوله بران بر اساس چهارچوب فعالیت های قانونی موظف به کارکردن هستند. مطابق این قوانین، امتیازاتی برای مردم مرزنشین اختصاص داده شده است .کوله بری در استان های  آذربایجان غربی، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان با 15 بازارچه کوله بری در 13 شهرستان کار کردیم که در واقع هرشهرستان مرزی یک بازاچه اصلی برای آن تعریف شده است. طبق آئین نامه جدید دولت، کوله بری تضمین شده در بازارچه های موجود در شهرستان هاست که در این بازارچه ها کالاها از طریق مرزهای اصلی جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شوند. برخلاف گذشته که کالاها در آنسوی مرز رفت و برگشت داشتند اما امروزه قرار بر این شده است که کالاها مستقیم وارد مرز شوند. نکته حائز اهمیت این است که این بازاچه ها به طور مستمر و مداوم دایر خواهند بود.

 

شهریاری همچنین افزود: تاکنون کارت کوله بری الکترونیکی از جانب وزارت صنعت و معدن و تجارت و با همکاری فرمانداران و استانداران برای بیشتر مردم مرزنشین صادر شده است و به زودی تا آخر این هفته این طرح اجرا خواهد شد. با استفاده از این کارت مردم مرزنشین از تخفیف گمرکی و بازرگانی برخوردار می شوند. از طرفی برخلاف گذشته تجار از این سود بهره مند می شدند با این کارت مردم از سود کالاها برخوردار خواهند شد. پشت پرده این اعتراضات نیز تجاری اند که تنها به فکر سود خود بوده و هستند. مردم در این خصوص نباید اجازه دهند تجاری که تنها به فکر کسب سود هستند، مانع صدور کارت های کوله بری که شامل تخفیفات برای آنان است شوند.

 

آقای حیدری آخرین خواسته مغازاداران و بازاریان بانه چیست؟

 

آخرین خواسته کسبه بانه نیز این است که همانند گذشته کالاها بدون هیچ حساب و کتابی وارد کشور شود که در واقع امتیازات برای مردم تا شعاع 20 کیلومتری است نه برای تجار.

 

دکتر کسبه بانه خواستار بازگشایی مرز به دلیل اخلال در امور کسب و کار خود دارند. آیا وزارت کشور برنامه در این رابطه دارد؟

 

بله. دولت عراق بدون هیچ اطلاع قبلی به اقلیم دستور بستن مرزها را صادر نموده است. در این خصوص ما با دولت عراق وارد بحث شده ایم تا در اسرع وقت مرزها باز شوند. دولت و همچنین وزارت کشور اقادامت موثری در این باره داشته است. نگرانی مردم نیز به دلیل دولت مرکزی عراق و عملکرد آن است.

 

برخی از اهالی بانه معتقدند کارت پیله وری برایشان مشکل ساز است. آیا این موضوع صحت دارد؟

 

خیر. هنوز این طرح اجرا نشده است و مردم نمی توانند در مورد آن نظر دهند. اگر این طرح اجرا شد و مشکلاتی را برای مردم به دنبال داشت آنگاه مردم می توانند اعتراض نمایند.

 

دکتر حیدری چه زمانی طرح پیله وری اجرا خواهد شد؟

 

حدود پنج ماه است که دستورکار به صورت فعال پیگیری می شود. در وهله اول تطبیق نامه ای توسط دولت اجرایی می شود. در مراتب بعدی نیز در خصوص این تطبیق نامه جلسات متعددی برگزار شده است و شهرستان ها در این امر توجیه و پیگیر شده اند. فرمانداری ها و مردم سرشماری شده و کارت های الکترونیکی صادر شده اند. سهمیه تخصیص امور بازرگانی با مبلغی معادل 900 میلیارد تومان برای مناطق مرزی 4 استان کردستان، کرمانشاه، آذربجان غربی و سیستان و بلوچستان از دولت اخذ شده است. از شنبه نیز مراحل پایانی کار انجام خواهد شد که سود آن برای مردم این مناطق خواهد بود.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر