کد خبر: 40900
A

تخریب شبانه خانه‌های تاریخی شیراز درپی توسعه حرم شاهچراغ

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده، نسبت به تخریب شبانه خانه‌های تاریخی شیراز درپی توسعه حرم شاهچراغ انتقاد کرد.

تخریب شبانه خانه‌های تاریخی شیراز درپی توسعه حرم شاهچراغ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از تخریب بناها و آثار تاریخی شیراز، گفت: در طرح توسعه حرم شاهچراغ، شبانه خانه‌های تاریخی شیراز را تخریب کردند؛ مسئولان و مراجع ذیصلاح به دنبال برخورد با مقصران این امر هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان استانداری و میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس درصدد پیگیری این ماجرا و یافتن مقصران این امر هستند؛ البته تخریب این آثار جای تعجب دارد چرا که مسئولان شاهچراغ برای حفاظت و احیای خانه حسنی که یکی از خانه‌های ثبت شده در میراث فرهنگی است هزینه‌های زیادی صرف کردند؛ این مسئولان به دنبال حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی بودند چرایی این اقدامات باید بررسی شود.

تیرهای برق در عرصه پاسارگاد از بین رود

رجبی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی درخصوص ساخت تیرهای برق در عرصه پاسارگاد پاسخگو باشد چرا که حفاظت از این میراث از جمله مسئولیت‌های این سازمان است؛ سازمان میراث فرهنگی برای شفافیت ابعاد ماجرا باید مسائل مطرح شده را پاسخ دهد مسائلی مانند اینکه آیا ایجاد تیرهای برق با مجوز میراث بوده است؟ آیا در حریم پاسارگاد ساخته شده است؟ آیا وجود این تیرها از نظر بین‌المللی صدمه‌ای به ماهیت تاریخی پاسارگاد وارد می‌کند؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در صورتی که سازمان میراث فرهنگی ساخت تیرها را عاملی برای صدمه به حریم پاسارگارد می‌داند و با آن مخالف است تخریب این تیرها اقدامی ضروری است؛ اگر این سازمان مسئله را به روشنی مطرح کند می‌توان در مورد نحوه برخورد با آن تصمیم‌گیری کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی موظف است برای حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده با حساسیت رفتار کند، افزود: در صورتی که این اقدامات بدون مجوز میراث فرهنگی انجام شده است این سازمان باید از تمام توان خود برای امحاء تیرهای برق استفاده کند؛ سازمان میراث فرهنگی بایستی با متخلفان برخورد کند و با ابزارهای قانونی از آثار تاریخی حفاظت نماید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر