کد خبر: 41170
A
محسن غرویان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

نماز جمعه یک نماز "عبادی سیاسی" است که امروزبه یک پایگاه کاملا سیاسی تبدیل شده است/ مردم باید در عمل مشاهده کنند که فاصله ای بین آن ها و مسئولین وجود ندارد

ماز جمعه یک نماز "عبادی سیاسی" است که متاسفانه امروز تبدیل به یک پایگاه کاملا سیاسی شده است. لازم به ذکر است که امام جمعه برخی مناطق امروزه زمامداری و تحلیل مسائل سیاسی را جایگزین عبادی بودن نماز کرده اند. متاسفانه این ائمه جماعت در چند سال گذشته در واقع با خطبه های خود منشاء منازعات بسیاری از جمله اختلاف بین دولت و مردم شده اند و با استفاده از تریبون هایی که در اختیار دارند بارها اقدام به تخریب رای مردم کرده اند که این مسئله با ساختار نماز جمعه به هیچ عنوان سازگاری ندارد چراکه خطبای نماز جمعه وظیفه دارند تا دل های مردم را صیغل داده و بدین وسیله نورانی گردانند.

 نماز جمعه یک نماز "عبادی سیاسی" است که امروزبه یک پایگاه کاملا سیاسی تبدیل شده است/ مردم باید در عمل مشاهده کنند که فاصله ای بین آن ها و مسئولین وجود ندارد
 

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: غرویان در خصوص کناره گیری آیت الله جنتی از امامت نماز جمعه تهران بیان کرد: آیت الله جنتی به دلیل کهولت سن، دیگر نمی توانستند پشت تریبون سخنرانی و خطبه خوانی بکنند چرا که باید مسائل روز دنیا را رصد و به بررسی آن ها بپردازند که این مسئله نشاط و جوانی بیشتری را طلب می کند. ایشان طی این مدت وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دادند. در نهایت باید گفت که سن و سال و شرایط ایجاب می کرد تا این تحول شکل گیرد.

 
آیت ‌الله احمد جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند. وی به عنوان باسابقه ‌ترین فقیه شورای نگهبان نیز شناخته می‌شود، به عنوان نخستین امام جمعه تهران که منصوب از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، نیز به‌ حساب می‌آید. او در چهاردهم فروردین سال 71 برای نخستین بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفت.
جنتی که در سال‌های اخیر حضورش در نماز جمعه کمرنگ شده است به گفته، «حجت الاسلام سید رضا اکرمی» قرار نیست، دیگر خطبه بخواند و بعد از گذشت بیش از 25 سال از این جایگاه خداحافظی کرده است. 
این در حالی است که "حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد" چندی قبل به عنوان امام جمعه جدید تهران معرفی شد.

 

در رابطه با همین موضوع به سراغ "محسن غرویان" عضو سابق هیئت علمی و استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، رفتیم تا تحلیل این موضوع را از زبان وی جویا شویم. مشروح گفت و گو با او را در ادامه بخوانید:

 

آقای غرویان آیا عزل و نصب های اخیر در شورای سیاستگذاری ائمه به تغییر سیاست‌های کلان این نهاد منجر خواهد شد؟
 
حوادثی که اتفاق می افتد در این تغییرات و عزل و نصب ها تاثیر می گذارد. حوادث سیاسی، اجتماعی که به تازگی در درون کشور و به ویژه تهران(حادثه خیابان پاسداران) رخ داد، تحولاتی که در افکار و اذهان عمومی شکل می گیرد و حوادثی که در سایر کشورهای جهان اتفاق می افتد و بر جهان و کشورها تاثیر می گذارد همگی دست به دست هم می دهند تا تغییراتی در  اشخاص و یا صاحبان تریبون رخ دهد. 
از طرفی آیت الله جنتی به دلیل کهولت سن، دیگر نمی توانستند پشت تریبون سخنرانی و خطبه خوانی بکنند چرا که باید مسائل روز دنیا را رصد و به بررسی آن ها بپردازند که این مسئله نشاط و جوانی بیشتری را طلب می کند.آیت الله جنتی در این زمینه وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دادند. در نهایت باید گفت که سن و سال و شرایط ایجاب می کرد تا این تحول شکل گیرد. 

 

آقای غرویان برخی اعتقاد دارند ائمه جمعه کنونی که خطبه میخوانند نه تنها ساختار را درست نمی کنند بلکه جامعه را هم از هم می پاشند. چرا جایگاه نماز جمعه به جایی برای دعواهای سیاسی تنزل پیدا کرده است؟ 

 

بارها طی گفت و گو های گذشته، بنده عرض کرده ام که نماز جمعه یک نماز "عبادی سیاسی" است که متاسفانه امروز تبدیل به یک پایگاه کاملا سیاسی شده است. لازم به ذکر است که امام جمعه برخی مناطق امروزه زمامداری و تحلیل مسائل سیاسی را جایگزین عبادی بودن نماز کرده اند. متاسفانه این ائمه جماعت در چند سال گذشته در واقع با خطبه های خود منشاء منازعات بسیاری از جمله اختلاف بین دولت و مردم شده اند و با استفاده از تریبون هایی که در اختیار دارند بارها اقدام به تخریب رای مردم کرده اند که این مسئله با ساختار نماز جمعه به هیچ عنوان سازگاری ندارد چراکه خطبای نماز جمعه وظیفه دارند تا دل های مردم را صیغل داده و بدین وسیله نورانی گردانند. 
 باید فکری اساسی برای تریبون های نمازجمعه کرد زیرا این تریبون ها بسیار موثر در افکار و فرهنگ عمومی هستند. 
چندی قبل صحبت از برداشتن میله های جدا کننده بین مسئولان و مردم در نماز جمعه بود.اینگونه کارها چقدر در جذب مردم برای برپایی نماز جمعه می تواند موثر باشد؟
 
این قبیل کارها می تواند موثر واقع گردد. مسائل محسوس و پرداختن به آن بازدارندگی بسیار زیادی دارد و همچنین باید توجه داشت که ما نباید تنها به شعار دادن اکتفا کنیم بلکه مردم باید در عمل مشاهده کنند که فاصله ای بین آن ها و مسئولین وجود ندارد. از طرفی سخرانی خطبای نماز جمعه باید برای مردم جذاب اشد تا آنان اشتیاق به این نماز داشته باشند و همچنین خود را در مقابل خواسته ها و آرای اکثریت مردم قرار ندهند.

 

آقای غرویان نقش  و نحوه برگزاری نماز جمعه در کشور را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما امام جمعه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

ملاک امام جمعه دو چیز است: یکی علم و دیگری عمل. مردم باید احساس کنند که این امام جمعه کمی از نظر علم و عمل به اخلاقیات و ارزش های معنوی از آن ها جلوتر است. نقش اصلی را در این نماز نیز برگزار کننده آن برعهده دارد که از همین رو لازم است خطبای جمعه کمی در ادای کلمات خود دقت فرمایند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر