کد خبر: 41857
A
محمد محمودی شاه نشین در گفت و گو با دیده بان ایران؛

تاکنون اقدامی از سوی دولت جهت ارائه لایحه قانون انتخابات به مجلس صورت نگرفته است / تفسیر کلمه "رجل سیاسی" بر عهده شورای نگهبان است/انتخابات بعدی با قوانین جدید برگزار خواهد شد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در خصوص بازبینی بیشتر موارد کنونی قوانین انتخابات گفت: به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری در همان وهله اول یعنی شرایط ثبت نام، تعریف رجل سیاسی، کسانی که منع حضور در انتخابات را دارا می شوند، کسانی که به وسیله پول کثیف و یا به وسیله تبلیغات وارد عرصه انتخابات می شوند، کسانی که به وسیله خرید و فورش آرا در انتخابات موفق می شوند، شفافیت بیشتر در نحوه برگزاری انتخابات و استفاده از فناوری و تکنولوژی های نوین در انتخابات از جمله عواملی هستند که در این طرح به آن ها بیشتر توجه خواهد شد و برای ما در اولویت هستند.

تاکنون اقدامی از سوی دولت جهت ارائه لایحه قانون انتخابات به مجلس صورت نگرفته است / تفسیر کلمه "رجل سیاسی" بر عهده شورای نگهبان است/انتخابات بعدی با قوانین جدید برگزار خواهد شد
دیده بان ایران: برگزاری انتخابات در سالهای اخیر چالش های متعددی را به دنبال داشت تا جایی که قانونگذاران و مسئولان دولتی به فکر اصلاح قانون و ارائه قانون جامع انتخابات افتادند.
 
حسن روحانی زمانی که در سال 92 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد؛ موضوع قانون جامع انتخابات را مطرح و بیان داشت وزارت کشور لایحه آن را تدوین خواهد کرد.  ر این میان وزیرکشور نیز هر ازچند گاهی از تدوین، بررسی و نهایی شدن لایحه جامع انتخابات وعده هایی می دهد اما این وعده ها هرگز عملی نشده است.
 
از سوی دیگر نمایندگان مجلس که در انتظار بررسی و تصویب این لایحه هستند، از تاخیر دولت سخن می گویند و هر بار تهدید می کنند که اگر لایحه ارسال نشود، طرح خود را برای برگزاری انتخابات پیگیری می کنند اما هر بار با وعده ارسال 3 ماه آینده لایحه از سوی وزیر کشور، طرح  قانون جامع انتخابات به تعویق می اندازند.
 
از همین رو، قاسم میرزایی نیکوعضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور چندی پیش اعلام داشت که مجلس با اشاره به تأخیر دولت در ارائه لایحه قانون جامع انتخابات گفت: اگر آخرین مهلت مجلس به دولت برای ارائه این لایحه به اتمام برسد، مجلس به طرح‌های خود در این زمینه ورود می‌کند.

 

لذا در این مورد  و همچنین در پاسخ به ابهامات این لایحه محمد محمودی شاه نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: تاکنون  اقدامی از سوی  جهت ارائه لایحه قانون انتخابات به مجلس صورت نگرفته است. از طرفی نمایندگان مجلس نیز طرحی در این باره ارائه کرده اند که اگر دولت تا پایان فروردین ماه لایحه خود را تقدیم مجلس نکند، مجلس با استفاده از طرح خود شروع به رای گیری و بررسی جزئیات خواهد کرد. 
 
این طرح نیز با پیش نویس لایحه جامع انتخابات که دولت تعیین می نماید و بر اساس اشتراکاتی که در بر دارند؛ اعضای کمیسیون به صوررت کمیته ای در این رابطه  جزییات آنرا بررسی کرده و به بحث خواهند گذاشت. که در این صورت اگر دولت طرح خود را به موقع تقدیم نماید این طرح در قالب لایحه به صحن می رود در غیر این صورت قطعا در غالب طرح در مجلس مطرح خواهد شد. 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات بعدی با قانون جدید برگزار خواهد شد یا خیر بیان کرد: بله. قریب به یقین انتخابات بعدی در خور و قالب قوانین جدید انتخابات برگزار خواهد شد.

 

نماینده مردم شهریار در رابطه با اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر سیاسی نشدن این لایحه تصریح کرد: شرایط انتخابات باید به گونه ای باشد که مردم حداکثر آزادی در انتخابات را داشته باشند و همچنین کاندیدها هم با کمترین محدودیت و با توجه با دارا بودن شرایط احراز اقدام به ثبت نام در انتخابات نمایند. بنده به طور دقیق منظور نمایندگان از سیاسی نشدن این لایحه را نمی دانم اما؛ اجرای جزء به جزء قوانین یعنی انتخابات سالم و بی حاشیه  از جمله انتخابات دور از مباحث حاشیه ای سیاسی را به دنبال دارد. شاید مراد نمایندگان هم از مطرح نمودن این بحث ههمین موضوع بوده است. 
 
محمودی شاه نشین در خصوص بازبینی بیشتر موارد کنونی قوانین انتخابات گفت: به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری در همان وهله اول یعنی شرایط ثبت نام، تعریف رجل سیاسی، کسانی که منع حضور در انتخابات را دارا می شوند، کسانی که به وسیله پول کثیف و یا به وسیله تبلیغات وارد عرصه انتخابات می شوند، کسانی که به وسیله خرید و فورش آرا در انتخابات موفق می شوند، شفافیت بیشتر در نحوه برگزاری انتخابات و استفاده از فناوری و تکنولوژی های نوین در انتخابات  از جمله عواملی هستند که در این طرح به آن ها بیشتر توجه خواهد شد و برای ما در اولویت هستند. 
 
وی در پایان درتشریح بیشتر رجل سیاسی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری بحثی به نام رجل سیاسی مطرح شده است که تشخیص این رجل بر عهده شورای نگهبان است یعنی؛ کسی که کاندید می شود یک رجل سیاسی است. تعریف رجل سیاسی و عواملی که باید وی دارا باشد نیز جزء وظایف شورای نگهبان بوده که با استانداردها و چهارچوب خاصی این رجل تعریف می شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر