کد خبر: 42222
A

پژمانفر: بزرگ‌ترین مقصر اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ لاریجانی است

نماینده مردم مشهد و کلات گفت: اغتشاشات خیابانی دی ماه ریشه در عدم پاسخگویی دولت و عدم اجرای قانون از ناحیه دولت و ریاست مجلس دارد. اگر بخواهیم سهم هر کسی را در رقم خوردن این اغتشاشات بررسی کنیم عمده سهم متوجه روحانی و لاریجانی خواهد بود که البته سهم لاریجانی در این میان بیشتر است!

پژمانفر: بزرگ‌ترین مقصر اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ لاریجانی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری دانشجو با حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، یکی از 5 نماینده مردم مشهد و کلات  و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشسته است که بخش هایی از این گفت و گو در پی می آید:

 

***اولا این موضوع (اعتراضات دی ماه) از مشهد آغاز نشد، بلکه چند روز قبل تر در میدان انقلاب و بازار تهران تجمعاتی صورت گرفت و دستگیری هایی به تبع آن انجام شد. اما متاسفانه این مسائل را به شخصی چون آیت الله علم الهدی منتسب کردند. همین موضوع بیانگر این است که جریان دولت به شدت بر روی این مسئله کار کرده است، این همان دم خروسی است که بیرون زده! برای اینکه دولت بتواند در خصوص مشکلات اقتصادی و جامعه فرافکنی کند درصدد بود تا اغتشاشات را به جریان منتقد خود منتسب کند.

یکی از جریان هایی که در کشور پرچم دار گفتمانِ «اجازه نمی دهیم» در بحث برجام بود و همواره انتقادات جدی نسبت به عملکرد دولت دارد، منتقدین دولت در مشهد هستند. از این رو افراد درصدد بودند از رئوس این جریان سوء استفاده کنند و برهمین اساس این مسئله را با افتراها و دروغ هایی همراه کردند.

*** در لندن خیابانی برای حضور معترضین و راهپیمایی های آنها در نظر گرفته شده است و تقریبا هر روز عده ای با ظواهر متفاوت و شعارهای مختلف در آنجا جمع می شوند تا صدایشان را به گوش دولت برسانند اما هیچ ضمانتی برای پیگیری این اعتراضات وجود ندارد. این جریان اعتراضی در واقع شبیه نمایشگاهی است که سایر مردم از سر تنوع آنها را تماشا می کنند.

 

نخستین پیگیری‌ها درباره سند 2030 از مشهد آغاز شد

***یک نمونه از این ارتباط گیری، پیگیری‌های انجام شده در خصوص سند 2030 است که کلید آن از مشهد و در یکی از مراجعات مردمی زده شد. در یکی از  پنجشنبه هایی که در حوزه انتخابیه بودم و ملاقات عمومی که داشتم تعدادی از خانم ها به بنده مراجعه کردند و گفتند روز گذشته مربی پیش دبستانی از تهران برای آموزش های این مقطع به این منطقه آمده و اعلام کرده است که از این پس آموزش های قرآنی در پیش دبستانی ها ممنوع است چرا که به کنوانسیونی پیوستیم که در آنجا اعلام شده هر گونه آموزش زبان دوم تا پیش از آموزش های رسمی برای بچه ها ممنوع است.

****بند 34 سند 2030 تصریح دارد که تا پیش از آموزش های رسمی تنها باید با کودکان با زبان مادری ارتباط برقرار کرد. از این حرف چه نتیجه ای می توان گرفت؟ ظاهرا حرف خوبی است، اما قرآن در کلیه مهد و پیش دبستانی به عنوان زبان دوم تعبیر می شود و براساس این بند آموزش آن ممنوع است. پس از این ملاقات، پیگیری هایی در این زمینه انجام دادم و با نهادهای ذیربط چون آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... مکاتباتی داشتم که پس از آن این موضوع سروصدای زیادی به پا کرد. در مجموع این مثال نمونه ای از پیگیری مطالبات مردم توسط نمایندگان مجلس است اما در کل می توان از این ظرفیت بسیار بالا که جمهوری اسلامی آن را پیش بینی کرده به نحو احسن استفاده کرد.


***پیشتر زمانی که از وزیر اقتصاد در این خصوص سوال می کردیم وی می گفت بنده مسئولیت و ارتباطی با رئیس بانک مرکزی ندارم نتیجه اش این شد که چند ماه پیش 180 نماینده از رئیس جمهور طرح سوال کردند تا وی به صحن علنی بیاید و در این خصوص توضیحاتی ارائه کند.

 

****در واقع اغتشاشات خیابانی دی ماه ریشه در عدم پاسخگویی دولت و عدم اجرای قانون از ناحیه دولت و ریاست مجلس دارد. معتقدم اگر بخواهیم سهم هر کسی را در رقم خوردن این اغتشاشات بررسی کنیم عمده سهم متوجه روحانی و لاریجانی خواهد بود که البته سهم لاریجانی در این میان بیشتر است چرا که وی اجازه نداد مردم احساس کنند مجلس مطالبات و دغدغه های مردم را می شنود و پیگیر حقوق آنها از مسیر قانونی است و زمانی هم که مردم احساس کنند مطالبات شان را نمی توان از مسیر قانونی پیگیری کنند طبیعتا شیطان صفت ها مسیر مردم را منحرف می کنند.

 

 

*** ما کشور تازه کاری در زمینه راه آهن نیستیم و  حداقل  135 سال در این خصوص سابقه داریم. ما برف های بیش از یک متر را تجربه کرده ایم و اینکه تنها با 25 سانتی متر برف تمام کشور تعطیل شود به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

در زمان بارندگی برف، معاون اول به همراه تعدادی از وزرا علی رغم تمامی تلاش ها نتوانستند خود را به تهران برسانند و در شیراز مانند و یک روز پس از قطع شدن برف در یک پرواز اضطراری خود را به تهران رسانند. آن روز فرودگاه مهرآباد تنها یک پرواز داشت که آن هم همین پرواز بود که به دلیل جلسه هیئت دولت آقایان خود را از طریق این پرواز به تهران رساندند.

 

**** مردم امروز با روی کار آمدن مدیریت جدید، پس از مرحوم آیت الله طبسی، تجربه های جدیدی را حس می کنند.

بنابراین مردمی که با این مدیریت سروکار دارند می توانند در این خصوص اظهارنظر کنند.  اما به نظر بنده تنوع خدمات، نگاه ها را به سمتی برده که آستان قدس می تواند قطبی برای خدمات رسانی باشد.  در حالی که پیش از این رفت و آمدها به آستان قدس زیاد نبود اما امروز شاهد گسترده شدن این رفت و آمدها هستیم.

مردم کمتر این احساس را داشتند که به آستان مراجعه و مسائل شان را مطرح کنند در حالی که امروز دفتری در ارتباط با پیشنهادات آستان قدس راه اندازی شده و سالانه عدد و رقمی دریافت می کند تا بتواند به مسائل مختلف بپردازد از این رو روزنه امیدی در بخش های مختلف ایجاد کرده است.

 

***معتقدم دولت ایران باید برای جلوگیری از هرگونه اتفاق احتمالی بنیه نیروهای نظامی در شرق کشور را تقویت و سرمایه گذاری بیشتری در این باره انجام دهد. در بازدیدی که از شرق کشور داشتم نیروهایی که خالصانه و با امکانات کم و سختی های زیاد مرزبانی می کردند را مشاهده کردم که جا دارد از اینجا از اقدامات آنها تقدیر و تشکر کنم.

مسائل نظامی شوخی بردار نیست ممکن است دشمن از این فرصت سوء استفاده کند. اینکه برخی می گویند ما با دنیا جنگ نداریم حرفی درست است اما اگر دنیا بفهمد ما ضعیف هستیم حتما آنها با ما سر جنگ خواهند داشت. از این رو باید در این باره جدی باشیم و مسائل را شوخی نپنداریم.

 

***مهمترین مصوبه ای که در صحن داشتیم اعمال ماده 236 در رابطه با قانون تسهیل ازدواج با پیگیری بنده و تعداد دیگری از نمایندگان بود. این قانون در سال 86 مصوب شده اما همچنان روی زمین مانده بود که ما این قانون را پیگیری کردیم.

یکی از کوتاهی هایی که دولت در مسائل مربوط به مسائل فرهنگی داشته تاخیر در انجام وظایفش نسبت به جوانان است. متاسفانه دولت در انجام تکلیف قانونی خود برای ازدواج آسان و امکاناتی که باید به صورت وام و یا خدمات دیگر انجام دهد کوتاهی کرده است. متاسفانه سن ازدواج بالا رفته نرخ باروری کاهش یافته است. این موضوع جزء نگرانی هایی است که همواره مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند.

در مجموع  آن شبی که توانستم وظیفه ام را در حوزه نظارت انجام دهم و پیگیری هایی که برای اجرای آن صورت گرفت بسیار خوشحال بود. البته همچنان  پیگیر هستم که دستگاه قضایی، دستگاه های اجرایی را ملزم به اجرای قانون کند.

*** کسی که در سربازی خود به خوبی عمل کرده حاج قاسم سلیمانی است.  حاج قاسم سرباز انقلاب است و از آنجایی که می خواهد سرباز این مسیر باشد مردم به وی علاقه مند هستند. تلاش هایی که در زمینه مبارزه با داعش و برچیده شدن خلافت خودخوانده این گروه تروریستی در عراق و سوریه انجام داد وی را به چهره برتر سال تبدیل کرد.

 


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر