کد خبر: 42165
A
دیده بان ایران گمانه زنی ها درباره گزینه شهرداری تهران را بررسی می کند؛

رقابت میان چهار جریان اصلاح طلب برای حضور در بهشت/ سوابق گزینه های مطرح شهرداری تهران

کارشناسان سیاسی معتقدند برخلاف ظاهر ماجرا، شورای کنونی پایتخت یکدست نیست و جریان های سیاسی مختلف هر کدام سعی می کنند شهردار مورد نظر خود را روی کار بیاورند. قدرت نمایی که از همان دقایق اولیه در رسانه ها و توئیتر خود نمایی بسیاری داشت. بسیاری از جریان های سیاسی در رسانه ها تلاش می کنند گزینه خود را معرفی کنند.چهار جریان ؛ اتحاد ملت، کارگزاران، اعتماد ملی و بنیاد امید ایرانیان که ترکیب اصلی شورای شهر را تشکیل می دهند در رقابت پیدا و پنهان؛ در تخریب و خبر سازی هستند تا هر کدام گزینه های خود را بر کرسی بهشت بنشانند

رقابت میان چهار جریان  اصلاح طلب برای حضور در بهشت/ سوابق  گزینه های مطرح شهرداری تهران

دیده بان ایران : روز از نو، روزی از نو؛ شورای شهر تهران باید باز هم برای این کلانشهر؛ شهردار پیدا کنند.  ماجرایی که از نخستین روزهای خرداد ۹۶ و پس از تصاحب تمام کرسی‌های شورای شهر پایتخت به دست «لیست امید» آغاز شد و سرانجام نجفی ۶۶ساله را کلید‌دار بهشت کرد، یک‌بار دیگر و پس از موافقت با استعفای نجفی تکرار خواهد شد، اما این بار با دقت بیشتر و احتمالا حواشی گسترده‌تر.

کارشناسان سیاسی معتقدند برخلاف ظاهر ماجرا، شورای کنونی پایتخت یکدست نیست و جریان های سیاسی مختلف هر کدام سعی می کنند شهردار مورد نظر خود را روی کار بیاورند. قدرت نمایی که از همان دقایق اولیه در رسانه ها و توئیتر خود نمایی بسیاری داشت. بسیاری از جریان های سیاسی در رسانه ها تلاش می کنند گزینه خود را معرفی کنند. چهار گرایش؛ اتحاد ملت، کارگزاران، اعتماد ملی و بنیاد امید ایرانیان که ترکیب اصلی شورای شهر را تشکیل می دهند در رقابت پیدا و پنهان هستند تا هر کدام گزینه های خود را بر کرسی بهشت بنشانند. 

 

اما در سمت دیگر، نهایت تلاش پارلمان شهری نشان دادن یک هماهنگی کم‌نظیر است. آنها پیش از هر جلسه مهم؛ مانند دو جلسه‌ سال ۹۷ که به استعفای نجفی اختصاص داشت، نشست هم‌اندیشی برگزار می‌کنند و پس از این جلسه مشورتی، به صحن علنی وارد می‌شوند، ولی با همین هماهنگی می‌توان نشانه‌هایی از اختلاف‌نظرهای جدی را در پارلمان شهری پایتخت مشاهده کرد. شورانشینان این اختلاف‌نظر را نشان پویایی خود می‌دانند، اما اصولگرایان آن را شاخصی برای تایید ادعا خود یعنی «جنگ داخلی قدرت بین اصلاح‌طلبان» قلمداد می‌کنند. حالا که بار دیگر این فهرست ۲۱نفره باید قبای شهرداری تهران را برای قامت فرد تازه‌ای بدوزند، بازار گمانه‌زنی داغ است و افراد و جریانات مختلف سعی بر نشاندن گزینه خود بر صندلی اتاق شهردار در طبقه هفتم ساختمان بهشت دارند. چه کسی به «بهشت» خواهد رفت؟

 

۱- محسن ‌هاشمی‌ رفسنجانی

کسب بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار رأی از مردم تهران در انتخابات اردیبهشت ۹۶، سابقه اجرایی ۱۳ساله در مدیریت شرکت متروی تهران، فرزند آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و از همه مهمتر، علاقه شخصی‌ هاشمی به مدیریت تهران، این مرد ۵۷ساله را در جایگاه یکی از جدی‌ترین گزینه‌های جایگزینی نجفی قرار می‌دهد، اما فاصله رئیس کنونی شورا با کرسی شهرداری چندان هم نزدیک نیست.‌ هاشمی دو سد بزرگ برای رسیدن به این کرسی دارد؛ یکی میثاق‌نامه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است که براساس اعلام این شورا تمام کاندیداهای لیست امید آن را امضا کردند و یکی از بندهای آن اجبار این اعضا به ترک‌نکردن شورا برای رسیدن به دیگر مناصب است و مورد دیگر هم در اقلیت‌بودن اعضای کارگزاران سازندگی در شورا نسبت به دیگر احزاب اصلاح‌طلب است. با این همه ‌هاشمی تنها عضو کنونی شوراست که تاکنون با رهبری دیدار داشته و در صورت حمایت بزرگان اصلاح‌طلب  عدم تخریب رسانه ایی دیگر  جریان ها  احتمال شهردارشدنش زیاد است.

۲- محمدرضا عارف

سال ۹۲ سودای ریاست‌جمهوری در سر داشت و ‌سال ۹۴ هم خود را در یک‌قدمی ریاست قوه مقننه می‌دید، او اکنون یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است که   فراکسیون اصلاح طلبان را هم مدیریت می‌کند. عارف ۶۶ساله حالا بدش نمی‌آید که بر کرسی رئیس‌جمهوری‌ساز شهرداری تهران بنشیند و براساس برخی اخبار، دو روز پیش سرپرست جدید و تعدادی از اعضای شورا به دفتر او رفتند و از او خواستند شهرداری را بپذیرد و او هم نه نگفته است. رهبری اصلاح طلبان در مجلس ، سابقه‌اش به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری اصلاحات، منش سیاسی میانه‌روی و همچنین تأثیرگذاری او بر اعضای کنونی شورا، بخشی از داشته‌های عارف برای رسیدن به این منصب مهم است. 

 

3- محمدعلی افشانی

روزی که وزیر کشور دولت اعتدال او را به‌عنوان استاندار فارس منصوب کرد، نمایندگان استان هر چه در توان داشتند برای مخالفت پیش گرفتند و کار به استعفای دسته‌جمعی آنها رسید اما این اعتراضات کارگر نشد و محمدعلی افشانی تا پایان دولت یازدهم شخص اول مدیریت استان فارس باقی ماند و کارنامه‌ روشنی هم به جای گذاشت. در فاصله دولت‌های یازدهم و دوازدهم نام «افشانی» به فهرست نامزدهای شهرداری پایتخت راه پیدا کرد و توانست با ۱۴ رأی در رتبه چهارم نامزدها هم قرار بگیرد ولی در آخرین مرحله استعفا کرد تا به وزارت کشور و منصب معاون در این وزارتخانه برسد. حالا بار دیگر نام این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مطرح است. 

4- الهه کولایی

حضور ٦ زن در شورای پنجم پایتخت رکوردی بی‌سابقه در تاریخ شوراست که مردم همچنان منتظر اثر واقعی این رأی خود هستند و همین موضوع شاید بار دیگر نام چند زن را در بین کاندیداهای شهرداری قرار دهد هر چند که شاید جنبه نمایشی مطرح‌شدن این اسامی بیشتر باشد. معصومه ابتکار که در شهریور پارسال در رتبه یک آرای اعضای شورا قرار گرفت، بلافاصله اعلام کرد که حاضر به قرارگرفتن در بین نامزدهای این منصب نیست و تغییر نظر او در شرایطی که حالا معاونت زنان ریاست‌جمهوری را برعهده دارد، منطقی به نظر نمی‌آید. با این شرایط و با توجه به ضرورت وجود نام یک زن در بین کاندیداها، ممکن است بار دیگر نام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و نماینده پیشین مردم تهران در مجلس مطرح شود. الهه کولایی البته شانس چندانی نخواهد داشت هر چند که پارسال با حمایت همین شورا تا آخرین مرحله هم پیش رفت. او و بعضی حامیان حضور زنان در مناصب مدیریتی انتظار معرفی کولایی را به‌عنوان یکی از معاونان شهردار داشتند اما این موضوع هیچگاه رخ نداد تا حالا نام کولایی با سابقه معاونت شهردار، به ‌عنوان گزینه‌ای جدی مطرح شود.

 

5-سمیع الله حسینی مکارم 

 

سمیع الله حسینی مکارم از چهره های اصلاح طلب شهرداری تهران است که با آمدن نجفی به معاونت مالی شهرداری رفت  رفت. حسینی مکارم با پیشنهاد نجفی از سوی اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد.  وی که در سوابق کاری خود، مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی آموزش و پرورش تهران و مدیر کل مدارس شبه قاره هندو مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را دارد. وی در طول دولتهای نهم و دهم از آموزش‌ و پرورش جدا و به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران  رفته و از آغاز دولت روحانی تاکنون به عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری(معاون معاونان رئیس جمهور آقایان نجفی،و سلطانی فر  اشتغال داشت. حسینی مکارم دانش آموخته اقتصاد و برنامه ریزی اقتصادی است و از معلمی ،مدیریت مدرسه،رئیس اداره منطقه،معاون مدیرکل،مدیرکل و… را در تجربه و کارنامه خود دارد. رقبای سمیعی مکارم مسئله املاک نجومی دریافت آن را پیش کشیدند که با تکذیب دو تن از اعضای شورای روبرو شد. حسن خلیل آبادی و محمد علیخانی اعلام کرده اند که سمیعی مکارم در پرونده املاک نجومی تبرئه شده است. حسن خلیل آبادی روز گذشته دراین باره به ایلنا گفته بود" طرح مسائلی از این دست بیشتر برای تخریب شورای شهر و اصلاح طلبان است و اساسا شورای شهر تهران به دلیل اینکه آقای نجفی؛ حسینی مکارم را معرفی و حمایت کرد ایشان را به عنوان سرپرست برگزید" 

6- عبدالله جاسبی

دیروز روزنامه فرهیختگان مدعی شد؛ تعدادی از اعضای شورای شهر تهران با عبداله جاسبی دیدار کرده اند هر چند تا این لحظه هیچ کدام از اعضای شورای شهر این دیدار را تایید نکرده اند اما برخی از رسانه ها جاسبی را یک گزینه می دانند.عبدالله جاسبی ارائه دهنده پیشنهاد تشکیل  دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس این دانشگاه از ابتدای تأسیس آن در سال ۱۳۶۱ تا دی ۱۳۹۰ بود و در حال حاضر عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. وی همچنین کاندیدای دوره‌های ششم و هشتم ریاست جمهوری بوده‌است.

 

7- محمد علی جوادی 

محمدعلی جوادی برای شهروندان پایتخت ایران چهره‌ای ناشناخته است اما اصفهانی‌ها او را به خوبی می‌شناسند. او سابقه ٦‌ سال مدیریت شهری «نصف جهان» را در کارنامه دارد. جوادی این روزها معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی را برعهده دارد و برخی منابع می‌گویند که شانس شهردارشدن او کم نیست.

 

8- سید حسین مرعشی

در جریان انتخاب شهردار تهران در مرداد ماه امسال در کنار محمد علی نجفی، الله کولایی، محسن مهر علیزاده ؛ حسین مرعشی یکی از چهار گزینه مطرح بود که برنامه خود را ارائه داد. سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است. او نمایندهٔ دوره‌های  پنجم و ششم مجلس بوده‌است. وی در دولت میر حسین موسوی و دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در دولت پنجم استاندار کرمان  و در دولت ششم، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی ، در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگریبوده‌است. 

 9- اسماعیل دوستی 

اسفند ماه سال گذشته بود که تعدادی از کارکنان شهرداری خواستار انتخاب شهردار از میان کارکنان شهرداری شدند. آنها اسماعیل دوستی را پیشنهاد کردند. اسماعیل دوستی در رشته مدیریت دولتی و نیز فوق لیسانس برنامه‌ریزی شهری تحصیل کرده استوی از سال ۶۲ تا ۶۴ بخشدار بخش طرهان وشهردار کوهدشت و از سال ۶۴ الی ۶۶ شهردارالیگودرز و از سال ۶۶ تا ۷۰ شهردار خرم آباد بوده‌است. از سوابق دیگر اسماعیل دوستی می‌توان به فرماندار نور آباد دلفان، مدیر کل برنامه‌ریزی و مالی اداری در استانداری لرستان، نماینده کوهدشت در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، شهردار منطقه ۳ تهران، مشاور شهردار تهران، مشاور وزیر کشور از سال ۸۲ تا ۸۵ استاندار کیگیلویه و بویر احمد اشاره کرد.

نام های دیگر که بیشتر رسانه ایی هستند

نام‌های دیگری در روزهای گذشته مطرح شده و اسامی تازه هم اضافه خواهد شد و ممکن است قرعه به نام «حبیب‌الله بیطرف»، «صادق خرازی»، «علی اصغر احمدی» ، «محمد ستاری فر» و «پیروز حناچی »هم زده شود اما این نام ها بیش از هر چیز در رسانه ها شنیده می شوند تا کنون اعضای شورای شهر در خصوص حضور آنها یا حمایت از آنها صحبتی نکرده اند.   اگر چه شورایی‌ها سه ماه برای این کار خود فرصت دارند اما تمام خبرها از تلاش‌ آنها برای انتخاب سریع شهردار حکایت دارد. فهرست ۲۱نفره امید این‌ روزها به خوبی می‌دانند که تا همین جا رضایت برخی از طرفداران خود را از دست داده‌اند ولی از تأثیر انتخاب آینده خود بر بازگشت امید مردم به اصلاح‌طلبان هم آگاه هستند و همین موضوع هیجان این انتخاب را بالا خواهد برد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر