کد خبر: 43228
A

عبدی: شاخص وضعیت فساد در هر کشور پیوند ناگسستنی با وضعیت رسانه‌های آن دارد

رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، گفت: اگر نظارت مستقل رسانه ها در هر جامعه نباشد فساد از بین نمی‌رود، بلکه روز به روز گسترش خواهد یافت؛ به همین علت شاخص وضعیت فساد یا حاکمیت قانون در هر کشور پیوند ناگسستنی با وضعیت رسانه ها در آن کشور دارد.

عبدی: شاخص وضعیت فساد در هر کشور پیوند ناگسستنی با وضعیت رسانه‌های آن دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عباس عبدی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران در نشست علمی که به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات و با موضوع «تحولات جدید حوزه رسانه در ایران و جهان و فرصت‌ها و چالش‌های فراروی برای صیانت از آزادی رسانه‌ها و حقوق فعالان رسانه ای» در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در دو مسأله اختلاف نظر اساسی داریم؛ یکی نگاه به آزادی و دیگری نگاه به مشارکت مردمی.

وی افزود: مسایل به وجود آمده در کشور ما آزادی را به عنوان امری فانتزی می‌بیند، اما واقعیت این است که اینگونه نیست؛ مسأله آزادی یک ضرورت و یک امر اجتماعی است و در واقع یک امر مطلق نبوده و در بستر تحولات هر جامعه پویایی و توسعه لازم را پیدا می کند. همچنین مشارکت و نقش آفرینی مطبوعات در این زمینه صرفا یک امر روبنایی نیست، بلکه با بنیاد هویت انسان که همانا در روند ارتباطات و اجتماع معنای واقعی پیدا می‌کند، پیوند می خورد.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران خاطرنشان کرد: وقتی در روند نقش آفرینی طبیعی و مستقل رسانه ها اختلال ایجاد شود بر همه انواع ارتباطات نیز اثر منفی خواهد گذاشت. در غرب هم نگاه کنیم فرآیند حقوق بشر از ابتدا اینگونه نبوده که به اینجا رسیده و آنها هم به تناسب به نقطه فعلی رسیده‌اند.

عبدی گفت: وقتی نیروی انسانی افزایش پیدا می‌کند لازمه‌اش آزادی است. بین طرفداران آزادی نیز شکل دیگری وجود داشته که می‌توانند هر چیزی را بگویند و به مرور زمان این مسأله توسعه پیدا کرده است. اگر رسانه آزادی نداشته باشد کل فرآیند ارتباطاتی دچار اختلال می‌شود.

وی با اشاره به نقش نظارتی رسانه ها در هر جامعه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که درک درستی از آن وجود ندارد توجه داشتن به نقش مشارکتی مطبوعات است. بنیاد هویت انسان ارتباط و اجتماعی شدن آن است. اگر نظارت مستقل رسانه ها در هر جامعه نباشد غیر ممکن است که فساد از بین برود، بلکه روز به روز فساد گسترش خواهد یافت به همین علت شاخص وضعیت فساد یا حاکمیت قانون در هر کشور پیوند ناگسستنی با وضعیت رسانه ها در آن کشور دارد.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران گفت: در نظام مدرن دیگر ارتباطات چهره به چهره میسر نیست و امکان ندارد که همه با هم ارتباط داشته باشند. میزان گسترش مراجعه به برخی شبکه های اجتماعی، مرتبط با میزان تضعیف رسانه های حرفه ای در آن کشور است و وقتی مردم ببینند که رسانه های شناخته شده به شدت با محدودیت های مختلف مواجه هستند و نمی‌توانند نقش خود را مستقل و حرفه ای ایفا کنند طبیعی است که به سمت منابع نوظهور ارتباطات روی  می‌آورند.

عبدی با اشاره به فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام به نقش نظارتی مطبوعات اشاره کرد و گفت: تلگرام به عنوان یک رسانه برای فضای ارتباطی ما خطرناک است، اما بستن آن هم برای جامعه خطرناک است. ما یک بدشناسی عمده در مطبوعات داریم و آن این است که فضای مجازی وقتی آمد که مطبوعات خیلی تحت فشار بودند و فضای مجازی جای آن را گرفت.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران در پایان گفت: روزنامه نگاران نیز نیازمند پختگی و آموزش‌های حرفه ای هستند؛ چرا که روزنامه نگار هیچگاه نباید مروج خشونت یا تنفر در جامعه شود.

وی هویت تشکل‌های صنفی مطبوعات را به میزان فعالیت جدی خود اعضای این تشکل‌ها وابسته دانست و تاکید کرد: بدون حضور اعضای فعال نمی توان انتظار داشت که نام یک تشکل برای آنها، دستاورد خاصی به ارمغان آورد.

در ادامه این نشست، سیدمصطفی فرقانی فعال حوزه رسانه اظهار کرد: روزنامه نگاری حرفه‌ای برخلاف روزنامه نگاری قبل از خود اقتضا می کرد که افراد حرفه‌ای برای آن کار کنند و روزنامه نگاران حرفه‌ای نیاز به تخصص داشتند و اینکه تحت قوانینی به فعالیت خود بپردازند و در ضمن مسئولیت‌هایی نیز داشته باشد. روزنامه نگار آزاد مسئولیت دارد و برای اینکه از او مسئولیت خواست باید آزادی داشته باشد.

وی افزود: تا امروز فاقد یک قانون حمایت کننده از روزنامه نگاران هستیم و برای مسئولیت سپردن به آنها باید حقوق آنها نیز رعایت شود.

این فعال رسانه‌ای گفت: نظام قانونگذاری ما در عرصه رسانه ها اغلب از واقعیات این حوزه عقب‌تر بوده است و هیچگاه نتوانستیم خود را با تحولات جدید به موقع منطبق سازیم.

فرقانی با اشاره به شبکه های اجتماعی و اثر آن بر رسانه های سنتی و موضوع وضعیت خاص تلگرام در ایران اظهار کرد: هر گونه بی تدبیری در این عرصه موجب تقویت نارضایتی عمومی و تضعیف سرمایه‌های اجتماعی می‌شود که نباید سیاست گذاران از آن غفلت کنند. فرض را بر این می‌گذاریم که تلگرام یک حق ناحق بوده ولی گرفتن این حق و محروم کردن 40 میلیون نفر از آن هم عوارض روانی و اجتماعی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور جمعی از اساتید حقوق و علوم ارتباطات و نمایندگانی از تشکل‌های صنفی و نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از تلاش های عذرا فراهانی مولف کتاب چند جلدی « اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران در دهه 70 و80 » قدردانی شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر