کد خبر: 42705
A

بازتاب خبر کشف مومیایی در شهرری در رسانه‌های جهان│ آیا این جسد پهلوی اول است؟

رسانه‌های جهان دوشنبه‌شب و صبح سه‌شنبه درپی انتشار خبر کشف جسد مومیایی‌شده‌ای که گفته‌ می‌شود احتمالا متعلق به رضاشاه پهلوی است به بازتاب این خبر پرداختند.

بازتاب خبر کشف مومیایی در شهرری در رسانه‌های جهان│ آیا این جسد پهلوی اول است؟

به گزارش دیده بان ایران- رسانه‌هایی چون دیلی‌صباح از ترکیه، نیشن از پاکستان، دیلی‌استار از لبنان، تلویزیون سوییس، لا رجونه و آسکانیوز از ایتالیا در گزارش‌هایی به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته‌اند: «کارگروه میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران گفت که روز دوشنبه جسد مومیایی‌شده‌ای را در سایت مقبره شاه اسبق پیدا کرده‌اند؛ خبری که طوفانی از توجه را به خودش جلب کرد.» 

این رسانه‌ها در ادامه توضیح داده‌اند: «بعد از انقلاب ۱۹۷۹ مقامات تازه مستقر شده، مقبره عظیم رضاشاه پهلوی را در جنوب تهران تخریب کردند. اما روز دوشنبه، رئیس کارگروه میراث‌فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران گفت که در طول طرح گسترش اطراف حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی، جسد مومیایی‌شده‌ای را پیدا کرده‌اند. به‌گفته حسن‌خلیل‌آباد این احتمال وجود دارد که این جسد به رضاشاه پهلوی متعلق باشد. او اظهار داشت: این مسئله بررسی خواهد شد.»

اما یورونیوز ایتالیا در گزارشی با جزئیات بیشتری به نشر این خبر پرداخت. در وبگاه این رسانه آمده است: کارهای حفاری در یک کارگاه عمرانی در شهرری، واقع در جنوب تهران، می‌تواند یکی از پیچیده‌ترین اسرار ایران را حل کند. رئیس کارگروه میراث فرهنگی شورای شهر پایتخت ایران اعلام کرد که جسد مومیایی‌شده مردی را پیدا کرده است که بنابر برخی منابع می‌تواند رضا پهلوی، اولین شاه از سلسله پهلوی و پدر آخرین شاه ایران، محمدرضا پهلوی (که با انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ از پادشاهی خلع شد) باشد. جسدی که از چند دهه قبل گم شده بود.

پس‌از آنکه رضاشاه زیر فشار بریتانیایی‌ها قدرت را در سال ۱۹۴۱به پسرش واگذار کرد اول به جزیره موریس و بعد به ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تبعید شد و در سال ۱۹۴۴ در همانجا درگذشت.

اما راز از اینجا آغاز می‌شود که جسد او کجا دفن شد؟ ابتدا در مسجد  الرفاعى در قاهره مصر دفن شد. تااینکه در ژوئن ۱۹۵۰ پسرش محمدرضا مراسم تشییع‌جنازه‌ای را برنامه‌ریزی کرد و جسد را به خانه بازگرداند و آن در مقبره بزرگی در شهرری گذاشت. پس‌از انقلاب ۱۹۷۹ مقامات حکومت جدید ایران این مقبره را تخریب کردند. اما درکمال تعجب وقتی قبر را باز کردند تابوتی در آن وجود نداشت.

براساس برخی شایعات، محمدرضا هنگام ترک ایران مخفیانه بقایای پدر را انتقال داده و بسیاری معتقدند که این جسد به مصر منتقل شده است، هرچند بعدها در فیلم مستندی ادعا شد که جسد هنوز در شهرری است./چمدان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر