کد خبر: 42029
A

انتقاد لاریجانی از امضاهای طلایی: چرا سنگ قبر وارد می شود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلات گران، عامل گرانی کالاهای ایرانی است.

انتقاد لاریجانی از امضاهای طلایی: چرا سنگ قبر وارد می شود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از رسانه ها، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که صبح امروز با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر نفت برگزار شد، از تسهیلات گران بانکی برای تولیدات داخلی انتقاد کرد و با بیان اینکه تسهیلات گران بانکی، عامل گران تمام شدن قیمت کالاهای ایرانی است گفت: سال هاست که مسائل مربوط به حمایت از تولید داخلی مطرح است و قوانینی در این خصوص تصویب شده است. نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری برای توجه بیشتر بر این موضوع بود. همیشه در مجلس و دولت در این خصوص صحبت می شده است.

اهم سخنان رییس مجلس را به نقل از خبرگزاری‎ها در ادامه بخوانید:

*قانون حمایت از تولید ملی ضعفی در زمینه اجرایی دارد که باید این ضعف، برطرف شود و مجازات هایی برای تخلفات از این قانون در نظر گرفته شود. علاوه بر این، باید بین فعالیت های پروژه ای وزارت نفت و نیرو و واردات، تفاوت قائل شد. در حال حاضر محصولات نهایی و همچنین پروژه هایی به صورت واردات انجام می شود.

*در برخی پروژه ها مانند پروژه های نفتی و فاینانس ها، دخالت ما به سختی انجام می شود اما برخی کالاها را وزارتخانه ها رأسا وارد می کنند که بایدبه این بخش توجه بیشتری شود. ما در شرایطی هستیم که باید تصمیمات خاص اتخاذ کنیم. مجموعه شرایط ما الزام می کند که تصمیمات خاصی اخذ شود. باید بحث پروژه ها را از واردات جدا کنیم. باید از واردات محصولاتی که در کشور با کیفیت تولید می شود، جلوگیری کرد.

*اگر فقط با تعرفه ها می خواهید مانع واردات شوید، گاهی سنگ قبر هم وارد کشور می شود. درست است که باید فضای رقابتی برای تقویت محصولات داخلی انجام شود اما در برخی اوقات، محصولات نهایی وارد می شود؛ مثلا شکلات و بیسکوئیت وارد می شود.

*باید مشکلات قانونی در خصوص ممنوعیت واردات رفع شود.

*یک سری محصولات نهایی وجود دارد که نیازی به واردات آن در کشور وجود ندارد. روشی را به وجود آورید که ممنوعیت واردات، رانت ایجاد نکند. وزیر صنعت سالی یک بار محصولاتی را که واردات آن ممنوع است اعلام کند. همانطور که اجازه واردات مشروب داده نمی شود، باید مانع واردات برخی کالاها نیز شد.

*اگر تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ممنوعیت واردات و حمایت از کالای ایرانی مرجع واحدی نداشته باشد کاری اتفاق نمی افتد. در مجلس کمیسیون حمایت از تولید ملی مسئول این کار است و در دولت نیز مسئولیت آن باید به عهده یک فرد قرار گیرد. به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این مسئولیت را بپذیرد، سازمان برنامه، مسئولیت های ملی بر عهده دارد و نمی تواند مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد.

*{با اشاره به انتقادات وزیر صنعت معدن و تجارت از قانون مالیات بر ارزش افزوده}: مسئول اصلاح قانون ما نیستیم. دولت در لایحه ای، اصلاحات مورد نظر خود در قانون مالیات بر ارزش افزوده را اعلام کند زیرا با برخی اصلاحات، وزارت اقتصاد مخالف است.

*بخش خصوصی باید مشکلات خود را بیان کند تا بتوانیم به طور ملموس تر موضوع را بیان کنیم. در صورتی که مسئولیتی واحد در دولت برای این امر مشخص شود، تصمیمات قابل پیگیری است.

*امروز یکی از مشکلات بخش خصوصی بانک هاست. بانک ها، تسهیلات لازم را در اختیار تولید قرار نمی دهند؛ علت آن نیز مشکلات ساختاری بانک ها است. اگر این مشکلات ساختاری حل نشود، بانک ها نمی توانند تسهیلات درست بدهند. زمانی که بانک ها تسهیلات گران قیمت به تولید می دهند، قیمت کالای ایرانی نیز گران تمام می شود. نیاز به جراحی در سیستم بانکی وجود دارد.

*راهکارهای ایجاد ممنوعیت در واردات محصولات نهایی که مشابه آن وجود دارد، باید بررسی شود تا از امضاهای طلایی نیز جلوگیری شود. علاوه بر این بررسی راهکارهای رفع نواقص پروژه ها برای حمایت از کالای ایرانی از موضوعات مهم است.

*مسئولان اگر معتقد به تولید داخل باشند خودشان راه های حمایت از آن را پیدا می کنند. باید این مشکل را حل کرد. باید وزرا به حمایت از تولید داخل اعتقاد داشته باشند، باید این باور به وجود بیاید. اگر مسئولی تصمیم بگیرد که این کار را انجام دهد، راهش را پیدا می کند. مسئولان باید معتقد باشند که حداکثر استفاده را از تولید داخلی انجام دهند.

*همه ما می دانیم که بانک ها مشکل دارند؛ اگر در جلسات کمیسیون این مشکلات قابل حل نیست باید فردی مسئول پیگیری آن شود و زمانبندی اعلام شود که مثلا ظرف شش ماه ساختار بانکی اصلاح شود.

*تلاش کنیم ظرف دو سه هفته آینده برای حل مشکلات حوزه تولید به جمع بندی برسید و به هر نتیجه ای رسیدید، پیشنهادات و راهکارها را مدون کنید. همه مسئولیت ها بر عهده دولت نیست. اتاق بازرگانی و اتاق اصناف نیز باید مسئولیت بپذیرند. بخشی از مسئولیت های فرهنگی برعهده رسانه هاست. هر تصمیمی گرفتید وزیر صنعت و تجارت باید مأمور شود که ماهانه به مجلس گزارش دهد و پیشرفت کار را به مجلس گزارش دهد. نگذارید برای پایان سال؛ کمیسیون نیز ماهانه موضوع را به مجلس گزارش دهد و به صورت جدی پیگیری کند. برای حمایت از کالای ایرانی باید عزم ملی شکل گیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر