کد خبر: 41062
A

ظریف: توان این را داریم که از طریق همکاری و همیاری دنیای بهتری بسازیم

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امروز با چالش جهانی در حوزه محیط‌زیست مواجه هستیم، گفت: تک تک ما این توان و امکان را داریم که در دنیای پیرامون و مشترکاتمان تغییر ایجاد کنیم و از طریق همکاری و همیاری دنیای بهتری را بسازیم.

ظریف: توان این را داریم که از طریق همکاری و همیاری دنیای بهتری بسازیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدجواد ظریف طی سخنانی در مراسم کاشت درخت صلح و دوستی ابتدا فرا رسیدن میلاد فرخنده فاطمه زهرا(س) و روز مادر و زن را تبریک گفت و اظهار کرد: امسال اتفاق جالبی داریم، این است که امروز روز جهانی زن بوده و فردا نیز براساس تقویم جمهوری اسلامی ایران روز مادر و روز زن نامگذاری شده است. این تقارن فرخنده نشان دهنده این واقعیت است که آنچه ما را به هم پیوند می کند و نزدیک می کند بسیار گسترده‌تر از آن است که  امکان دارد اختلافات و تفاوت‌هایی را در میان ما ایجاد کرده باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین عواملی که همه ما را بر روی کره خاکی پیوند می دهد محیط زیست ما است، ما امروز با یک چالشی جهانی در حوزه محیط زیست مواجه هستیم. گرچه برخی دوست دارند این چالش را نادیده بگیرند اما این واقعیت است که تمام جهانیان از یک واقعیت خطرناک و آن هم از بین رفتن محیط زیست طبیعی رنج می برند و هیچ کشوری علیرغم قدرت، توانمندی و امکانات به تنهایی نمی تواند از پس برخورد با آن برآید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بیان کرد: این مسئله نشان می دهد ما در کره خاکی همه ساکنین یک کشتی هستیم که یا با هم این کشتی را به سلامت به ساحل می‌رسانیم و یا همه با هم غرق می شویم. دنیای ما دنیای مرزها نیست، دنیای اختلاف نیست، دنیای ترویج خشونت و مخالفت با یکدیگر نیست. دنیای ما باید بازگشت به زیبایی و نشاط به طبیعت باشد که همه ما می توانیم همزمان آن را جشن بگیریم. دنیای ما باید، دنیای درختکاری باشد.

ظریف در ادامه اظهار کرد: امروز تک تک ما یک واقعیت دیگر را هم نشان می‌دهیم. این است که می توانیم آینده بهتری را بسازیم. تحولاتی که در دنیا اتفاق می افتد یک واقعیت را بسیار برجسته کرده و آن هم این است که نقش فرد در تعیین آینده جهان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: زمانی ادعا می شد گروه ها و یا حتی دولتها دارای مونوپلی در روابط بین‌الملل هستند. زمانی می شد که بگوییم برای اینکه بتوان در جامعه بین‌المللی تاثیر گذاشت یا دنیا را به سمت صلح و یاخدایی نکرده جنگ  کشاند، نیازمند این هستیم که از قدرت یک دولت برخوردار باشیم. زمانی ادعا می شد برای اینکه بتوانید پیامتان را به یکدیگر برسانید باید از امپراطوری رسانه‌ای برخوردار باشید.

وی گفت: اما امروز با تحولات بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌ایم که یک فرد به عنوان انسان می تواند پیامی را به همه دنیا از طریق فضای مجازی ارسال کند. دیگر دنیای انحصارها به سر آمده است.

ظریف همچنین بیان کرد: امروز با همت دوستانمان در شهرداری تهران می خواهیم این واقعیت را نشان دهیم که تک تک ما می توانیم برای ساختن محیط‌زیست بهتر با هم تلاش کنیم. هر فرد یک درخت می کارد و نهایتا این درختها محیط‌زیست بهتر می شوند و این یک امکان و یک قدرت فوق‌العاده در جامعه بین‌الملل است که فردی مسئولیت سنگینی را بر عهده می گیرد و دیگر تک تک ما نمی توانیم ادعا کنیم قدرت تغییر در دنیا را نداریم.

وزیرامورخارجه در ادامه گفت: می توانیم این توان، امکان و قدرت را داشته باشیم و در دنیای پیرامون و مشترکاتمان تغییر ایجاد کنیم.

وی شعر «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد / نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد» را خواند و اظهار کرد: این فرصت نشان دادن واقعیتی است که نه تنها مشترکات ما و آن چیزهایی که ما را به هم نزدیک می کند بسیار بیشتر از نکاتی است که بین ما فاصله می اندازد بلکه تک تک ما می توانیم از طریق استفاده از این مشترکات و همکاری و همراهی برای ساختن دنیایی بهتر، دنیای بهتری را برای فرزندانمان به جای بگذاریم.

ظریف در پایان، پیشاپیش بهار طبیعت را تبریک گفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر