کد خبر: 41070
A

همایش فرمانداران سراسر کشور/ تقی رستم وندی: نباید گذاشت فضای یأس در جامعه حاکم شود

معاون وزیر کشور در امور اجتماعی تاکید کرد: به مسائل اجتماعی نباید صرفاً از دریچه آسیب های اجتماعی نگاه کرد، بلکه باید با درنظر داشتن آنها، به سایر شاخصهای اجتماعى هم از وجه ایجابى توجه شود تا تصویر درستی از جامعه داشته باشیم. او تاکید کرد: نباید گذاشت فضای یاس و ناامیدی در جامعه حاکم شود.

همایش فرمانداران سراسر کشور/ تقی رستم وندی: نباید گذاشت فضای یأس در جامعه حاکم شود

دیده بان ایران: تقی رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی در روز دوم همایش مدیران کل سیاسی استانداری ها و فرمانداران سراسر کشور که چهارشنبه در ساختمان وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به بیانات رهبری انقلاب گفت: ایشان آسیب هاى اجتماعى را بزرگترین خطرى دانستند که کشور را تهدید می کند.

دکتر رستم وندی با اشاره به وضعیت اجتماعى کشور اظهار کرد: با توجه به پیمایشی که از نگاه مردم نسبت به وضعیت کشورانجام شده است، نکته مثبت از نظر مردم مربوط به افزایش امنیت در جامعه است که مردم از ایجاد امنیت توسط حکومت راضی اند. او افزود: مشکلات اقتصادی، بیکاری و عملکرد ضعیف دستگاه ها، سه معضل مهم مطرح شده از جانب مردم است.

رستم وندی با بیان اینکه در جامعه با سه چالش اساسى در زمینه توسعه اجتماعی ، سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی مواجهیم، اظهار کرد: فضاى منفى و یاس آلودى در جامعه ایجاد شده که باید با آن مقابله کرد تا فضاى فکرى کشور دچار ناامنى نشود. او درخواست کرد که ضمن توجه به آسیب های اجتماعى و درنظر داشتن آنها، شاخص های سلامت اجتماعی را نیز وجهه نظر قرار دهیم تا بتوانیم زمینه های بروز آسیب ها را کاهش دهیم .

رستم وندی در ادامه به طرح چالشهای پیش رو پرداخت و گفت:  در جامعه ای که سرمایه اجتماعى آن بالا باشد، نشاط، امید و در نهایت رضایتمندى آن جامعه بالا میرود و کمتر دچار اسیبهاى اجتماعى و مشکلات می شوند.او افزود:  در توسعه انسانی جزء کشورهای متوسط رو به بالا هستیم.

رستم وندی بیان کرد: ایران حدود یازده میلیون حاشیه نشین و 8 میلیون ساکن بافتهای فرسوده و تاریخی دارد و بیش از 3 میلیون نفر هم بیکار در کشور داریم.  او با بیان اینکه یکی از آسیبهای مهم در حوزه آسیب های اجتماعی دادن آمار و ارقام اشتباه است، گفت:.برخی آمار اشتباه از میزان معتادان یا مصرف کنندگان الکل و سایر آسیب ها  در کشور می دهند که مشکلاتی را ایجاد می کند. او تاکید کرد نرخ شیوع اعتیاد در کشور 5.4 درصد است.

 او اشاره کرد: سالانه حدود 500 هزار تصادف داریم و سالانه حدود 16000 نفر در تلفات جاده ای جان خود را از دست می دهند و خود این امر موجب بروز آسیب هایی در جامعه بویژه در کانون خانواده و افزایش خانواده های زن سرپرست می شود .

 رستم وندی تاکید کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی باید به زنجیره سلامت کشور که دارای 4 جزء است توجه کرد .این 4  جزء عبارتند از سلامت جسمی ، سلامت روانی ، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی . وی با اشاره به اهمیت سلامت روانی گفت : باید بحث افسردگی در جامعه  را جدی گرفت.

رستم وندی با اشاره به اینکه 5 اولویت در مدیریت آسیبهای اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است، اظهار کرد: این اولویت ها، طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و توجه به مناطقی که این چهار شاخص در آن جا وضع بحرانی دارند، است و این موارد باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

او با اشاره آسیب های  فضای مجازی گفت: عواملی داریم که آسیب اجتماعی را تشدید می کند. فضای مجازی آسیب نیست اما نوع بهره برداری از فضای مجازی می تواند موجب آسیب باشد. او تاکید کرد: الگوی جرایم فضای مجازی در سه دسته قرار می گیرد. رتبه اول مربوط به کلاهبرداری وتخلفات مالی و رتبه دوم مسائل غیراخلاقی و رتبه سوم سایر مسائل است. او افزود: سالانه تعدادی از دستگیری ها مربوط به جرایم فضای مجازی است.

او با بیان اینکه مفهوم اعتیاد اینترنتی موضوعی جهانی است، اظهار کرد:باید از نسل جوان در برابر این معضل نوپدید صیانت کرد . معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تاکید کرد: در ایران حدود 45 میلیون نفر کاربر اینترنت داریم که این میزان در 17سال پیش تنها 250 هزار نفر بود.

وی با اشاره به جامعه 13 و نیم  میلیونی دانش آموزان، اظهار کرد: بروز نزاع و خشونت در میان دانش آموزان مهمترین آسیب اجتماعی در محیط های آموزشی است .

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: برای کاهش آسیبهای اجتماعی راه حل های بزرگ نداریم، باید محلی اقدام کنیم. به همین دلیل فرمانداران و استانداران می توانند طرحهایی را در یک منطقه و یا حتی محله اجرا کنند و نتایج آن را به مرکز اطلاع دهند. در صورت موفقیت این طرحها به صورت الگوهای ملّی در سطح کشور و جهانی معرفی میشود. لذا الگوهای محلی را دست کم نگیرید.

او همچنین تاکید کرد: مردم را به صحنه بیاورید و از خیرین و سمن ها درخواست همکاری کنید تا برای کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کنند. او با بیان اینکه هیچ راهی به جز ازدواج موفق برای جلوگیری از طلاق نیست، گفت: در این زمینه آموزش های حین ازدواج و مشاوره های قبل از ازدواج و طلاق مورد تاکید قرار می گیرد و میزان آموزش های حین ازدواج از 2ساعت به 6 ساعت افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص کاهش اعتیاد ، بر نقش و اهمیت آموزش و آگاهی بخشی ، کارآمد سازی شبکه درمان و جلوگیری از شدّت اعتیاد تاکید کرد . رستم وندی همچنین یکی از راه حل های موثر در کاهش مشکلات ساکنان مناطق حاشیه ای شهر ها را تاسیس دفاتر تسهیلگری و توسعه اجتماعی دانست و گفت در سال 97 ، یکصد دفتر توسعه اجتماعی در این مناطق تاسیس می شود .

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر