کد خبر: 43891
A
ناظم دباغ نماینده نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفت و گو با دیده بان ایران؛

همه گروه های کردی در تلاش هستند تا با یکدیگر ائتلاف تشکیل دهند / تا امروز اتحادیه میهنی کردستان با هیچ یک از گروه های سیاسی برنده انتخابات برای تشکیل دولت ائتلاف نکرده است / اظهارات "مقتدی صدر" در خصوص ایران ایراد دارد!!

نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران در پاسخ به این سوال که به نظر شما نخست وزیر آتی دولت عراق از کدام حزب و ائتلاف است، بیان کرد: در این رابطه نمی توان به صورت قطعی نظر داد. از طرفی ائتلاف سائرون بیشترین رای را با 54 کرسی از آن خود کرده است ولی برای تشکیل حکومت عراقی بیشتر از 165 کرسی نیاز است. زمانی که ائتلافی تشکیل شد، ائتلافی بزرگ تر اقدام به انتخاب نخست وزیر می کند.

همه گروه های کردی در تلاش هستند تا با یکدیگر ائتلاف تشکیل دهند / تا امروز اتحادیه میهنی کردستان با هیچ یک از گروه های سیاسی برنده انتخابات برای تشکیل دولت ائتلاف نکرده است / اظهارات "مقتدی صدر" در خصوص ایران ایراد دارد!!

دیده بان ایران: با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق «ائتلاف سائرون» به ریاست «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر با کسب 54 کرسی به پیروزی رسید و «ائتلاف فتح» به ریاست «هادی عامری» با 47 کرسی و «ائتلاف نصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر کنونی عراق با 42 کرسی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

حال باید آینده عراق را پس از اعلام نتایج انتخابات و همچنین رابطه این کشور با ایران را از نگاه یک تحلیل گرسیاسی بین الملل بررسی کنیم.

 

لذا ناظم دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران، در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا ایران در انتخابات عراق پیروز شد یا خیر، به دیده بان ایران گفت: مسئله ی مهم این است که پس از خروج داعش عراق شاهد برگزاری انتخاباتی بود که پیروز نهایی آن مردم بودند و درحال حاضر باید هرچه زودتر با تشکیل دولت جدید، هرچه زودتر شاهد برقراری امنیت و آسایش درعراق و  منطقه باشیم. با این وجود بنده معتقدم در این جا پیروزی برای ایران است چون سهم  به سزایی در امنیت حال حاضر عراق دارد.

 

وی افزود:  از طرفی پیروزی ایران را به صورتی می توان در این انتخابات تعبیر کرد که حکومت عراق به صورت متحد تشکیل شود و شروع به کار نماید. علاوه بر این مسئله، دولت عراق اگر پایبند توافقات بین المللی با کشور های همسایه باشد، می تواند رابطه خوبی با سایر کشورهای همسایه خود داشته باشد و به این رابطه ادامه دهد.

 

نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران در پاسخ به این سوال که به نظر شما نخست وزیر آتی دولت عراق از کدام حزب و ائتلاف است، بیان کرد: در این رابطه نمی توان به صورت قطعی نظر داد. از طرفی؛  ائتلاف سائرون بیشترین رای را با 54 کرسی از آن خود کرده است ولی برای تشکیل حکومت عراقی بیشتر از 165 کرسی نیاز است. زمانی که ائتلاف ها تشکیل شد، ائتلافی بزرگ تر اقدام به انتخاب نخست وزیر می کند.

 

دباغ در خصوص آینده دولت عراق و رابطه آن با ایران اظهار کرد: بنده معتقدم احزاب و گروه های سیاسی عراق در صورت تشکیل حکومت آینده عراق باید رعایت منافع کشور خود و همسایگان را در نظر داشته باشد چراکه جغرافیا و تاریخ و منافع اقتصادی و اجتماعی با همسایگان به ویژه ایران دارد.

 

وی در رابطه با اقدامات مقتدی صدر و اظهارات اخیر او درباره ایران تصریح کرد: بنده معتقدم هرآنچه که صدر در چهارچوب خود بیان کرده است دارای ایراد و اشکال است زیرا تصمیم قطعی آینده باید تصمیم حکومت عراق باشد. هیچ کدام از جریان های سیاسی نمی توانند رابطه و منافع خود را با کشور مهمی مثل ایران به خطر بیندازد. چراکه لازم است روابط و احترام کشورهای همسایه به خاطر حفظ منافع دولت خودشان هم که شده حفظ شود.

 

نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران همچنین درباره رویکرد اتحادیه میهنی در انتخابات عراق خاطرنشان کرد: اتحادیه میهنی نیز همانند تمامی اتحادیه ها و گروه ها  در انتخابات شرکت کرد پس از اعلام نتایج  جایگاه دوم را در کردستان به دست آورد و پیروز این انتخابات شد.

 

دباغ  در پایان در پاسخ به این سوال که به نظرشما دولت عراق برای تشکیل خود با کدام احزاب ائتلاف خواهد کرد، گفت: همه گروه های کردی و احزاب در تلاش هستند تا با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهند و متحد گردند. تا امروز اتحادیه میهنی کردستان با هیچ یک از گروه های سیاسی برنده انتخابات برای تشکیل دولت ائتلاف نکرده است. البته لازم به یادآوری است که تمامی افراد و احزاب و ائتلاف ها در چهارچوب قانون اساسی این کشور به حقوق خود پایبند باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر