کد خبر: 41676
A

آیت‌الله خامنه‌ای جلسه سران قوا را برای چه برنامه تلویزیونی زودتر تعطیل می‌کردند؟

:رهبر معظم انقلاب طی دیداری خاطرنشان کردند: شبهای جمعه که جلسه‌ی سران سه قوه است، به اعضای جلسه می‌گویم که چون روایت فتح رأس ساعت ۹:۳۰ شروع می‌شود، یا جلسه را زودتر برگزار کنیم که با آن تداخل نداشته باشد یا بگذارید که من زودتر از جلسه خارج شوم.

آیت‌الله خامنه‌ای جلسه سران قوا را برای چه برنامه تلویزیونی زودتر تعطیل می‌کردند؟

دیده بان ایران: یکی از مهمترین عرصه‌های خدمت‌رسانی به مردم ــ و بی‌ارتباط‌ترین آنها به ذهنیتهای نادرست ما ــ شکل‌گیری و رشد راویانی بود که در گمنامی کامل، تعالی اجتماعی و فرهنگی کشور را مد نظر داشتند. این گروه با محوریت سیدشهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی، در گروه تلویزیونی جهاد سازندگی شکل‌گرفت و با رشد شخصیتی و روحی او در سالهای بعد، به‌سرعت ارتقا پیدا کرد. نقطه اوج فعالیتهای این گروه، تولید مجموعه بی‌بدیل «روایت فتح» بود، مجموعه‌ای که با اهداء چند شهید، رسالت خود را در «انتقال پیام عروج آسمانی مجاهدان، از سنگرهای نبرد به خانه‌های مردم» دیده بود. گفتگوی زیر بازنشر مصاحبه مهدی همایونفر ــ مسئول گروه روایت فتح ــ با سایت رهبر معظم انقلاب است که در 18 فروردین 1394 منتشر شد. این گفتگوی شنیدنی درباره دیدار رهبر معظم انقلاب با عوامل این گروه در سال 1365 است.

همایونفر درباره شروع کار مستندسازی و ساخت روایت فتح می گوید:

در سال 58، سید مرتضی آوینی پس از اینکه به جهاد پیوست، به تلویزیون آمد تا برای فیلم‌برداری از فعالیت‌هایی که خودش در جهاد می‌کرد، امکانات بگیرد. تا آن موقع آوینی کار معماری انجام می‌داد، ولی همان موقع هم ذوق هنری او غلبه داشت بر فضای معماری و همین باعث شد که وقتی دوربین به دستش رسید، تا زمان شهادت دیگر دوربین را رها نکند و از همان شهریور 58 با ساخت «سیل خوزستان» و «شش روز در ترکمن‌صحرا» شروع به ساخت فیلم مستند کرد، تا اینکه در سال 59 جنگ شد و توجه مرتضی هم معطوف به جنگ شد. در مهر 59 با گروه دو‌ــ‌سه‌نفره در بحبوحه‌ی جنگِ تن‌به‌تن در خرمشهر، به آنجا رفت و از آبانِ همان سال، شروع به ساخت فیلم مستند کرد. این مستندها به نام «حقیقت» نام‌گذاری شدند که اولین مجموعه‌ مستندهای جنگی هستند که مرتضی در جهاد تلویزیونی ساخت.

این روند تا سال 64 ادامه پیدا کرد. مرتضی از 59 تا 64 دو کار مهم انجام داد؛ اول اینکه یک عده جوان مؤمن و انقلابی را وارد عرصه‌ی مستندسازی کرد و در گام بعدی، ارتباط خوبی با سپاه برقرار نمود که باعث شد ورود گروه مستندسازی‌اش به مناطق عملیاتی راحت‌تر باشد، تا اینکه در سال 64 در عملیات والفجر8، مجموعه تصاویری نزدیک به صحنه و بسیار متفاوت از آنچه مردم قبلاً از جنگ دیده بودند، گرفته شد و نظر خیلی از افراد را به خودش جلب کرد. پس از آن، تلویزیون مشتاق شد تا از این جنس برنامه‌ها بیشتر ساخته شود. به ما در پخش تلویزیون، دفتری دادند و مرتضی هم که به‌دنبال فرصت بود تا بتواند هنر و ادبیات را برای انقلاب خرج کند، «روایت فتح» را کلید زد. این برنامه از تابستان 65 تا پایان جنگ، به‌دلیل استقبال زیاد مردم و تصاویر بسیار بدیع و جالبی که از جنگ ارائه می‌داد، تقریباً هر دو سه هفته یک‌بار، به‌صورت بلاانقطاع پخش می‌شد.

از عجایبی که رهبر انقلاب در آن جلسه‌ی دیدار فرمودند و در خاطرم مانده است و سال‌ها آوینی از آن یاد می‌کرد این بود که گفتند: «شب‌های جمعه که جلسه‌ی سران سه قوه است، به اعضای جلسه می‌گویم که چون روایت فتح رأس ساعت 9:30 شروع می‌شود، یا جلسه را زودتر برگزار کنیم که با روایت فتح تداخل نداشته باشد یا بگذارید که من زودتر از جلسه خارج شوم».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر