کد خبر: 41040
A
فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

چرا اصلاح‎طلبان در برابر استفاده از رانت «مرتضی حاجی» سکوت کرده‎اند؟

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، معتقد است که فساد سیاسی-اقتصادی متاسفانه در میان همه احزاب و جریان‌های کشور رخنه کرده است. در میان جریان‌ اصلاحات همانگونه که افراد پاکدست و خوب زیاد است، افراد سوء استفاده‌گر و فاسد نیز وجود دارد که با توجه به شرایطی که دارند برای خود و فرزندانشان سهم خواهی می‌کنند.

چرا اصلاح‎طلبان در برابر استفاده از رانت «مرتضی حاجی» سکوت کرده‎اند؟
 دیده بان ایران: فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، معتقد است که فساد سیاسی-اقتصادی متاسفانه در میان همه احزاب و جریان‌های کشور رخنه کرده است. در میان جریان‌ اصلاحات همانگونه که افراد پاکدست و خوب زیاد است، افراد سوء استفاده‌گر و فاسد نیز وجود دارد که با توجه به شرایطی که دارند برای خود و فرزندانشان سهم خواهی می‌کنند. 

 

به نظر می‌رسد «رانت» و «فساد» دو مقوله جدا نشدنی از میان افراد و جریان‌های کشورمان است. به عقیده بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان، «قدرت» فسادآور است و بر اساس همین موضوع، درصد بالایی از افرادی که در قدرت حضور دارند، خواسته یا ناخواسته دچار رانت و فساد می‌شوند. 

 

براساس آمار و انتخابات اخیر، جریان اصلاحات از بیشترین محبوبیت و سطح اعتماد در میان مردم برخوردار است، زیرا به نظر می‌رسد که خواسته‌های مردم و نگرانی در خصوص همه ابعاد زندگی مردم جامعه، همواره از مهمترین دغدغه جریان اصلاحات بوده و هست.  اما به نظر می‌رسد که «فساد» حتی در میان جریان‌های محبوب و مورد اعتماد مردم، مانند اصلاح‌طلبان نیز وجود دارد. 

 

مرتضی حاجی، مدیرعامل کنونی موسسه همشهری و وزیراسبق تعاون و آموزش و پرورش در دولت اصلاحات، یکی از افرادی است که اکنون به دلیل جایگاه و شرایطی که دارد،  صراحتا از رانت استفاده کرده  و پسرش را به عنوان رئیس دفتر این موسسه استخدام و علاوه بر آن، از بودجه این موسسه که با مشکلات عظیم بدهی و کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می‎کند نیز یک خودرو مزدا 121 میلیون تومانی خریداری کرده و گویا این خودرو همدر اختیار فرزند ایشان قرار گرفته است. هر چند حاجی در واکنش به افشای این خبر مدعی شد که این خودرو برای موسسه همشهری خریداری شده است. این در حالی است که در رابطه با ضرورت خرید آن حاضر به توضیح نشد.

 

در پی این اقدام اما هیچ‌کدام از اصلاح‌طلبان، واکنش و انتقادی جدی نسبت به این موضوع نداشتند و سعی کردند تا جایی که می‌توانند، در این خصوص سکوت کنند غافل از آنکه همین سکوت باعث می‌شود تا در قدم اول، اعتماد عمومی و گسترده مردم نسبت به این جریان، آسیب بیند.

 

حجت‌‌السلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‎وگو با رویداد 24 با اشاره ضرورت مقابله جریان اصلاح‌طلب با رانت و فساد و با تاکید بر اینکه حاضر نیست درباره فرد خاصی اظهار نظر کند گفت: جامعه ما در سال‌های قبل برای همین مقابله با رانت و فساد بود که دست به قیام و انقلاب زد. برای رسیدن به عدالت اجتماعی، حذف روابط به ویژه در مسائل اقتصادی، رسیدن حق به حق‌دار و ... از جمله مطالبات اصلی مردمی بود که به خاطر آن انقلاب کردند و بالاخره برای عدالت اجتماعی، انقلاب صورت گرفت. 

 

میبدی، ادامه داد: اگر برخی از افرادی که در انقلاب حضور فعالانه‌ای داشتند، اکنون بخواهند میوه‌های درخت انقلاب را فقط و فقط برای خود بچینند، اصلا روش و رویه مناسب و قابل قبولی نیست. ظلم است که بخواهیم حق دیگران را تضییع کنیم. ظلم اجتماعی چه از سوی اصولگرایان و چه از سوی اصلاح‌طلبان و چه از سوی روحانی و غیرروحانی صورت بگیرد، اصلا پذیرفتنی نیست. اگر من شخصا باعث شوم در جامعه با روابطی که دارم  و بدون هیچ دلیل و مدرک، بهره‌ی بیشتری را نسبت به کسی که لیاقت و شایستگی بیشتری را دارد، ببرم! ظلم آشکار است. حضرت علی(ع) هم با نزدیک‌ترین یاران خودشان بر سر مسائل مالی برخورد می‌کردند. 

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به استفاده برخی از اصلاح‌طلبان از رانت و فساد، گفت: فرقی ندارد که افراد از کدام جریان و جناح باشند، اینکه فردی به واسطه موقعیت و شرایطی که دارد بخواهد به نفع خود و فرزندش بهره‌ بیشتری ببرد، ظلمی است که خداوند در اکثر آیات قرآن، آن را محکوم کرده است.  

 

فاضل میبدی، با تاکید بر اینکه ما اصلاح‌طلبان باید خودمان را نقد کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه این نقد در درون خودمان بسیار کم است. این یک اشکالی است که به همه وارد است. ما باید بین اصلاحات و اصلاح‌طلبان تفکیک قائل شویم، فرق است میان جریان اصلاحات و افراد اصلاح‌طلب! ما در درون جریان اصلاحات هم افراد بسیار خوب و شایسته‌ای داریم و هم افرادی را داریم که از رانت و فساد استفاده می‌کنند. 

 

این فعال سیاسی، با اشاره به اینکه استفاده از رانت و فساد در میان اصلاح‌طلبان، باعث بی اعتمادی مردم نسبت به این جریان می‌شود، تصریح کرد: این قبیل رفتارها، اعتماد مردم را کاملا سلب می‌کند. بالاخره اصلاح‌طلبان هم ممکن است با رفتارهای این‌چنینی خود، اعتماد عمومی مردم را از بین ببرند. متاسفانه در این جامعه، ما هرکجا که دست بگذاریم یک مشکل و ایراد را مشاهده می‌کنیم و متاسفانه فساد مالی و اداری همه جا را فرا گرفته و صنف و گروه هم نمی‌شناسد. از سوی دیگر برخورد ما هم با این قبیل رفتارهای زشت، کم و ضعیف بوده و نتوانسته‌ایم به خوبی برخورد کنیم. به همین دلیل اکنون شاهد هرگونه فساد و رانت در میان همه احزاب و جریان‌ها شاهد هستیم.    

منبع: رویداد 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر