کد خبر: 43572
A

نماینده مجلس:تدوین لایحه حمایت از حقوق کودکان در 5 فصل/ موضوع ولایت مطلق والدین معضل شده

مسئله راه‌گشا در مورد کودکان نهادهای مدنی هستند اما نمی‌توانیم تقش قانون را نادیده بگیریم.

نماینده مجلس:تدوین لایحه حمایت از حقوق کودکان در 5 فصل/ موضوع ولایت مطلق والدین معضل شده

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در ۵ فصل تدوین شده و حاوی ۸۱ ماده است.

به گزارش دیده بان ایران، طیبه سیاوشی در همایش آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری اظهار کرد: امروزه تلاش ما بر این بوده که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را که ۹ سال است در مجلس باقی مانده بتوانیم به نتیجه برسانیم. در فراکسیون زنان تلاش می‌کنیم که با جمع کردن امضاء و تعیین اهمیت این لایحه، آن را در اولویت کار مجلس قرار دهیم. امیدواریم این اتفاق رخ دهد و تا آخر امسال این لایحه را به تصویب برسانیم و شاهد کاهش چشمگیر کودک‌آزاری باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه روند بررسی لایحه در کمیسیون حقوقی مجلس بسیار طولانی بود و تغییرات تقریبا چشمگیری نسبت به نسخه مجلس نهم در آن حاصل شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در ۵ فصل تدوین شده و حاوی ۸۱ ماده است. در فصل اول کلیات و تعاریف مطرح شده است. در این لایحه تعریف مشخصی از سن کودکی ارایه نشده و این موضوع در کمیسیون حقوقی مجلس محقق نشده و ممکن است این تغییر در صحن علنی حاصل شود.

سیاوشی افزود: در فصل اول لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اصطلاحاتی همچون آزار جسمی و جنسی، بهره کشی اقتصادی، مصادیق در معرض بزه دیدگی و ... مطرح شده است. در فصل دوم به تشکیلات پرداخته شده است. مهمترین موضوع در این فصل شورای عالی حمایت از اطفال و نوجوانان است.

۲۰ دستگاه شامل قوه قضائیه، وزارت بهداشت، وزارت کار، دو نماینده از سازمان‌های مردم نهاد و...اعضای این شورای عالی هستند. در فصل سوم اصول و تدابیر حمایتی مطرح شده است که ۱۴ برنامه برای این فصل بیان شده است. پیش‌بینی شده صندوق حمایت از کودکان و نوجوانان تشکیل شود که در واقع اجرایی شدن این برنامه‌ها را محقق کند. در فصل چهارم جرایم و مجازات‌ها بیان شده است. برای آزار جنسی یا عاطفی جزای نقدی بین ۵ تا ۵۰ میلیون ریال دیده شده است.

وی با بیان اینکه «یک تعریف مشترک از کودک‌آزاری بین دولت، رسانه‌ها، جامعه و سازمان‌های مردم نهاد وجود ندارد»، تصریح کرد: باید این امر مهم و دردناک را در جامعه به رسمیت بشناسیم. هنوز در به رسمیت شناختن این موضوع دچار تردید هستیم. به همین دلیل اقدامات تضمینی و حقوقی زمینه لازم اجرایی را ندارند. در موضوع کودکان و خانواده هیچ گفت‌وگویی بین بخش‌های مختلف جامعه نداریم و تازمانی که این گفت‌وگو صورت نگیرد بهبود چشمگیری در این زمینه‌ها نخواهیم دید. امیدواریم این گفت‌وگو ایجاد شود و با اجماع نظر این مسائل را پییش ببریم. در این موارد احتیاج به همکاری بیشتر رسانه ملی داریم. امیدواریم این مباحث را بتوانیم در آموزش و پرورش هم باز کنیم.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله راه‌گشا در مورد کودکان نهادهای مدنی هستند اما نمی‌توانیم تقش قانون را نادیده بگیریم. موضوع ولایت مطلق والدین معضل و مشکل شده و باید برای آن فکری کرد. در قانون به دلیل آنکه گفته‌اند پدرِ بد بهتر از بهزیستی و دستگاه دولتی است فکری برای این امر نشد و با مخالفت مواجه شد اما دیدن این امر و اینکه دستگاه‌های حاکمیتی بتوانند پشتیبانی کنند از این بچه‌ها مساله‌ای مهم است.

سیاوشی افزود: مساله دیگر این است که نمی توانیم فقط مشکلات را در بخش پیشگیری یا اجرای بهزیستی جست‌وجو کنیم، بخش عظیمی از مشکلات ما در دستگاه‌های قضایی است که بارها گزارش‌هایی داشتیم از اینکه افراد در دستگاه قضا به دلیل اینکه آموزش مناسب ندیده‌اند احکامی را صادر یا رفتاری را انجام داده‌اند که نه تنها از مشکلات کودکان کم نکرده بلکه بر مشکلات آنها افزوده است. باید این مباحث را همه جانبه دید. صرفا بر روی یک قسمت تمرکز نکنیم. برای کاهش کودک‌آزاری اینکه اولویت را به یک دستگاه، موضوع و... بدهیم، راه گشا نیست./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر