کد خبر: 41190
A

نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس: قبل از سال جدید درباره بازداشتی‌های محیط‌ زیست نشستی با ارکان قوه قضاییه برگزار می‌کنیم/ با غلامی درباره وضعیت دانشجویان جلسه برگزار می‌کنیم

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی تاکید کرد: ما کاری به موارد اتهامی فعالان محیط زیستی و اینکه چقدر این اتهامات وارد است یا نه؛ نداریم. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که در هر شرایطی باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند و زمینه آن را چه قوه قضاییه و چه قوه مقننه باید فراهم کنند تا از وکیل برخوردار باشند و یا بتوانند با خانواده‌هایشان دیدار داشته باشند.

نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس: قبل از سال جدید درباره بازداشتی‌های محیط‌ زیست نشستی با ارکان قوه قضاییه برگزار می‌کنیم/ با غلامی درباره وضعیت دانشجویان جلسه برگزار می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از اعتماد آنلاین؛ عبدالکریم حسین زاده نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس در توضیح جلسه‌ای که هفته گذشته خانواده فعالان محیط‌زیستی بازداشت شده با برخی اعضای فراکسیون امید داشته‌اند بیان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با خانواده‌های فعالان محیط‌زیستی داشتیم در حال حاضر 8 نفر در تهران و 6 نفر در هرمزگان بازداشت هستند.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه صحبت‌ها چند محور داشت، عنوان کرد: یکی از آن‌ها این بود که اعضای خانواده‌ها هنوز نتوانسته بودند با بازداشت شدگان ملاقات کنند. البته عده‌ای تماس تلفنی داشته‌اند و عده‌ای دیگر آن ارتباط را هم نتوانسته‌اند برقرار کنند.

حسین زاده با اشاره به وضعیت فعالان محیط‌زیستی بازداشت شده، بیان کرد: همچنین خانواده‌ها مطرح می‌کردند که هنوز نتوانسته‌اند برای این افراد وکیل بگیرند تا وکیل بتواند در جریان پرونده‌ها حضور داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: علاوه براین درخواستی را درباره همین موضوعات به کمیسیون اصل نود ارجاع داده بودند و خواهان پیگیری بودند و تاکید داشتند که چرا کمیسیون اصل نود تا به حال آن‌ها را دعوت نکرده و صحبت‌های آن‌ها را نشنیده است.

او افزود: بر همین اساس اولاً از کمیسیون اصل نود درخواست کرده‌ایم که حداقل با آن‌ها جلسه برگزار کند و موضوع آن‌ها را پیگیری و صحبت‌های آن‌ها را بشنوند.

نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس در خصوص پیگیری وضعیت فعالان محیط‌زیست عنوان کرد: همچنین قرار شد دریکی دو هفته آتی قبل از سال جدید نشستی با ارکان قوه قضاییه داشته باشیم و چندوچون پرونده را بررسی مجدد کنیم و درخواست این خانواده‌ها را مبنی بر داشتن وکیل مطرح کنیم.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی تاکید کرد: ما کاری به موارد اتهامی و میزان ورود به موضوع نداریم که چقدر این اتهامات وارد است یا نه؛ آنچه برای ما اهمیت دارد این است که در هر شرایطی باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند و زمینه آن را چه قوه قضاییه و چه قوه مقننه باید فراهم کنند تا از وکیل برخوردار باشند و یا بتوانند با خانواده‌هایشان دیدار داشته باشند. من فکر می‌کنم که این حقوق اولیه همه آن‌هاست.

حسین زاده درباره دیدارهایی که با مسئولان قوه قضاییه در این خصوص داشته‌اند، گفت: ما به صورت مداوم هم به‌صورت تلفنی و هم رودررو برای بررسی وضعیت فعالان محیط‌زیستی و دیگر مسائل و موارد متعدد با قوه قضاییه در ارتباط هستیم. جلسات و موارد مطرح‌شده متعدد است و یکی از آن‌ها همین موضوع فعالان محیط‌زیستی است.

عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا تابه‌حال درباره تعلق گرفتن وکیل به بازداشت شدگان محیط‌زیست، نشانه مثبتی از طرف قوه قضاییه داشته‌اید، بیان کرد: تا الان برای تعلق گرفتن وکیل به این افراد واکنش مثبتی از طرف قوه قضاییه نداشته‌ایم اما هنوز بحث جدی آن‌چنانی هم صورت نگرفته است و امیدواریم که این جلسه هر چه زودتر برگزار شود تا موضوع به صورت جدی مطرح شود.

 

با غلامی درباره وضعیت دانشجویان جلسه برگزار می‌کنیم

حسین زاده در خصوص پیگیری وضعیت دانشجویانی که باوجود قول برای عدم پرونده‌سازی برای آن‌ها بار دیگر احضار و برای آن‌ها پرونده و قرار وثیقه تعیین‌شده است، به اعتمادآنلاین گفت: دیگر دوستان پیگیر این موضوع هستند، اما فکر می‌کنم که به‌زودی با منصور غلامی وزیر علوم برای پیگیری و توضیح درباره وضعیت آن‌ها جلسه برگزار کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر