کد خبر: 41388
A
جلسه کمیسیون مشترک برجام پس از حدود 3 ساعت در هتل کوبورگ وین به پایان رسید

عراقچی به مقامات اروپایی چه گفت؟

جلسه کمیسیون مشترک برجام پس از حدود 3 ساعت در هتل کوبورگ وین به پایان رسید اما دیدارها و رایزنی های سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز در وین ادامه خواهد یافت.

عراقچی به مقامات اروپایی چه گفت؟

دیده بان ایران: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و هیات همراه ، حدود ساعت 14 به وقت محلی هتل کوبورگ را ترک کردند.

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام از روز اجرای برجام (16 ژانویه 2016) تا کنون، ساعت 11 صبح امروز به وقت محلی وین در هتل کوبورگ آغاز شد و به گفته عراقچی، این نشست بر موضوع رفع تحریم ها و رسیدگی به موارد نقض برجام توسط آمریکا متمرکز است.

عراقچی روز پنجشنبه در این زمینه گفت: در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام بطور معمول با برخی از کشورهای مشارکت کننده در برجام یا در صورت نیاز با همه آنها دیدارهای دوجانبه برگزار می کنیم. این بار هم تا الان با هیات اتحادیه اروپا ، روسیه ، فرانسه و آلمان دیدار کرده ایم و با هیات های دیگر نیز متعاقبا دیدارهایی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه مباحث مربوط به میزان پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده است را مطرح کردیم. مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط آمریکا است ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایران از کمیسیون مشترک برجام خواسته است درباره لغو «مؤثر» تحریم‌های ایران اقدام و مشخصاً به موارد متعدد نقض برجام از سوی آمریکا رسیدگی کند.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی گفت: نمایندگان ایران و گروه پنج بعلاوه یک امروز (جمعه) برای شرکت در یازدهمین نشست دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام، آن هم در بحبوحه تهدیدات آمریکا مبنی بر احتمال خروج این کشور از برجام، در وین، پایتخت اتریش، گردهم آمده‌اند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است که از مسائل مهم در دستور کار این جلسه، مسئله لغو تحریم‌های ایران و همچنین موضوع موارد مختلف نقض برنامه جامع اقدام مشترک از سوی آمریکا، خواهد بود. عراقچی بر موضع ایران، مبنی بر این که برجام قابل مذاکره‌ی مجدد نیست، بار دیگر تأکید کرد.

ریاست جلسه کمیسیون برجام مشترکاً برعهده هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، است. اصولاً در این نشست‌های دوره‌ایِ کمیسیون مشترک برجام، معاونان وزرای خارجه یا مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه کشورهای امضاکننده برجام شرکت می‌کنند.

ایران مدت‌ها است که به این کمیسیون درباره موارد متعدد نقض مفاد برجام از سوی آمریکا، شکایت کرده است. روز گذشته،عراقچی، پیش از آغاز نشست این کمیسیون، گفت: ایران بر این باور است که آمریکا در حال نقض تعهداتی است که خودش براساس متن برجام پذیرفته است. عراقچی تأکید کرد که در نشست روز جمعه، ایران این شکایت‌ها را از طرز برخورد نامناسب آمریکا با برجام به اعضای کمیسیون مشترک اعلام خواهد کرد، تا شاید همه بتوانند در این زمینه به تفاهم و درکی مشترک برسند.

عراقچی افزود: برخی از اعضای گروه پنج بعلاوه یک، مانند روسیه و چین، معمولاً با مواضع ایران در خصوص نقض برجام از سوی آمریکا هم‌عقیده‌اند، ولی برخی دیگر از اعضای گروه پنج بعلاوه یک، هرچند اذعان دارند که آمریکا به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند نیست، تا حدی از گفتنِ علنیِ این مطلب (علیه آمریکا) اِبا دارند. عباس عراقچی ابراز امیدواری کرد، با توجه به توضیحات مبسوطی که ایران در این خصوص به اعضای کمیسیون مشترک ارائه خواهد کرد، این کمیسیون بتواند بیانیه‌ای مشترک علیه آنچه آمریکا برضد برجام انجام می‌دهد، منتشر کند.

به گزارش پرس تی وی، هیئت ایرانیِ شرکت‌کننده در این کمیسیون، طبق روال معمول، تاکنون نشست‌هایی دوجانبه با برخی از هیأت‌های کشورهای عضو این کمیسیون در حاشیه نشست دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام برگزار کرده است و پس از پایان نشست این کمیسیون نیز ممکن است نشست‌های دوجانبه‌ی دیگری با برخی دیگر از اعضای گروه پنج به‌علاوه یک برگزار کند.

عراقچی روز گذشته به خبرنگاران گفت: کارگروهی متشکل از کارشناسان فنیِ ایران و کشورهای عضو پنج بعلاوه یک تشکیل شده است، که مشخصاً درباره موضوع برداشته شدن تحریم‌های ایران به بحث و تبادل نظر بپردازد، زیرا این مهم‌ترین بخش از برجام است که ایران درباره‌ی آن شکوائیه دارد. علت آن این است که ایران به تعهدات خود بر اساس متن برجام - که شامل محدودسازی برنامه هسته‌ای این کشور بوده - عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها بر پایبندی ایران به متن برجام و عمل کردن این به تعهداتش براساس برجام، صحه گذاشته است، ولی از سوی دیگر، ایران شاهد برداشته شدن مؤثرِ تحریم‌های این کشور نبوده است.

متأسفانه آمریکا کماکان بر شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی و سایر کشورها فشار می‌آورد و فضای تهدید و ارعاب ایجاد می‌کند تا آنان را از انجام دادن هرگونه تجارت، تعامل اقتصادی یا داد و ستدِ بانکی با ایران بازدارد، که مشخصاً حرکتی است که ناقض برجام است. 

فرزانه شرفبافی مدیر عامل ایران ایر یکی از شرکت کنندگان در کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین گفت: در این جلسه درباره مجوزهای اداره خزانه داری و دفتر کنترل اموال خارجی (OFAC) در بخش هوایی صحبت کردیم.

به گفته مدیرعامل ایران ایر ؛ مشکلات مربوط به لغو تحریمها در بخش هوایی را مطرح کردیم و مذاکرات در کمیسیون مشترک درباره موضوع لغو تحریمها ادامه دارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر