کد خبر: 41959
A

لاریجانی: برای‌ سعودیها باید تاسف‌خورد/ ترامپ‌باج‌خواهی می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی ماموریت داد تا با مشورت با مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس طرح حمایت از کالای ایرانی را تهیه کنند.

لاریجانی: برای‌ سعودیها باید تاسف‌خورد/ ترامپ‌باج‌خواهی می‌کند

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از رسانه ها؛ علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، به کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی ماموریت داد تا با مشورت با مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و هم فکری با اتاق‌های بازرگانی و اصناف و دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات لازم را در قالب گزارشی به مجلس ارائه دهد.

وی افزود: سخنان رهبری در ابتدای سال و تاکید ایشان بر تولید کالای ایرانی و حمایت از آن فضای جدیدی پیش روی ملت ایجاد کرد، بنابراین هم تولید کنندگان و هم عرضه کنندگان کالا باید زمینه اعتماد عمومی برای مصرف کالای ایرانی را فراهم کند. رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و وزارتخانه‌های صنعت و جهادکشاورزی برای صیانت از کالای ایرانی وظایف مهمی دارند و بانک‌ها نیز مسؤولیت سنگینی برای اصلاحات داخلی جهت پرداخت منابع مالی به بخش‌های تولید دارند.

اهم اظهارات لاریجانی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

*مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی تأکید کردند. باید از این فرصت برای معطوف نمودن اراده همگانی برای حمایت از تولیدات داخلی بهره جست. در این زمنیه هم تولیدکنندگان وظایف مهمی برعهده دارند که تولیدات با کیفیت فراهم کنند و هم عرضه‌کنندگان کالاها باید زمینه اعتماد عمومی در مصرف کالای ایرانی را تدارک کنند و هم رسانه‌های گروهی به‌ویژه صداوسیما در جهت تشویق مردم به مصرف تولیدات داخلی وظایفی برعهده دارند و هم دولت به‌خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در جهت صیانت از تولیدات ملی و ایجاد محدودیت برای واردات محصولاتی که در داخل کشور تولید مناسب و کافی دارند، وظایف مهمی دارند.

* بانک‌ها نیز مسئولیت سنگین برعهده دارند که جهت تسهیلات لازم بخش تولید دست به اصلاحات درونی خود بزنند و در همه این امور مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد زمینه‌های قانونی لازم را فراهم آورد.

* از کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ به‌عنوان محور اصلاحات قانونی می‌خواهم با مشورت مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی و رایزنی با بخش‌های ذی‌ربط دولت و همفکری با اتاق بازرگانی و اتاق اصناف پیشنهادهای لازم را تدوین و ظرف ۳ هفته آینده به مجلس ارائه کنند. همچنین این کمیسیون‌ها با استفاده از گزارش‌های مراکز نظارتی و بررسی‌های خود، هر ماه گزارش پیشرفت امور را به مجلس تقدیم کند.

*اخیراً مسئولان سعودی اقدامات و اظهاراتی درباره مسائل منطقه داشتند که از جهتی بسیار تاسف‌آور است و از جهتی به شفافیت فضای واقعی کمک می‌کند. این‌که بعد از سال‌ها که سعودی‌ها با هدایت و حمایت آمریکایی‌ها جریان‌های تکفیری و تروریستی را سامان دادند و هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند، حالا این موضوع را به صراحت اعلام می‌کنند که همه این اقدامات با هدایت و حمایت آمریکایی‌ها بوده است، یک هشدارباش برای همه کشورهای منطقه و جهان است که زیر پوست اظهارات با رنگ و لعاب انسان‌دوستانه و دینی در سال‌های گذشته چه اقدامات پلیدی صورت دادند.

* چقدر باید تاسف خورد که سعودی‌ها با حضور در آمریکا و با تلاش زیاد بخش قابل‌توجهی از منابع مردم مسلمان عربستان را تقدیم دولت‌مردان دلال‌صفت آمریکا کردند اما آنها به جای تشکر اعلام کردند اگر آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت نکند، ظرف ۲ هفته از بین می‌روند. آیا مردم حجاز تحمل این تحقیر بزرگ را می‌کنند که در قبال پولی که از مملکت آن‌ها به جیب سیاست‌مداران آمریکا سرازیر شد آن هم برای تحریک علیه دیگر کشورهای مسلمان با چنین الفاظی آن‌ها را ذلیل و زبون نمایند. تا حدی که آمریکا برای ماندگاری سربازان خود در سوریه علاوه بر صدها میلیارد دلار که قبلاً از سعودی‌ها به جهات مختلف اخاذی کرده بود، باز باج‌خواهی کرد. البته صراحت ترامپ در این باج خواهی جدید سخافت حوزه سیاست خارجی آمریکا را بهتر عیان کرد.

*در روزهای گذشته دولت انگلیس بدون توجه به خواست مردم بحرین، در حضور عادلانه و با رای خود برای حکومت، با اموال این مردم هزینه ایجاد پایگاه و حضور سربازان خود را فراهم کرده است. البته ملت‌های منطقه از سابقه سوء کشور انگلیس از دیرباز آشنایی دارند و با این روش‌های کهنه نمی‌توانند حرکت ملت‌های منطقه را با سرنیزه منحرف کنند.

*حوادث اخیر در فلسطین نیز بسیار پراهمیت است. تلاش‌های مرموزی توسط آمریکا و برخی کشورهای عربی نظیر سعودی در جریان است که با سخت‌گیری بر مردم مظلوم فلسطین و آشفته‌سازی منطقه به خیال خود ملت فلسطین را گوشه‌ای از کرانه باختری و محوریت غزه محصور کرده و به قول خود ماجرا را ختم کنند.

* به نظر می‌رسد با اعلام ذلیلانه سعودی‌ها در مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی و منافعی که در رابطه با این رژیم ذکر کردند، سعودی‌ها علاقمند هستند هم پول‌های ملت خود را آمریکا به تاراج بدهند اما پیش‌قراولی این پروژه منحوس را برعهده گیرند اما حرکات دلیرانه جوانان مجاهد فلسطین، تخیلات آن‌ها را به سرابی تبدیل کرده است.

* مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن و مجروح نمودن مردم مظلوم فلسطین از صاحب‌نظران کشورهای عربی و مجالس این کشورها می‌خواهد به مسئولیت اسلامی و انسانی خود در این مقطع حساس توجه داشته و جلوی این رسوایی بزرگ رژیم‌های عربی را بگیرند و همچنین از دبیرخانه بین‌المجالس اسلامی و دبیرخاله مجالس آسیایی می‌خواهد در دفاع از مردم مظلوم فلسطین در مقابل این ستم بزرگ، تلاش و ایستادگی کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر