کد خبر: 43410
A
علی بیگدلی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

پس از خروج آمریکا از برجام ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد/ بقای اتحادیه اروپا در برجام منوط به رعایت کنترل موشک های ایران و عدم عبور آن ها از مرز است/ تنها روزنه ارتباط ما با سایر جهان از طریق همین اتحادیه اروپا امکان پذیر است

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اظهارات و سخرانی آقای روحانی پس از خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: سخرانی ایشان پیام جالبی را به دنبال نداشت به طوری که رئیس جمهور سعی بر این داشت که با تعارف از کنار قضیه خروج آمریکا از برجام عبور کند. لازم بود تصمیماتی اعمال می شد تا این کناره گیری ها رخ نمیداد.

پس از خروج آمریکا از برجام ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد/ بقای اتحادیه اروپا در برجام منوط به رعایت کنترل موشک های ایران و عدم عبور آن ها از مرز است/  تنها روزنه ارتباط ما با سایر جهان از طریق همین اتحادیه اروپا امکان پذیر است

دیده بان ایران: پس از خروج آمریکا از برجام و وعده تشدید تحریم های اقتصادی توسط ترامپ علیه ایران، رییس جمهور در پاسخ به اظهارات وی بیان کرد: آمریکا همواره با ایران رفتار خصمانه ای داشته است از کودتا در زمان دکتر مصدق گرفته تا دخالت آمریکایی ها دررژیم سابق! آمریکا بگوید که از زمان ایجاد توافق هسته ای تاکنون کی به تعهدات خود عمل کرده است؟! آیا جز چند بیانیه و چند امضاء به توافقات خود در چهارچوب برجام عمل کرده است؟! خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.

 

محسن بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد دانشگاه، درهمین رابطه و در خصوص آینده ایران پس از بر هم خوردن معاهده برجام به خبرنگار دیده بان ایران گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، متاسفانه ضربه سنگینی به اقتصاد کشورما وارد خواهد شد. از طرفی با توجه به تغییراتی که در سطح بین الملل در حال شکل گیری است، لازم است کشور ما نیز با توجه به این تغییرات پیش برود اما متاسفانه تاکنون ایران مطابق این تغییرات پیش نرفته است به طوری که تنها بر اساس تصمیمات خود در سطح بین الملل گام بر داشته است.

 

وی افزود: البته این نوع عملکرد دیگر پاسخگو نیست. باتوجه به صحبت های شب گذشته خانم موگرینی در خصوص پایبندی اتحادیه اروپا بر برجام، این اتحادیه شروطی را برای ایران جهت پایبندی به برجام در نظر گرفته اند که خود آقای روحانی از آن مطلع هستند از جمله اینکه موشک های ایران لازم است کنترل شده عمل کنند و از منطقه مورد مناقشه دو طرف خارج شوند. بدین ترتیب می توان گفت بقای اتحادیه اروپا و برجام منوط رعایت همین دو مورد است.

 

بیگدلی همچنین خاطرنشان کرد: مسئله مهم در رابطه با آینده ایران و برجام این است که ایران به وسیله تغییرات اساسی در سیاست های خود و استناد به آن ها بتواند بر مشکلات خروج آمریکا  از برجام تسلط یابد.

 

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اظهارات و سخرانی آقای روحانی پس از خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: سخرانی ایشان پیام جالبی را به دنبال نداشت به طوری که رئیس جمهور سعی بر این داشت که با تعارف و تمجید از کنار قضیه خروج آمریکا از برجام عبور کند. البته این در حالی است که اصولا" لازم بود تصمیماتی اعمال می شد تا این کناره گیری ها رخ نمیداد.

 

وی درپایان اضافه کرد: رئیس جمهور با ملایمت بسیاری صحبت کرده و از خود واکنش نشان دادند. این در حالی است که لازم است دولت بیش از  پیش رابطه خود را با اتحادیه اروپا محکم کند چرا که درحال حاضر تنها روزنه ارتبا ما با سایر جهان از طریق همین اتحادیه اروپا امکان پذیر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر