کد خبر: 43499
A

سیاسی ترین انتخاب شورای شهر تهران چگونه رقم خورد!

محمدعلی افشانی در حالی با رأی اکثریت آراء بر روی صندلی بهشت تکیه می زند که پیش از این هیچ گاه در شهرداری تهران حضور نداشته و کمتر از یک سال است که در تهران زندگی می کند!

سیاسی ترین انتخاب شورای شهر تهران چگونه رقم خورد!

دیده بان ایران: تهران امروز شهردار جدید خود را شناخت. مدیری که هیچ گاه در شهرداری تهران حضور نداشته و سابقه ای هم از زندگی در تهران ندارد. شهرداری از شهری دیگر برای اصلاحاتی که در تهران دچار "قحط الرجال" شده است. 

 به جرات می‌توان گفت محمدعلی افشانی شهردار جدید تهران از بستر یکی از سیاسی‌ترین عملکردهای شورای شهر پنجم  به صندلی شهرداری در خیابان بهشت رسید. افشانی که پیش از این هیچ گاه در شهرداری حضور تهران حضور نداشته و کمتر از یک سال است که در تهران زندگی می کند! با رای اعضای شورا مدیریت کلانشهری را بر عهده گرفت که هیچ آشنایی از آن  تا امروز ندارد. 

 

افشانی از ابتدا گزینه مورد حمایت حزب اعتماد ملی بود اما بعدها ضلع دیگر مثلث احزاب درگیر انتخاب شهردار، یعنی کارگزاران سازندگی به میدان حمایت از او آمد. کارگزاران در این حمایت غیرمستقیم از افشانی توانست در شطرنجی سیاسی، ضلع دیگر مثلث احزاب درگیر یعنی، حزب اتحاد ملت را کیش و مات کند. ماجرا از آنجا شروع شد که سه حزب اصلی اصلاحطلبان یعنی، حزب اتحاد ملت، حزب اعتماد ملی و حزب کارگزاران سازندگی، برای انتخاب شهردار آینده تهران وارد عرصه شدند.

در ابتدا محسن هاشمی گزینه جدی‌تری محسوب می‌شد اما اعضای شورای شهر به دلیل آنچه باعث می‌شد ترکیب شورا بهم بخورد، با حضور محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران موافقت نکرد. روشن‌ترین دلیل آنها برای مخالفت با شهردار شدن محسن‌هاشمی، ترس از حضور گزینه‌ای علی‌البدلی به نام مهدی چمران بود. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شد و بعدها مشخص شد حزب اتحاد ملت، برای سوق‌دادن انتخاب شهردار به گزینه‌های مدنظر خود، پشت این ماجراست. با حذف محسن هاشمی از گزینه‌های شهرداری تهران، شانس گزینه‌هایی چون مکارم حسینی، حناچی، محمدعلی افشانی و محمود حجتی بالا رفت. حجتی یک هفته قبل از مهلت انتخاب شهردار به دلایلی چون ادامه حضورش در دولت انصراف داد. از آن طرف مکارم حسینی به واسطه نداشتن پشتوانه حزبی رقیب جدی محسوب نمی شد. 

برهمین اساس رقابت اصلی میان دو نامزد بالا گرفت، محمد علی افشانی و پیروز حناچی. حناچی اما در ادامه این لابی‌ها مورد حمایت حزب اتحاد ملت قرار گرفت و همین حمایت اتحادی‌ها باعث شد او در روزی رای‌گیری برای انتخاب دو گزینه نهایی مغلوب هماهنگی اعضای نزدیک به حزب اعتماد ملی، مستقل‌ها و کارگزاران سازندگی برای از دور خارج کردن گزینه حزب اتحاد شود.
با خروج حناچی از گزینه‌ها، مکارم حسینی و محمدعلی افشانی گزینه‌های اصلی انتخاب شهردار شدند و حتی وعده مکارم حسینی برای قائم‌مقام کردن پیروز حناچی و توصیه محمدعلی نجفی به شورای شهر برای انتخاب مکارم حسینی به عنوان شهردار تهران نیز کارساز نشد و اعضای شورای شهر تهران در این ماراتن سیاسی، محمدعلی افشانی را به عنوان شهردار تهران معرفی کردند. محمدعلی افشانی در حالی با رأی اکثریت آراء بر روی صندلی بهشت تکیه می زند که پیش از این  در دولت یازدهم استاندار فارس بوده و هم‌اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم است.

 

حال باید دید در غیاب تخصص و تجربه شهردار جدید تهران چگونه اداره می شود و بدنه عظیم شهرداری تهران چگونه می تواند با شخصی تعامل داشته باشد که پیشینه مشخصی در شهر تهران و مدیریت شهری ندارد 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر