کد خبر: 41005
A
نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت:

سونامی استعفا در کاخ سفید/ هیچ کس اعتبار خود را برای ترامپ به خطر نمی اندازد

مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور اقتصادی در حالی استعفا کرده است که ترامپ پیش از این درباره کوهن گفته بود که وی بسیار خوب از عهده کارش بر آمده است.

سونامی استعفا در کاخ سفید/ هیچ کس اعتبار خود را برای ترامپ به خطر نمی اندازد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود به دنبال انتشار خبر تازه ترین قربانی سونامی استعفا و کناره گیری مقامات آمریکایی نوشت: در دولتی که پر از افرادی با ایده های مشکوک، تجربه محدود و فساد اخلاقی بود، «گری کوهن» مدیر اجرایی سابق موسسه مالی «گلدمن ساکس» که به عنوان مشاور امور اقتصادی ترامپ در کاخ سفید شناخته شده بود،  در میان چهره های با حساسیت بالا در این نهاد شناخته می شد. اکنون او هم پس از اینکه در تلاش هایش برای نفوذ موثر بر دولت ترامپ با شکست مواجه می شود، در حال ترک کاخ سفید است.

بسیاری از منتقدان ترامپ در حال حاضر از استعفای کوهن خوشحال هستند. در واقع، او کار بدی انجام داده است. دستاورد اصلی او کمک به تصویب کاهش مالیات است که به افراد ثروتمندی مانند خودش کمک خواهد کرد؛ در حالی که 1.5 تریلیون دلار به بدهی ملی برای نسل های آینده خواهد افزود. دیگر طرح ها داخلی کوهن - برای توسعه برنامه ای برای بازسازی زیرساخت های آمریکا - طرح های بی موردی بود که در کنگره راه به جایی نبرد. کوهن، تابستان گذشته فقراخلاقی خود را زمانی ثابت کرد که به رغم هشدار دوستانش و رسانه های آمریکایی زمانی که اعتراضات در شهر «شارلوتزویل» بالا گرفت، پلیس با معترضان این شهر درگیر شد و ترامپ آن ادعاهای نژادپرستانه را مطرح کرد، از سمتش استعفا نداد.

و اکنون دلیل اصلی برای خروج واقعی او از کاخ سفید وجود دارد: او نتوانست رئیس جمهور ترامپ را از اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم منصرف کند؛ اقدامی که به متحدان آمریکایی و صنایع داخلی که از این فلزات استفاده می کنند، آسیب می رساند.

با این حال، به رغم همه نقاط ضعف او، کوهن به احتمال از افراد موفق در تفکر اقتصادی در این دولت است. «استیون مانوچین» وزیر خزانه داری آمریکا، یکی دیگر از بانکداران سابق گلدمن ساکس، اخیرا زمانی که به آرامی درباره تضعیف دلار صحبت کرد، بازار ارز را دچار سردرگمی کرد. «کوین هاست» که رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید است، در مورد چگونگی تاثیرگذاری کاهش مالیات شرکت های بزرگ بر افزایش دستمزد خانواده های کارگران حرف های مزخرفی زد، در حالی که اکثرا بر این باور بودند که این سرمایه به طور عمده برای سرمایه گذاران سودمند است. در جای دیگری «ویلبور راس» وزیر بازرگانی و «پیتر ناوارو» مشاور ارشد تجاری کاخ سفید، رئیس جمهور را برای راه اندازی جنگ تجاری مخرب با سایر نقاط جهان تشویق می کنند.

با توجه به چنین افرادی که حلقه اطراف ترامپ را تشکیل می دهند، هر کسی که جایگزین کوهن شود، بعید است که بهتر از او باشد و شاید خیلی بدتر از او هم باشد. هیچ یک از اقتصاددانان درستکار با کار در این دولت، اعتبار خود را به خطر نمی اندازد. ترامپ از زمان روی کار آمدن در حال ثبت رسوایی هایی یکی پس از دیگری است. در هفته های اخیر سونامی اخراج مقامات ارشد دولت ترامپ و بیشتر در هاله ای از ابهام به اوج خود رسید. بر اساس آمار موسسه بروکینگز، برکناری مسئولان ارشد در سال نخست ریاست جمهور در دولت ترامپ به طور قابل توجهی بالاتر از پنج رئیس جمهور گذشته است و حتی دو برابر برکناری مسئولان در دولت اول ریگان که رکورد قبلی را در اختیار داشت، می باشد.

مطمئنا ترامپ هنوز هم مدعی است که هرج و مرج در دولت او وجود ندارد. به ادعای او، «تنها در مسیر «جستجو برای کمال» برخی افراد که من می خواهم جایگزین شده اند، که این قطعا درگیری ها را کاهش می دهد».

با این حال، خوشبختانه آشفتگی در دولت، به بسیاری از وظایف اصلی دولت که توسط کارکنان حرفه ای انجام می شود، سرایت نمی کند. اداره تامین اجتماعی هنوز چک می کشد، اعضای سرویس های امنیتی هنوز از کشور دفاع می کنند، هزینه های درمانی هنوز پرداخت می شود و درهای دادگاه ها به روی جویندگان عدالت، باز هستند. هیچ اقدامی در حال حاضر بهتر از تقویت موسسات آمریکایی که هر روز توسط این دولت تحت فشار قرار می گیرند، وجود ندارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر