کد خبر: 42868
A

زلزله گشت ارشاد در مجلس و تریبون نماز جمعه

گویا موضوع حجاب و بر خورد با آن تمامی ندارد و هر سال هزینه‌ای از این دست دامن نیروی انتظامی را می‌گیرد حالا آش در سال 97 آنقدر شور شده که موضوع به گاردین و دیلی میل هم رسیده است.

زلزله گشت ارشاد در مجلس و تریبون نماز جمعه

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرانلاین نوشت: «فیلم برخورد گشت ارشاد با دختر جوان را دیده اید؟» این یک سوال ساده با یک جواب یک کلمه ای است؛ هر چند پاسخش فقط یک کلام "آری یا نه" است اما حکایتش حکایت امروز و دیروز نیست؛ سالهاست که بحث حجاب با گرم شدن هوا داغ می شود و واکنش های نیروی انتظامی و گشت ارشاد داغ تر از آن.

اعتراض دختران خیابان انقلاب هنوز از یادها فراموش نشده که فریاد دختر روسری قرمز، ورد زبان همه می شود؛ فیلم برخورد فیزیکی مامور نیروی انتظامی با یک دختر در فضای مجازی دست به دست می شود و آنچنان احساسات مردم را بر می انگیزد که مسئولان ذی‌ربط چاره ای نمی بینند جز آنکه  یکی یکی برای توضیح دادن به سراغ شبکه های اجتماعی بیایند.  

اولین واکنش را معصومه ابتکار ( معاون روحانی در امور زنان )نشان می دهد و در صفحه توئیترش می نویسد« فیلمی در فضای مجازی از برخورد در موضوع حجاب منتشر شده که به گشت ارشاد منتسب می شود. این رفتار چه توجیهی دارد؟ دایره عمل یک مامور حتی در صورت اهانت به وی، تا کجاست؟ به شدت این برخورد را محکوم و پیگیری می کنم. این رفتارهای خشن و غیردینی در شان هیچ انسانی نیست.» بلافاصله رحمانی فضلی وزیر کشور وارد گود می شود در پیامی دستور بررسی این برخورد را می دهد؛ هر چه باشد نیروی انتظامی زیر مجموعه وزارت کشور است و اگر انتقادی باشد در این زمینه اولین نگاه ها متوجه وزیر می شود.

هرچند ابتکار و رحمانی فضلی همان روز اول واکنش نشان دادند اما باز همه منتظر بودند تا صدایی از درون ناجا بلند شود در این رابطه موضعی بگیرد؛همین هم شد؛ سخنگوی ناجا گفت: پلیس به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند.» در ادامه هم این را گفت که: بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق در یکی ازپارک‌های تهران دارد که فیلم پخش شده بخشی از کل اتفاق است.»

بحث آنقدر داغ شد که حتی به تریبون نماز جمعه هم رسید و آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد درباره این اتفاق گفت:  وزیر و وکیل راه می‌افتند و مسئولان و دستگاه‌ها فریاد می‌زنند که به یک خانم بی‌حجاب اهانت شد و پلیسی در امر به معروف و نهی از منکر خطا کرد. نیروی انتظامی را که در همه صحنه‌ها به داد انقلاب رسیده است، زیر سوال می‌برند و برای حمایت از یک خانم بی‌حجاب همه فریاد می‌زنند!  امام جمعه استان البرز هم از نمایندگان گلایه کرد و سخنان آنها درباره تذکر پلیس به بدحجابی را بی ربط خواند و گفت« کشف حجاب جرم و گناه است و کسی که خود را در معرض دید نامحرمان قرار دهد کرامت خود را ازدست‌داده است و باید به وی تذکر داده شود.

آن ماموری که خشم خودش را روی دختر روسری قرمز خالی کرده بود شاید هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد اینچنین برایش دردسر ایجاد شود تاجایی که برای دفاع از حیثیت نیروی انتظامی دبیر شورای نگهبان مجبور شود به میدان بیاید. ایت الله جنتی در این رابطه گفت: باید از مأموران نیروی انتظامی در زمینه برخورد با منکرات حمایت کنیم و تسلیم هجمه‌های نادرست نشویم 

پای جنجال به بهارستان کشیده شد

جلسه علنی روز چهارشنبه بهارستانی ها، یک روز عادی با مباحث معمول بود تا اینکه میکروفن صندلی شماره 143 روشن شد و بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید به ماجرای ضرب و شتم مامور نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت:  از برخورد زشت مامور ناجا با فردی مسلمان اگر نگوییم که باید دق کنیم ولی باید حداقل مشکی بپوشیم. زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می شویم.

بلافاصله بعد از این صحبت صدایی از ضلع شرقی مجلس بلند شد صدا مربوط به نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری بود. او در پاسخ به پارسایی گفت:  امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و که اگر کسی امر به معروف را واجب نداند، یک نوع انکار ضروری دین صورت گرفته و حکم کلی آن ارتداد است.

همین  یک جمله کافی بود تا پارسایی خونش به جوش بیاید؛ او با بیان اینکه پژمانفر او را به ارتداد محکوم کرده و در مجلس او را دادگاهی کرده است گفت: اینگونه تهدیدها در حوزه انتخابیه کاربرد دارد، نه در مجلس. پارسایی گریزی به سابقه حضورش در جبهه های جنگ زد و گفت: اگرچه این ادعاهای شما وحشتناک تر از گلوله های دشمن نیست، اما از تریبون مجلس دردناک است! 

علی مطهری که ریاست مجلس را به عهده داشت می خواست تا نقش میانجی را بازی کند، از همین رو گفت: «مفهوم سخنان پژمانفر کلی بوده که گفته اگر کسی امر به معروف را واجب نداند به نوعی به انکار ضروری دین پرداخته و حکم کلی آن ارتداد است. نایب رئیس مجلس گفت که لحن پژمانفر با الطفات بوده و منظورش پارسایی نبوده و تنها گفته است که این حرف لوازمی دارد و نماینده شیراز را متهم به ارتداد نکرده و توهین صریحی صورت نگرفته است.» البته مطهری پیش از این هم درباره ماجرای برخورد گشت ارشاد اظهار نظر کرده بود و گفته بود « مسئولان نباید در مقابل حوادثی مانند برخورد مامور نیروی انتظامی با یک دختر جوان، به گونه‌ای موضع گیری کنند که اقتدار پلیس آسیب ببیند.» 

 واکنش روحانی های مجلس

احمد مازنی نماینده اصلاح طلب مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی هم از دیگر نمایندگانی بود که به این اتفاق واکنش نشان داد و به خبرآنلاین گفت «این موضوع دو جنبه دارد اول اینکه برادران و خواهران نیروی انتظامی زحمات زیادی متحمل می شوند حال ممکن است فردی خاطایی بکند و و برخوردی هیجانی انجام دهد لذا از صحبت های ما نباید این تلقی ایجاد شود که ما به زحمات عزیزان نیروی انتظامی توجه نمی کنیم اما از سوی دیگر وقتی با مسئله کوچکی برخورد می کنیم یاد رفتار امیرالمونین (ع) بیفتیم زمانی که خلخال از پای یک زن یهودی کشیده بودند که امیر فرمودند از غصه این موضوع اگر انسان بمیرد رواست. وقتی میرالمونین با آن همه صبر تحمل این برخورد را ندارد چطور ما تحمل داشته باشیم یک بانوی ایرانی ولو اینکه تخلف کرده باشد اینچنین با او برخورد شود.»

مازنی گفت: «این موضوع از آن جهت اهمیت مضاعف پیدا می کند که تصویری خشن از پلیس ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به جهان نشان می دهد.» او ادامه داد: «ما در هر لباس که می رویم باید ذی آن لباس را رعایت کنیم چه لباس روحانیت باشد چه لباس پلیس. به هر حال پلیس باید از یک آرامش روانی برخوردار باشد چراکه ممکن است گاهی برای آنها دام گذاشته باشند و اگر فردی نمی تواند آرامش روانی خود را حفظ کند به هیچ عنوان نباید در مواجهه با مردم به کار گرفته شود.»

مازنی همچنین گفت: من به طور کلی روش گشت ارشاد را موفق نمی دانم و تقاضا می کنم در محلی که این موضوع تصویب شده است در مورد آن تجدید نظر صورت بگیرد. او تاکید کرد وقتی ما اسمش را ارشاد می گذاریم دیگر نباید آن را به زیر مجموعه نیروی انتظامی ببریم. به هر صورت امر به معروف آدابی دارد که متاسفانه اینجا مباحث خلط شده است که باید تفکیک شود.

نصرالله پژمانفر روحانی دیگر مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی نیز به خبرآنلاین گفت: در جامعه نباید به دلیل ضعف یک مدیر یا یک مسئول اجرایی اصل موضوع را زیر سوال ببریم من در این جریان دو تخلف دیدم یکی تخلف خانمی که به عنوان یک شهروند قوانین کشور را رعایت نکرده بود  و ماموران انتظامی مکلف بودند به او تذکر بدهند تخلف دیگر مربوط به مامور نیروی انتظامی است اما این تخلف مامور نباید با چنان هیاهویی همراه شود که اصل موضوع زیر سوال برود. هرچند این نوع برخورد تخلف بوده است اما به معنای آن نیست که ما اصل قوانین را زیر سوال ببریم.

او گفت:به هر صورت ممکن است تخلفات با هم هم تراز نباشند و یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر است اما اینکه ما این را ما بهانه ای قرار دهیم که کسی حق ندارد  در موضوع عفاف و حجاب تذکر دهد قابل قبول نیست.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای مردم قم نیز در این رابطه گفت: اگر ماموری در برخورد با بی‌حجابی تخلفی را انجام داده باید با آن مامور برخورد شود، یقینا نیروی انتظامی حساسیت لازم را دارد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در واکنش به انتشار فیلمی از برخورد نامناسب نیروی انتظامی با یک خانم، گفت: موضوع حجاب یک امر دینی، اعتقادی و فرهنگی است که باید دستگاه‌های گوناگون برای ترویج حجاب، عفاف و تقویت اعتقاد باور به حجاب و پایبندی عملی به آن از روش‌های ارشادی، هدایتی، معرفتی و آموزشی، ایجاد انگیزه، استفاده از مشوق‌های مختلف استفاده کنند. 

واکنش رئیس فراکسیون زنان

در شرایطی که جامعه زنان به دنبال ایجاد فضایی بهتر برای رشد زنان است حمله یک زن به یک زن تاسف برانگیزترین اتفاق است؛ در همین رابطه پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: چطور است در شرایطی که اجبار حجاب در ترکیه وجود ندارد اقبال به آن بیشتر شده، اما در کشور ما با این موضوع با لجبازی برخورد می‌شود. ما باید خود را بازخواست کنیم که در جذب زنان چگونه عمل کردیم و چرا به جای منطق، حجاب را با اجبار گشت ارشاد به مردم تحمیل می‌کنیم.

فائزه عباسی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر