کد خبر: 43334
A
مهدی مطهرنیا در گفت و گو با دیده بان ایران؛

برجام بهترین تصمیم در بدترین موقعیت بود/ برجام یک امر مستقل نیست بلکه یک مقوله وابسته به روابط ایران در عرصه بین المللی و آمریکاست / افرادی که برجام را امری ناشایست می دانستند، امروز خواهان باقی ماندن برجام هستند

تحلیل گر مسائل سیاسی در خصوص برجام و مخالفانش بیان کرد: آن دسته از افرادی که برجام را یک امری ناشایست و امضای آن را فراتر از مسائل و امور ملی می نامیدند، امروز خواهان باقی ماندن برجام هستند و خروج آمریکا از آن را امری ناپسند تلقی می کنند. نفس تمامی مطالب ذکر شده نشان دهنده اهمیت برجام در چهارچوب وضعیت موجود ایران است. در واقع برجام بهترین تصمیم در بدترین موقعیت بود.

برجام بهترین تصمیم در بدترین موقعیت بود/ برجام یک امر مستقل نیست بلکه یک مقوله وابسته به روابط ایران در عرصه بین المللی و آمریکاست / افرادی که برجام را امری ناشایست می دانستند، امروز خواهان باقی ماندن برجام هستند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آخرین ساعات روز گذشته (دوشنبه) با انتشار  توییتی در صفحه شخصی خودش اعلام کرد که روز سه ‌شنبه ساعت 14 به وقت آمریکا و ساعت 22:30  دقیقه به وقت تهران از محل کاخ سفید تصمیم خود را درباره برجام اعلام خواهد کرد.

بر پایه مفاد برجام، رئیس جمهور آمریکا هر 120 روز باید تعلیق تحریم‌های یک ‌جانبه ‌اش علیه ایران را تمدید کند، موعد بعدی این تصمیم‌گیری 22 می یعنی شنبه آینده بود. پیشتر نیز ترامپ اعلام کرده بود که اگر ایران نواقص برجام را برطرف نکند، آمریکا از آن خارج خواهد شد.

 

مهدی مطهرنیا، تحلیل گر امور سیاسی، درهمین خصوص و در رابطه با آینده برجام فارق از هرگونه تصمیمات دولت آمریکا و ترامپ، به دیده بان ایران گفت: برجام یک توافق نامه انضمامی میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است. به عبارت دیگر اگر به طور حقیقی به برجام بنگریم، برجام بر یک متن دیگری تکیه زده است که همین متن بسیار لغزان بوده و همین امر بسار تاثیرگذار در خود برجام خواهد بود. از منظر منطق فلسفی نیز برجام یک امر مستقل نیست بلکه یک امر وابسته به روابط ایران در عرصه بین المللی به ویژه با مرکز صقل قدرت در این روابط یعنی  ایالات متحده آمریکا وابسته است فلذا هرگونه حرکتی در زمینه برجام می تواند بر حقوق و روابط ایران و آمریکا تاثیر به سزایی بگذارد.

 

وی افزود: هرگونه حرکتی در حوزه روابط ایران و آمریکا در سطوح دیگر نیز بر برجام موثر خواهد بود. از طرفی با توجه به نقشی که ایران در خاورمیانه ایفا می کند و پوزیشنی که ایران در مقابل آمریکا در نظام بین الملل به عنوان جبهه اصلی مقاومت در برابر  نه تنها در منطقه بلکه در نظام بین الملل دارد نیز بر برجام تاثیر می گذارد.

 

این استاد دانشگاه همچنین ادامه داد: این تاثیرگذاری به اندازه ای است که حتی با باقی ماندن برجام نوسانات گوناگونی در اجرای آن توسط دیگر بازیگران بین المللی چه در وجه رسمی دولتی و چه در وجه رسمی غیر دولتی یعنی نهاد ها و سازمان های تجاری بین المللی خواهیم دید. در واقع این موضوع را باید قبول کنیم که اگر برجام هیچ دلالت انضمامی بر عینی ترین دلالت موضوع در ارتباط ایران با نظام بین المللی یعنی پرونده ایران و آمریکا و سایر پرونده تاحدود زیادی به یک وضعیت ثابت و بررسی دقیق دست نیابد نخواهد توانست ایجاد کننده ثبات در ارتباط با برجام داشته باشد و این لغزندگی ها به هر صورت ادامه و استمرار پیدا خواهد کرد.

 

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با توجه به سیاست های چندگانه ای که در ایران برای برجام اتخاذ شده است، آیا برجام برای کشور فرآیند مثبتی است یا خیر بیان کرد: در هرصورت برجام ایران را از یک وضعیت بحرانی خارج کرده است. وضعیت ایران در حوزه بازی های بین المللی در ارتباط با زمانی که برجام پذیرفته نشده بود و به وضعیتی همانند کیش و مات تبدیل شده بود به گونه ای که هرگونه مبادله پولی، بازرگانی و اقتصادی بین ایران و شرکای ایران  در صحن های منطقه ای و بین المللی با انسداد های بسیاری رو به رو بود.

 

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: فروش نفت ایران قبل از امضای معاهده برجام  به پایین تر از یک میلیون بشکه رسیده بود و فشارهای اقتصادی بر تهران افزایش جدی پیدا کرده بود. اکنون با پذیرش برجام و عمل به آن فضای حرکتی اقتصادی ایران، علارغم همه مشکلات و مسائل داخلی یک فضای بسته نیست و ایالات متحده آمریکا به رهبری ترامپ در پی بازآفرینی این فضا برای اعمال فشار بیشتر به ایران و خروج از برجام هستند بنابراین باید بپذیریم زمانی که می گوییم چرا آمریکا از برجام خارج شده است و خروج آمریکا از برجام را مقدمه ای برای خروج خود از برجام می نامیم، دلیل بر اهمیت برجام تلقی می شود.

 

 

وی همچنین تاکید کرد: آن دسته از افرادی که برجام را یک امری ناشایست و امضای آن را فراتر از مسائل و امور ملی می نامیدند، امروز خواهان باقی ماندن برجام هستند و خروج آمریکا از آن را امری ناپسند تلقی می کنند. نفس تمامی مطالب ذکر شده نشان دهنده اهمیت برجام در چهارچوب وضعیت موججود ایران است. در واقع برجام بهترین کار در بدترین موقعیت بود.

 

مطهرنیا در پایان گفت: به طور مطلق نمی توان گفت برجام به نفع ایران بود. بلکه آن را باید در متن تاریخ مطرح شدن فلسفه برجام، پرونده هسته ای ایران مورد توجه قرار دهیم بنابراین حفظ برجام در دستور کار جکهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر