کد خبر: 43070
A

کنایه نائب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر به قالیباف: اگر در دست ما بود پل صدر ساخته نمی‌شد

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر مدیریت گذشته شهرداری تهران در اختیار ما بود حتما به سمت احداث پل صدر و سایر پروژه ها نمی رفتیم، گفت: بنا داریم شهر را با انظباط مالی اداره کنیم، برادارن اصولگرا 52 هزار میلیارد تومان به استثنای 36 هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام پروژه ها برای ما بدهی به ارث گذاشته است. مدیریت گذشته چه چیزی به ما تحویل داده است که حال از ما عملکرد می خواهد؟

کنایه نائب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر به قالیباف: اگر در دست ما بود پل صدر ساخته نمی‌شد

به گزارش دیده بان ایران؛ سید حسن رسولی به مناسبت روز شوراها در برنامه رادیو گفت و گو ضمن تبریک روز ملی شوراها و تاریخچه تشکیل شوراها، گفت: در نهم اردیبهشت سال 59 به فرمان امام راحل و اهتمام مرحوم آیت اله طالقاتی اصول و فصول قابل توجهی در قانون اساسی به امر اصیل شوراها اختصاص داده شد تا با فرمان صادر شده در نقاط مختلف کشور در شهر و روستا، شوراها تشکیل شود و مردم برای اداره امور محلی دعوت به همکاری شوند. تا قبل ازسال 77 دولتهای گذشته به طور نسبی سازو کار حقوقی و قانونی شوراها را مهیا کرده بودند، اما به دلیل شرایط خاص جنگ این بیم بود که با تشیل شوراها و واگذاری برخی از اختیارات از دولت به مردم شاهد نابسامانی باشیم، اما دولت اصلاحات تصمیم گرفت، این اصول و قانون را اجرا کند و امروز در آغاز پایین 19 سالگرد تولد نهاد شورا هستیم.

وی ادامه داد: در کلان بنا است با توجه به اصول مرتبط با قانون اساسی، با تاسیس نهاد شوراها اداره امور محلی به خصوص جنبه هایی که بیشتر امور خدماتی، عمرانی، رفاهی، فرهنگی و در حقیقت غیرحاکمیتی است از دولت جدا و اسباب کوچک سازی دولت با همکاری مردم گسترش یابد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه شوراهای شهر، شورای مردم هستند یا شهردار؛ گفت: یکی از مهمترین موضوعات محوری که از همان دوره اول که دولت اصلاحات قانون شوراها را اجرا کرد، مد نظر بود، تنظیم روابط و مناسبات نظام شورایی با دولت بود. در آن زمان استاندار خراسان لرستان وبه نمایندگی از استان عضو شورای عالی اداری بودم. بر اساس مواد مختلف در قانون برنامه های توسعه احکامی توسط مجلس مبنی بر تعیین تکلیف و واگذاری بخش هایی از وظایف غیرحاکمتی و تصدی گرایانه دولت به شهرداری ها تعیین و ابلاغ شد. این ماموریت به شورای عالی اداری کشور محول شد و در آن زمان 23 وظیفه مطابق با این اجکام که از جنس وظایف حاکمتی نبودند، احصا و مصوب شد. این وظایف از دولت جدا و با اعتبارات و امکانات به شهرداری ها اضافه شود اما با وجود مواد قانونی صریح در دولتهای مختلف به دلیل موانع موجود و مقاومت ها هنوز به درستی این کار صورت نگرفته است.علت اصلی نیز ساختار اقتصادی، مالی و سیاسی دولتها و نوع تقسیم کار در قانون اساسی به خصوص در قوه مجریه که وظایف را بخشی را واگذار کرده است .

خزانه دار همچنین گفت: مردم کشور به خصوص مردم تهران، ری و تجریش در انتخابات 29 اردیبهشت سال گذشته بسیاری از رکودها را شکاندند. 3 میلیون و 600 هزار نفر فقط در تهران پای صندوق های رای آمدند. به طور متوسط حضور مردم در پای صندوق ها 350 درصد بیش از دوره قبل بوده است. آخرین نفر لیست امید 408 هزار و 500 رای اختلاف با نفر اول لیست مقابل دارد، کل آرای نفر اول دوره قبل 110 هزار رای بوده اما آقای مهندس هاشمی بیش از یک میلیون و 70 هزار رای بوده است، این آمارها برای این بود که بگویم، مردم با آرا ی خود به نظام جمهوری اسلامی علامت دادند که آمادگی دارند که با واگذاری امور شوراها به اصلاح طلبان، هرچه بیشتر زمینه کوچکسازی دولت محقق شود. آنچه به صورت عملی این خواسته را تامین می کند، تحقق خواسته به حق نظام شورایی، تحت نظام مدیریت یکپارچه شهری است اگر صحبت می شود که شوراهای شهرها از شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل شود به عنوان فردی اجرایی معنا و مفهوم این خواسته در شرایطی که مسئول بخشهای خدماتی همچون، آب ، برق، مخابرات، حمل و نقل شهری به شواها واگذار شود، می دانم.

رسولی گفت: مردم از اعضای شورای شهر تهران درباره کاهش آلودگی، معضلات حمل و نقل و ترافیک می خواهند در این امور کاری کنند، لازم به بیان است که شورای شهر تهران در مورد سیاست گذاری و تعیین راهبرد سیاست گذاری در حوزه حمل و نقل درون شهری تنها حق تعیین نرخ را دارد و عوامل تعیین کننده دراین امور دولتی است. البته امیدواریم با حضور مهندس الویری به عنوان رئیس شورای عالی استانها شاهد اجرای اصل 102 قانون اساسی و تحقق مدیریت واحد شهری باشیم.

وی گفت: در سال 60 تا 62 شهردار خراسان بودم و آن زمان نظام شورایی نبود، متوسط درآمد شهرداری های سراسر کشور از محل عوارض نوسازی 45 درصد بود و امروز این رقم به کمتر از دو درصد کاهش یافته است. در سال 62 قانون خودکفایی شهرداری ها تصویب شد و درهمان قانون مقرر شد ظر ف 6 ماه لایحه شناسایی درآمدهایی پایدار را تهیه شود که تاکنون انجام نشده است.

رسولی اعلام کرد: شهرداری تهران به طور متوسط در سالهای گذشته بین 14 تا 19 هزار میلیارد تومان بودجه بوده است، در 14 سال گذشته مدیریت شهر تهران در دست اصولگرایان بوده، دراین مدت شهرداران محترم که رقیب دولت بودند، برای رفتن به پاستور وسوسه شدند و تلاش کردند. شهرداری تهران جایگاه ویژه ای دارد و دستگاه عمومی غیردولتی است که حتی یک سوزن ته گرد آن جزء اموال مردم است، همچنین ثروت مجازی و منزلت اجتماعی و سیاسی این نهاد به طریق اولی جز اموال عمومی است. خطاهایی در تهران رخ داده و برای رسیدن به اهداف سیاسی نظام بودجه ریزی و تخصیص منابع و نوع اجرای پروژه ها عمدتا با سوگیری ها سیاسی همراه بوده است. به همین دلیل اعضای شورای پنجم از شهردار تهران خواست که هوس رفتن از بهشت به پاستور را نداشته باشد این شرط برای شهردار آینده نیز وجود دارد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، متاسفانه رقابتی شدن روابط و مناسبات دولت و شهرداری طی 14 سال گذشته و در کنار سایر موانع و مقاومت ها موجب شده تا حوزه اقتصاد مدیریت شهری با چالش های مواجه شود.

ظرفیت شهرداری برای بهره برداری سیاسی وسوسه انگیز است

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نباید از جایگاه شهرداری بهره برداردی سیاسی کرد اما به عنوان مدیر و کارشناس و فرد سیاسی اعلام می کنم که ظرفیت شهرداری برای بهره برداری سیاسی فوق العاده وسوسه انگیز است، گفت: هر جریان فکری که در تهران بر سر کار بیایند باید با شهردار ممنتخب خود قول و قرار بگذارد که هوس رفتن به پاستور را نداشته باشد تا پدیده هولوگرام و شهرفروشی تکرار نشود. اگر مراقبتها توسط پارلمان شهری صورت نگیرداز آنجا که مدیریت شهری مرکز قدرت است، اصلاح طلب و اصوگرا هم ندارد ممکن است عدم حسن استفاده از منابع صورت گیرد.

وی گفت: اینکه گفته شود، شهردار هوس رفتن از بهشت به پاستور را ندارد، به معنای نقض حقوق شهروندی نیست، مدیری در حد و اندازه شهرداری تهران که موفق عمل کرد، حق دارد رئیس جمهور شود، اما این حق شرایطی نیز دارد. این مدیر باید ازپایگاه اجتماعی و احزاب قدرتمند برخوردار باشد تا هزینه های ریاست جمهور شدن را تامین کند، اما سوال درچندباری که آقای قالیباف برای رئیس جمهور شدن، تلاش کردند، اعلام کنند که چه میزان از جیب خود و چقدر از شهرداری هزینه کرده است؟

رسولی درباره عملکرد مدیریت گذشته گفت: 510 پروژه از مدیریت گذشته به شهرداری کنونی به ارث رسیده که این پروژه ها 25 درصد پیشرفت ریالی، 36 درصد پیشرفت فیزیکی و 25 درصد پیشرفت قطی دارند و بودجه لازم برای اتمام این تعداد پروژه نیز 36 هزار میلیارد تومان است. در حوزه اقتصاد شهری تا پایان اسفند سال 94، 10 هزار میلیارد تومان شهرداری به پیمانکاران پروژه ها بدهکار است.

وی ادامه داد: ما بنا داریم شهر را با انظباط مالی اداره کنیم، برادارن اصولگرا 52 هزار میلیارد تومان به استثنای 36 هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام پروژه ها برای ما بدهی به ارث گذاشته است. مدیریت گذشته چه چیزی به ما تحویل داده است که حال از ما عملکرد می خواهد؟ 52 درصد از قراردادهای دوره گذشته شهرداری تهران با ترک تشریفات صورت گرفته است. 3هزار و 800 میلیارد تومان منابع نقد شهرداری از محل فروش هولوگرام در دست افرادی است که عده ای از آنها در اوین و عده ای ناپیدا هستند. در هشت ماه گذشته از محل هولگرام یک ریال کسی به کسی نداده است. امروز سامانه انجام مناقاصات شهرداری به صورت شفاف در اختیار همه است. اگر هفت ماه اول مدیریت کنونی شهرداری تهران با هفت ماه اول مدیریت آقای قالیباف و بعد از آن مقایسه شود، به متفاوت بودن رویکرد کنونی پی خواهیم بود. مردم در انتخابات سال گذشته از ما خواستند که مثل آقای قالیباف و دوستانشان نباشیم.

رسولی تاکید کرد: اگر مدیریت گذشته شهرداری تهران در اختیار ما بود حتما به سمت احداث پل صدر و سایر پروژه ها نمی رفتیم. در باب پایان دادن رقابت دولت، مجلس و مدیریت شهری لازم است بگویم که دوره رقابت مخرب و آسیب رسان به منافع شهری را به رفاقت تبدیل کردیم و اکنون 9 مصوبه نیز ماحصل این همکاری است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    گفتند شرافت و راست گویی از که آموختی
    گفت افسلد طلبان
    هرچه آنها بی شرفی کردند و دروغ گفتند ما نکردیم
    شما فعلن برو فسادهای رنگ رنگ نجفی برس
    نوبت حسابرسی به خودشماهم میشه

ارسال نظر