کد خبر: 43350
A

پوتین 65 ساله جا پای استالین می گذارد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در حالی سوگند ریاست‌جمهوری خود را برای چهارمین دوره ادا کرد که اکنون بعد از استالین طولانی‌ترین دوره حکومت در روسیه در اختیار وی بوده است.

پوتین 65 ساله جا پای استالین می گذارد
او روز دوشنبه دفتر ثبت سوگندنامه ریاست‌جمهوری را به امضا رساند و در نوشته خود وعده داد شرایط زندگی در روسیه را بهبود ببخشد. 
 
به گزارش دیده بان ایران به نقل از روزنامه اعتماد؛ این در حالی است که اکنون هیچ چشم‌اندازی از بهبود اوضاع در رابطه روسیه با غرب و امریکا وجود ندارد. طبق تصاویری که تلویزیون روسیه منتشر کرد، ولادیمیر پوتین رهبر٦٥ ساله روسیه با یک کت و شلوار در مراسمی پر زرق و برق در کاخ کرملین حاضر شد و در آنجا رسما دوره ریاست‌جمهوری جدید خود را آغاز کرد. براساس برآوردها در این مراسم حدود ٦ هزار نفر حضور داشتند که بسیاری از آنها از حامیان پر و پا قرص رییس‌جمهور روسیه بودند. 
 
پوتین از امروز تا ٦ سال دیگر و تا سال ٢٠٢٤ میلادی قدرت را در دست خواهد داشت و به گفته خود قصد دارد رویکرد جدیدی را در روسیه آغاز کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پوتین کماکان در کشور خود در اکثر نظرسنجی‌ها محبوب است. محبوبیت او پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ٢٠١٤موجب شد تا یک‌بار دیگر روس‌ها پشت سر کرملین و در برابر مقابله با غرب قرار گرفتند. 
 
طرفداران پوتین تحریم‌های غرب علیه روسیه، دخالت پوتین در انتخابات ایالات متحده یا مطرح شدن دوپینگ ورزشکاران المپیکی روسیه، همگی را صرفا وسیله‌ای برای تضعیف کشور خود می‌دانند.
 
به گزارش واشنگتن پست میراث سیاست خارجی پوتین پس از تقریبا دو دهه حضور در راس قدرت نشان‌دهنده افزایش جاه طلبی‌های ژئوپولتیک روسیه است که بسیاری از روس‌ها پشتیبان این سیاست هستند ولی دستاوردهای او در داخل روسیه به اندازه سیاست خارجی روشن نیست. پوتین توانست در دوره افزایش قیمت نفت به خوبی از آن بهره‌برداری کند اما از سال ٢٠٠٨اقتصاد روسیه رفته رفته رشد کمتری پیدا کرد به نحوی که اکنون میزان رشد سالانه اقتصاد روسیه ١ درصد است.
 
پوتین طی سخنانی در روز یکشنبه عنوان کرده بود که وظیفه اصلی دولت جدید برای سال‌های آینده افزایش درآمدهای مطمئن و واقعی شهروندان است. پوتین در سخنرانی خود در ماه مارس وعده داد که در عرض شش سال آینده فقر در کشور را نصف کند و هزینه‌های دولتی در زمینه‌های جاده‌سازی، مراقبت‌های بهداشتی و توسعه‌ای را دوبرابر کند. 
 
اما اینکه پوتین قصد اصلاحات اقتصادی مهمی را داشته باشد می‌توان در طول هفته‌های آینده و پس از تشکیل دولت آن را مشاهده کرد. تحلیلگران معتقدند وزیرسابق دارایی که رویکردی لیبرال دارد می‌تواند دوباره به دولت بازگردد، اما با توجه به عدم آمادگی برای بهبود روابط روسیه با غرب می‌تواند مانعی برای این موضوع باشد. 
 
در حال حاضر پوتین برای بهبود زندگی در روسیه وعده‌هایی داده است اما نحوه اجرایی شدن آن به طور کامل مشخص نیست. زیرا چالش‌های روسیه با غرب به حدی بالا گرفته که روابط اقتصادی روسیه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. 
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که روس‌ها با رشد اقتصادی کند و فساد اداری روبه‌رو هستند. در روزهای اخیر نیز تظاهرات ضد پوتین توسط رهبر مخالفان الکسی ناوالنی طراحی شد و در روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و بیش از ١٥٠٠ نفر نیز دستگیر شدند. پوتین در سخنانی که روز یکشنبه و پیش از سوگند ریاست‌جمهوری خود ایراد کرد، گفت: او قصد ندارد که رویکرد ضد امریکایی خود را کاهش دهد و از اقدامات دولت طی شش سال گذشته حمایت کرد. او این دوره را پر از چالش‌های جدید و رویدادهای غیر معمول توصیف کرد. پوتین با این حال گفت: اکنون ما نیاز به سختکوشی، انسجام و آمادگی برای مسوولیت گرفتن داریم و باید تصمیم‌های اتخاذ شده را بر اساس رویکردی مدرن به نتیجه برسانیم. اما در حال حاضر باید پذیرفت که ولادیمیر پوتین به عنوان یک مامور سابق کا گ ب بیش از ١٨ سال است که برروسیه با عناوین مختلف حکومت می‌کند وفردی است که توانست شرایط خوبی را به کشورش پس از فروپاشی شوروی بازگرداند و مجدد روسیه را به یک تغییر‌دهنده بازی در عرصه بین‌المللی بدل کند.
 
تصاویری که از کرملین در روز سوگند مخابره شد نشان می‌داد که پوتین تا دقایقی قبل از حضور در مراسم سوگند مشغول کار بود و تنها کت خود را که بر پشت صندلی میز کارش آویزان شده بود را برداشت و به مراسم سوگند ریاست‌جمهوری رفت. او با تشویق حاضران در مراسم به سالن تعیین شده برای سوگند رفت تا مراسم برگزار شود. 
 
اما مراسم بسیار کوتاه‌تر از انتظار بود. او در یک سخنرانی کوتاه برنامه‌های خود برای ریاست‌جمهوری را ارایه داد که از جمله آن بهبود اقتصاد روسیه برای رفاه هر خانواده بود. وی افزود توانایی‌های امنیتی و دفاعی کشور اکنون به شکل قابل اعتمادی مورد قبول همه مردم است. اکنون ما از همه امکانات باید برای انجام وظایف داخلی و ضروری خود استفاده کنیم. کیفیت جدید زندگی، رفاه، امنیت و سلامتی برای مردم اکنون بسیارمهم است. لازم به ذکر است همزمان با ادای سوگند ریاست‌جمهوری پوتین تمامی وزرای کابینه دولت روسیه به منظور باز گذاشتن دست پوتین برای چیدمان جدید کابینه از سمت خود استعفا دادند. با این حال کارشناسان چندان به بهبود شرایط داخلی خوشبین نیستند. آندره کولسنیکوف، معاون مرکزی کارنگی به نیویورک‌تایمز می‌گوید: رییس‌جمهوری در حالی از یک رنسانس نمادین سخن می‌گوید که شهرداران، مقام‌های منطقه‌ای و وزرای او با مشکلات کوچک‌تری همچون آتش‌سوزی و دفن زباله روبرو هستند. از طرفی ناظران اروپایی در انتخابات اخیر روسیه معتقدند که فضا بسیار تحت کنترل و امنیتی بود که نشان‌دهنده فشار بیشتر بر صداهای منتقد در داخل کشور است.
 
پوتین برای اولین‌بار در ٣١دسامبر١٩٩٩هنگامی که بوریس یلتسین به دلیل مشکلات و ناراحتی قلبی استعفا داد نخست‌وزیر روسیه شد. وی در سال ٢٠٠٠ برای اولین‌بار به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد و پس از دو دوره پیاپی از قدرت کناره‌گیری کرد و یک‌بار دیگر در سمت نخست‌وزیر روسیه قرار گرفت. او سپس باردیگر شانس خود را در سال ٢٠١٢ برای ریاست‌جمهوری امتحان کرد و توانست سکان رهبری کشور را برعهده بگیرد و اکنون او باید چهارمین دوره ریاست‌جمهوری خود را ادامه دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر