کد خبر: 42918
A
صادق زیبا کلام در گفت و گو با دیده بان ایران عنوان کرد؛

نقش جهانگیری در دولت دوازدهم کمرنگ تر از دولت قبل شده است/ رئیس جمهور وزرای خودش را به امیدوار و ناامید، تقسیم کرد چون؛ از شیوه چینش کابینه ناراضی است/ دولت روحانی یکی از فقیرترین دولت هاست

این تحلیل گر سیاسی در رابطه با گمانه زنی های اخیر مبنی بر کمرنگ تر شدن نقش اسحاق جهانگیری در یک سال اخیر خاطرنشان کرد: بنده نیز بر این باور هستم که نقش آقای جهانگیری در دولت دوم آقای روحانی کمرنگ تر شده است چراکه جهانگیری در دولت یازدهم از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. از طرفی به نظر می رسد آقای روحانی در دولت دوم خود زیاد به تداوم حضور معاون اول خود مایل نبود و بیشتر دوست داشت آقای واعظی، نوبخت، نهاوندیان و یا حتی حسام الدین آشنا را در جایگاه معاون اولی خودش بکار بگیرد. چراکه در دولت دوازدهم همه افراد مذکور نقش پررنگ تری نسبت قبل و حتی جهانگیری را برعهده گرفته اند و رئیس جمهور در تمامی زمینه ها از این افراد استفاده کاربردی می کند در صورتی که نقش جهانگیری در امور اجرایی دولت به همین نسبت کاهش یافته است.

نقش جهانگیری در دولت دوازدهم کمرنگ تر از دولت قبل شده است/ رئیس جمهور وزرای خودش را به امیدوار و ناامید، تقسیم کرد چون؛ از شیوه چینش کابینه ناراضی است/ دولت روحانی یکی از فقیرترین دولت هاست

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: صبح امروز(یکشنبه 9اردیبهشت) حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در مراسم هفته کارگر با انتقاد نسبت به پمپاژ ناامیدی در کشوراظهار کرد: غمناک بودن نسبت به آینده چه سودی دارد؟ چرا غصه بخوریم که سال آینده سخت‌تر می شود؟ ما باید همواره نسبت به آینده امیدوار باشیم. من وزرا را در دولت به دو دسته تقسیم می کنم که البته هر دو دسته پرتلاش هستند. ولی یک دسته از اول سال نوای ناامیدی می دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبتشان نا امیدی است. یک عده هم امیدوارانه حرف می زنند می گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم. یعنی هم پیشنهاد می دهند و هم امیدواری.

این برای چندمین بار است که حسن روحانی اینگونه نسبت به وزرای خودش انتقاد می کند. روحانی پیش از این هم خطاب به وزرای خودش گفته بود هرکسی که نمی تواند برود.

صادق زیبا کلام، تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران،  در تشریح و تحلیل تقسیم کردن وزرا به دو دسته امیدوار و نا امید از سوی رئیس جمهور؛  به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم دلیل اظهارات اخیر رئیس جمهور به چینش کابینه ایشان باز میگردد.(البته این حرف در حد گمانه زنی و احتمال است)

 

وی افزود: اگر به یاد داشته باشیم  در گذشته نیز برخی از سمت ها همانند "وزیر اطلاعات، وزیرکشور و وزیر خارجه" با مشورت و هماهنگی رهبری صورت می گرفت اما همین مسئله به نظر می رسد در دولت دوازدهم دستخوش تغییرات فراوانی شده است به طوری که اگر پیش از این تنها تعدادی از وزرا توسط شخص رهبری و یا با مشورت با ایشان تعیین می شد اما در دولت دوم آقای روحانی یعنی در دولت دوازدهم، این لیست کامل تر شده و وزرایی مانند وزیرعلوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این لیست اضافه شده است. شاید منظور رئیس جمهور نیز از وزرای ناامید، وزرایی هستند که روحانی در تعیین آن ها دخیل نبوده است. و در نقطه مقابل این موضوع وزرای امیدوار نیز کسانی هستند که شخص رییس جمهور آنها را انتخاب کرده است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: در واقع اگر وزرایی به ایشان تحمیل شده باشند، قطعا روحانی نمی تواند آنها را کنار بگذارد و به فکر انتخاب جایگزین برای آنها باشد وهمواره مجبور است تا پایان دولتش آنها را تحمل کند.

 

زیبا کلام ادامه داد: بنده بازهم تاکید می کنم تمامی این موارد تنها در حد حدس و گمانه زنی است. شاید منظور رییس جمهور چیز دیگری باشد و بعدها بخواهد درباره این موضوع امیدواری و  ناامیدی توضیح دهد.  البته به این نکته هم باید اشاره کرد که ممکن است برخی از وزرا هم همانند 70 میلیون مردمی که سرخورده و ناامید از آینده کشور شده اند، دچار یاس و سرخوردگی شده باشند.

 

این تحلیل گر سیاسی همچنین خاطر نشان کرد: البته ممکن است که اگر در آینده اصلاحاتی درون ساختار کشور صورت بگیرد، احتمال این وجود دارد که به دنبال آن تغییراتی هم درون کابینه دولت صورت گیرد و در واقع برخی از نواقص آن اصلاح گردد.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که دولت دوازدهم در مقایسه با دولت قبل با توجه به اظهارات امروز رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از فربه شدن دولت، چه تغییری کرده است، اظهار کرد: مسئله مهم تر و اصلی تری از کوچک و یا بزرگ شدن دولت وجود دارد و آن هم مسئله کارآیی دولت است. از طرفی خزانه آقای روحانی به شدت خالی است به طوری که می توان گفت دولت رئیس جمهور فعلی ایران یکی از فقیرترین دولت ها از جهت منابع مالی که در اختیار دارند، است.

 

به گزارش دیده بان ایران؛ وی همچنین گفت: امروزه دولت آقای روحانی در شرایط مناسبی قرارندارد. به علاوه این دولت بدهی های زیادی به سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان کشور، بیمه، بانک ها و... را دارد که همین مسئله از نقاط ضعف این دولت برشمرده می شود.  با توجه به تمام این شرایط، دور از انتظار نیست که دولت حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود نیز دچار مشکل باشد.

زیبا کلام در پایان در رابطه با گمانه زنی های اخیر مبنی بر کمرنگ تر شدن نقش جهانگیری در یک سال اخیر خاطرنشان کرد: بنده نیز بر این باور هستم که نقش آقای جهانگیری  در دولت دوم آقای روحانی کمرنگ تر شده است چراکه جهانگیری در دولت یازدهم از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. از طرفی به نظر می رسد آقای روحانی در دولت دوم خود زیاد  به تداوم حضور معاون اول خود مایل نبود و بیشتر دوست داشت آقای واعظی، نوبخت، نهاوندیان و یا حتی حسام الدین آشنا را در جایگاه معاون اولی خودش بکار بگیرد. چراکه در دولت دوازدهم همه افراد مذکور نقش پررنگ تری نسبت قبل و حتی جهانگیری را برعهده گرفته اند و رئیس جمهور در تمامی زمینه ها از این افراد استفاده کاربردی می کند در صورتی که نقش جهانگیری در امور اجرایی دولت به همین نسبت کاهش یافته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر