کد خبر: 42917
A

جمنا برای انتخابات ۹۸ خیز برداشته یا عقب‌نشینی کرده؟

اغمای این روزهای جمنا، معلوم نیست که دورخیز است یا عقب نشینی؟! هرچند خودشان این سکوت را نوعی آماده شدن برای یک پرش می‌دانند، اما اخباری که از جمنا به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد این دورخیز بی شباهت با عقب نشینی نیست.

جمنا برای انتخابات ۹۸ خیز برداشته یا عقب‌نشینی کرده؟

به گزارش دیده بان ایران؛ سکوت سنگینی در پیش گرفته اند اما در کنار این سکوت، جسته و گریخته صحبت هایی هم به گوش می رسد. گویا در پس پرده در حال تلاشند تا شاید بتوانند تبدیل به چتری شوند برای همه اصولگرایان؛ از یک طرف هنوز صدای پای اختلافات شنیده می شود و از سوی دیگر گویا امیدها از وفاق در پایتخت رنگ باخته و تمام تلاش ها به سمت استان‌ها معطوف شده است. 
اما این تمام ماجرای جمنا نیست؛ چراکه آنها از یکسو تلاش می کنند تا خود را پویا نشان دهند، اما از سوی دیگر دلخوری ها از انتخابات ریاست جمهوری هنوز دامنگیرشان است؛ تا جایی که به جای رویش، برایشان ریزش به جا مانده است؛ این را می توان از حرف های ضرغامی فهمید که یک سال پیش به دفاع تمام قد از جمنا می پرداخت اما به گفته خودش این روزها به تماس های مکرر جمنایی‎ها حتی پاسخ هم نمی‎دهد. این سخنان وی حاکی از آن است که اختلافات قوی تر از آن است که تصور می شود.

به این ترتیب علاوه بر قالیباف که هنوز بغض ریاست جمهوری در گلویش است و از عدم حمایت جمنا از ادامه کاندیداتوری‎اش دلخور است و با طرح نواصولگرایی این پیام را داده که دیگر با جمنا نخواهد ماند؛ چهره‎های دیگری نیز او را برای کناره‎گیری از جمنا همراهی می‎کنند. از ضرغامی گرفته تا عبدالرضا مصری و ... اما محمد حسینی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از تلاش برای یارگیری مجدد این جبهه در استان‎ها خبر می‎دهد. هرچند به گفته او، هنوز پایداری ها دلشان با جمنا یکی نشده است و جمنایی ها هم حساب ویژه ای روی پا درمیانی های شخصی و ریش گرو گذاشتن ها باز کرده اند.

صحبت های حسینی درباره جمنا که گویای دورخیز آنها برای انتخابات 98 است را در ادامه بخوانید:

چرا جمنا سکوت کرده است و در لاک دفاعی خود فرو رفته؟

نه سکوتی وجود ندارد؛ در همین هفته جلسه هیات رئیسه جمنا را داشتیم و تصمیم گرفته شد تا روسا و دبیران استانی یک هفته  قبل از ماه مبارک رمضان جلسه ای در تهران داشته باشند. این جلسه با حضور شورای مرکزی جمنا خواهد بود تا انسجام بیشتری میان اعضا صورت بگیرد و دبیران و روسا هم در جریان آخرین امور و اخبار از جبهه قرار بگیرند تا بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند. این همفکری درباره نحوه ادامه فعالیت های جمنا است.

برخی اصولگرایان از لزوم تغییرات ساختاری در جمنا سخن گفته بودند و اینکه حتی نام جبهه هم لازم است تغییر کند. این پیشنهادات را بررسی کردید؟

نه چنین چیزی در دستور کارمان نبود. در هر استان قرار است یک هیات سی نفره از سوی جمنا فعالیت داشته باشند که 20 نفر آنها در استان انتخاب می شوند و 10 نفر آنها نیز از سوی تهران مشخص خواهند شد. مذاکراتمان درباره تغییرات در این سطح بوده است.

آقای ضرغامی می گوید جمنا چندین بار تماس گرفته است تا او به این جبهه بپیوندد. آیا جمنا برای کسب مشروعیت به دنبال یارگیری است؟ 
جمنا به دنبال یک حرکت فراگیر است. لذا طبیعی است که از همه نیروهای فعال و تاثیرگذار و هم از احزاب و تشکل هایی که به عنوان اصولگرا و نیروهای انقلابی شناخته می شوند، دعوت کند تا آنها را زیر یک چتر جمع کند. همچون گذشته که جمنا توانست وفاقی ایجاد کند؛ این بار هم می‎خواهد چنین حرکتی را آغاز کند.

البته دور قبل هم چندان وفاقی ایجاد نشد و اختلاف میان گروه‎های اصولگرا باقی ماند؛ کما اینکه پایداری‎ها و رهپویان و ... نپیوستند؟

فقط پایداری ها نیامدند، اما بقیه همراهی کردند. در حال حاضر هم به دنبال تامین نیروهای استانی هستیم تا در استان‎ها هماهنگی ایجاد کنیم.

تا امروز با پایداری ها جلسه ای نداشتید تا بتوانید اختلافات را کاهش دهید؟

نه هنوز چنین جلسه‌ای نداشتیم؛ البته ممکن است افراد صحبت هایی کرده باشند.

این جلسات غیر رسمی چقدر پیش رفته است؟

اینها را باید از افرادی که صحبت کرده اند پرسید.

چه کسانی پیش قدم در این رایزنی ها شده اند؟

نمی دانم در جریان نیستم!

فائزه عباسی- خبرانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر