کد خبر: 41532
A

فیلترینگ تلگرام در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است/ همه در مورد حصر سوال می کنند و ما هم می گوییم انشالله حل می‌شود

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: امیدوار بودم با توجه به باز شدن فضا برای محصورین که می‌توانند دیداری را با خانواده درجه یک خود داشته باشند، رفع حصر اتفاق بیفتد.

فیلترینگ تلگرام در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است/ همه در مورد حصر سوال می کنند و ما هم می گوییم انشالله حل می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سایت اعتمادآنلاین نوشت: عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید معتقد است که در این کشور خیلی ها به مسائل ملی فکر نمی کنند و برای افکار عمومی خیلی ارزش قائل نیستند و یکی از این موارد حصر است. عقل سلیم حکم می کند که باتوجه به حساسیت‌های افکار عمومی و منافع ملی حتی در همین یک روزی که تا پایان سال باقی است، این مشکل حل و حصررفع شود.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

یک روز تا پایان سال باقیمانده است، مسئولین وعده رفع حصر تا پایان سال را داده بودند، به نظر شما این وعده عملیاتی می شود؟

من با محصورین از ابتدای انقلاب رفاقت داشتم. در زمان نخست وزیری آقای میرحسین موسوی استاندار بودم. در زمانی که ایشان در مجلس نایب رئیس بود من عضو هیات رئیسه بودم و... لذا پیگیری های بسیاری را در کمیته حصر انجام دادیم.

قولی را به من ندادند اما به شخصه امیدوار بودم با توجه به باز شدن فضا برای محصورین که می توانند دیداری را با خانواده درجه یکشان داشته باشند، رفع حصر اتفاق بیفتد. اما اطلاعات و قول قطعی در این رابطه به من نداده اند.

فکر می‌کنید رفع حصر در شرایط فعلی چه پیامدی دارد؟

در این کشور خیلی ها به مسائل ملی فکر نمی کنند و برای افکار عمومی خیلی ارزش قائل نیستند و یکی از این موارد حصر است. حتی در روستاهای دور افتاده کشور که سفر می کنیم اولین سوال جوانان و مردم این است که داستان حصر قانونی است یا خیر و چه کسی و در کجا تصمیم می گیرند و مگر می شود بدون مدت و بدون برگزاری دادگاه صالحه حصر اتفاق بیفتد. همه سوال می کنند و ما می گوییم انشالله حل می‌شود.

بنابراین فکر می‌کنید که رفع حصر در این شرایط ضرورت دارد؟

به نظر من عقل سلیم حکم می کند که باتوجه به حساسیت افکار عمومی و منافع ملی حتی در همین یک روزی که تا پایان سال باقی است، این مشکل حل و حصر رفع شود. رفع حصر یک دستور است که شورای عالی امنیت ملی و یا مقام معظم رهبری و یا قوه قضاییه می توانند صادر کنند و تصمیمی در این رابطه بگیرند. بالاخره محصورین هم انسان هستند و انسان هم در معرض خطرات است. خدایی نکرده اگر اتفاقی برای محصورین در آینده بیفتد برای همیشه یک داغی بر پیشانی جمهوری اسلامی است که می ماند. بنابراین تقاضا دارم برای احترام به افکار عمومی مسئله حصر حل شود.

صحبت هایی در خصوص فیلتر تلگرام مطرح می شود، یکشنبه هم موضوعاتی در این راستا در جلسه غیر علنی مجلس مطرح شد، به نظر شما سرانجام این بحث ها به فیلتر تلگرام می انجامد؟

ما هنوز باورمان نمی شود که ایران کشوری است که عضو دهکده جهانی است بخصوص در دسترسی به تکنولوژی. آن زمان که من بچه بودم به یاد می اورم که مرحوم پدرم اخبار رادیو را قبل از انقلاب گوش می کرد مارش رادیو را می بست و می گفت که حرام است و بعد اخبار را گوش می کرد. در برخی از شهرهای مذهبی یا رادیو نبود و یا اگر بود به صورت مخفیانه مردم رادیو داشتند.

بعد که تلویزیون آمد رادیو آزاد بود و مدت ها قشر مذهبی تلویزیون را ممنوع می کردند. بعد از آن ویدیو که آمد تلویزیون آزاد شد و ویدئو ممنوع بود. سپس ویدئو آزاد و ماهواره ممنوع شد. برای ماهواره در مجلس قانون تصویب شد دیش ها را جمع می کردند اما حتی در روستاها هم بر روی پشت بام منازل روستایی ها دیش است. حال موضوع به اینترنت رسیده است. در کشور ما با توجه به نسل جوان پیشرفته و باهوشی که داریم، سرعت اینترنت قابل قبول نیست و حتی نسبت به کشورهای همسایه سرعت آن پایین است.

این ممانعت ها امروز به تلگرام رسیده است. بر اساس آمارهایی که اعلام می کنند تلگرام 40 میلیون عضو دارد و بیش از 100 هزار نفر کار اقتصادی با تلگرام می کنند. من دانشجوهایی را می شناسم که پول مکفی ندارند برای خرید کتاب و جزوه و از طریق تلگرام به آنها جزوه داده می شود.

هر چند که روابط عمومی شورای مجازی تکذیب کرده اما من شنیدم که فیلتر تلگرام تصویب شده است. خبرهایی که به نمایندگان مجلس می‌رسد نمی‌تواند بی‌مبنا باشد و من شنیدم که تصویب شده تلگرام در سال آینده فیلتر شود. با توجه به فیلتر شکن هایی که معرفی می شود و نوجوان ها هم از طریق فیلتر شکن می توانند به تلگرام دسترسی داشته باشند اما افکار عمومی را یک مقدار تحت تاثیر قرار می دهند. به نظر من منافع ملی در این ماجرا در نظر گرفته نمی شود.

با توجه به صحبت هایی که آقای فیروزآبادی در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس، فکر می‌کنید که قرار است تلگرام فیلتر شود؟

در این جلسه در خصوص فیلتر تلگرام بحثی نشد. اما من قبل از این جلسه و از جای دیگری شنیدم که فیلترینگ تلگرام در شورای عالی مجازی تصویب شده در صورتی که روابط عمومی این شورا، این خبر را تکذیب کرد! این تکذیب هم درست نیست و اگر تلگرام فیلتر شود مردم اعتمادشان سلب می شود. به نظر من بستن تلگرام نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه افکار عمومی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر