کد خبر: 43516
A

حجت الاسلام داوود فیرحی: درد و درمان ما در داخل کشور است/ آزادی رسانه، یک ابزار برای شفافیت است که می‌تواند کمک شایانی به ما کند

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره خروج آمریکا از برجام گفت: علی‌رغم این همیشه قرار دادهای بین‌المللی برای قدرت‌های بزرگ منفعت بیشتری دارد آمریکا از برجام خارج شده که این می‌تواند به اعتبارش ضربه بزند.

حجت الاسلام داوود فیرحی: درد و درمان ما در داخل کشور است/ آزادی رسانه، یک ابزار برای شفافیت است که می‌تواند کمک شایانی به ما کند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام داوود فیرحی درباره خروج آمریکا از برجام و سخنان رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت: این مسئله را از دو جهت می‌توان بررسی کرد؛ نخست اینکه آیا جهان به توافق‌هایی که آمریکا امضا کرده است اعتماد می‌کند؟ این رفتار برای یک ابرقدرت معضل است، یادمان باشد در قراردادهای بین‌المللی همیشه نفع قدرت‌های بزرگ بیشتر است و علنی شدن این بدقولی علی رغم نفع، قطعا اعتبارشان را در جامعه جهانی دچار مشکل می‌کند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: وجه دوم این مسئله کشورمان است،‌ قابل پیش‌بینی بود که این اتفاق می‌افتد. کارگزاران دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما از مدت‌ها قبل گزارش‌هایی را می‌دادند که احتمال خروج آمریکا از برجام وجود دارد که روز به روز این احتمال هم تقویت می‌شد.

وی با بیان اینکه کشورها در سیاست‌ورزی در دو گروه قرار می‌گیرند، گفت: کشورهای جهان در دو دسته قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها سرنوشت ‌شان به سیاست خارجی متصل است مانند کوبا،‌ عربستان و کره شمالی و کشورهایی از این دست،‌ بعضی دیگر مانند کشور ما قوامشان به داخل باز می‌گردد.

فیرحی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ سال است که تاریخ ایران را مطالعه می‌کنم معتقدم هم درد و هم درمان ما در داخل است. سیاست خارجی برای ما نمی‌تواند برای ما بحران غیرقابل حل و دور از تصور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم دولت را در ایران اصلاح کنیم و یک راه برای وفاق ملی پیدا کنیم که حاکمیت مردم راحت شکل پیدا کند تا اعتماد بیشتری به وجود آید،‌ مطمئن باشید سیاست خارجی برای ما دست و پا گیر نخواهد بود.

این فعال سیاسی افزود: همان طور که گفتم درد و درمان ما در داخل است به شرطی که یک اجماع ملی به وجود آوریم نه اینکه یک گروه و جریان بگوید وفاق یعنی اینکه با من باشید، خیر این درست نیست؛ وفاق باهم بودن ملت است.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که چشم‌ها را باید شست تا داخل را دقیق‌تر ببینیم. گرفتاری و مشکلات ما داخلی است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره واکنش مقامات کشورمان در پاسخ به سخنان دونالد ترامپ،‌ عنوان کرد: به نظر می‌آید واکنش مقامات کشورمان مناسب بود اما خب در برخی موارد هم مناسب نبود. در چنین شرایطی به عنوان نماینده یک کشور نباید واکنش‌های تند داشته باشیم باید در عین حال که محکم پاسخ می‌دهیم متانت و آرامش را هم حفظ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی کنار گذاشتن اختلافات چقدر موثر و مهم است و به چه میزان می‌تواند به وفاق ملی کمک کند، گفت: مسئله اصلی این نیست که اختلاف نظر وجود نداشته باشد، مگر جامعه‌ای است که اختلاف نظر در آن وجود نداشته باشد مسئله این است که با وجود این اختلاف‌نظرها به یک وفاق برسیم و در حال حاضر این مکانیزم برای ما اهمیت دارد .

فیرحی خاطرنشان کرد:  در حال حاضر این مسئله بیان می‌شود که گروهی که صحبت می‌کند می‌گوید حرف من حق  و از حرف دیگری باید عبور کرد، این حرف غلط است. با این افکار انسجام و اجماع نه شدنی است و نه فایده دارد. باید بپذیریم دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم اختلاف‌های تکنیکی و تاکتیکی از وفاق‌های اصولی، منافع جامعه و نظام جدا کنیم و نگذاریم دامنه آن‌ها به ما آسیب بزنند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: برای اینکه راه حل بحران‌ها را پیدا کنیم باید به جامعه و نخبگان اعتماد داشته باشیم نباید دنبال تسویه حساب باشیم این امر می‌تواند یک فرصت طلایی برای ما باشد.

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید در هر سختی یک آسانی وجود دارد، این امکان وجود دارد در شرایط بحرانی هم یک راه حل خوب پیدا شود.

این استاد علوم سیاسی در خصوص اینکه چه میزان ضروت دارد اصلاح اقتصادی از خود مسئولان شروع شود، گفت: ما همیشه روی اشخاص تکیه می‌کنیم شاید من و شما هم در این جایگاه قرار بگیریم فساد انجام دهیم. واقعیت این است که ما به اصلاح نهادی نیاز داریم. مانند اصلاح قانون انتخابات،‌ آزادی رسانه، نظارت‌ها؛‌ می‌دانید که آزادی رسانه‌ها یک ابزار برای شفافیت است که می‌تواند کمک شایانی به ما کند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر