کد خبر: 42319
A
تحلیل نعمت احمدی از تلاش جدید سعید مرتضوی برای اعاده دادرسی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

مرتضوی با استفاده از ماده 477 میخواهد وقت بخرد/ صرف درخواست ماده 477 مانع از اجرای حکم نمی شود

نعمت احمدی حقوق دان در رابطه با اظهارات همسر مرتضوی مبنی بر استناد وی به "ماده 477 قانون آئیین دادرسی کیفری" به دیده بان ایران گفت: مسئله ماده 477 مانع از اجرای حکم تا زمانی که رئیس قوه قضائیه دستور آن را صادر کنند نمی شود؛ یعنی اگر آقای مرتضوی قصد استناد به این ماده را دارند، باید گفت که این موضوع مدت ها وقت می برد و صرف درخواست ماده 477 مانع از اجرای حکم نمی شود. به علاوه هر محکومی که محکومیت قطعی پیدا کرده باشد می تواند از این ماده استفاده نماید. مرتضوی نیز از این ماجرا مبرا نیست.

مرتضوی با استفاده از ماده 477 میخواهد وقت بخرد/ صرف درخواست ماده 477 مانع از اجرای حکم نمی شود
دیده بان ایران - سپیده اجلالی: پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر دردسترس نبودن سعید مرتضوی، همسر وی ادعا داشته است که مرتضوی در تهران بوده و به دنبال " ماده 477 قانونآئیین دادرسی کیفری " است. 

 

در همین باره و تشریح ماده 477 نعمت احمدی، حقوق دان و استاد دانشگاه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در خصوص این ماده باید گفت که هر متهم و محکومی که حکمی برعلیه وی داده شود، می تواند با استناد به آن درخواست اعاده دادرسی از ریاست قوه قضائیه را داشته باشد. این اعاده دادرسی به دو صورت امکان پذیر است یکی از آن برابر ماده 474 قانون آئیین دادرسی کیفری که برابر با مرجع صادرکننده آن است و دیگری برابر با ماده 477 قانون آئیین دادرسی کیفری است که بر اساس آن می توان به اعاده دادرسی از ریاست قوه قضائیه اشاره کرد.

 

وی افزود: اگر رئیس قوه قضائیه درخواست اعاده دادرسی را پذیرفت و الان را خلاف قیم شرع دانست، آنگاه وی دستور توقف اجرای حکم را  می دهد و پرونده را به شعبه هم ارز در دیوان عالی کشور جهت بررسی مجدد اتهام صادر می کند.

 

احمدی تاکید کرد: اما مسئله ماده 477 مانع از اجرای حکم تا زمانی که رئیس قوه قضائیه دستور آن را صادر کنند نمی شود؛ یعنی اگر آقای مرتضوی قصد استناد به این ماده را دارند، باید گفت که این موضوع مدت ها وقت می برد و صرف خواستن درخواست ماده 477 مانع از اجرای حکم نمی شود. به علاوه هر محکومی که محکومیت قطعی پیدا کرده باشد می تواند از این ماده استفاده نماید. مرتضوی نیز از این ماجرا مبرا نیست.

 

این حقوق دان در پایان اظهار کرد: در ماده 477 اگر افراد تمکین به حکم صادره نکنند، آنگاه صورت ماجرا متفاوت بوده و لازم به تصمیم گیری درباره آن است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر