کد خبر: 44011
A

واشنگتن‌پست: بر خلاف کره شمالی، ایران را به راحتی نمی‌توان منزوی کرد

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی درباره سخنرانی وزیر خارجه آمریکا علیه ایران نوشته درخواست‌های دولت آمریکا از ایران غیرواقع‌‌بینانه است.

واشنگتن‌پست: بر خلاف کره شمالی، ایران را به راحتی نمی‌توان منزوی کرد

به گزارش دیده بان ایران روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی بعد از سخنرانی ضد ایرانی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا نوشته او هیچ راهبردی در قبال ایران ارائه نکرده است.

واشنگتن‌پست نوشته است: «مایک پامپئو روز دوشنبه صبح اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران توافق بدی است، ایالات متحده فشارها علیه ایران را افزایش خواهد داد و دنیا ممکن است با این اقدام همراهی کند یا خیر. هیچ‌کدام از اینها مسئله‌ تازه‌ای نیستند و سخنرانی او، سوالات زیادی را درباره راهبرد دولت ترامپ علیه ایران بی‌پاسخ گذاشت.»

روزنامه آمریکایی نوشته انتظار می‌رفت پامپئو در سخنرانی‌اش در اندیشکده هریتیج نقشه‌راه مذاکرات آمریکا با طرف‌های اروپایی برای رسیدن به یک توافق مکمل جهت تقویت برجام را مشخص کند، اما تنها گفت چنانچه اروپا بخواهد با همکاری تهران برای حفظ برجام تلاش کند، این رویکرد دولت ترامپ را تغییر نخواهد داد.

واشنگتن‌پست همچنین خاطرنشان کرده که سخنرانی پامپئو تکرار همان اظهارات ۸ مارس (۱۸ اردیبهشت‌ماه) ترامپ بود. ترامپ در آن سخنرانی از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد و قول داد فشار مالی روی ایران را به سطح بی‌سابقه افزایش دهد.

روزنامه آمریکایی گزارش داده است: «برخی این استدلال را مطرح می‌کنند که رویکرد ترامپ به ایران با سبک مذاکره‌ای او که «تشدید تنش به قصد تنش‌زدایی» است مطابقت دارد. او در این روش، فشارها و تنش‌ها را افزایش می‌دهد تا به بهترین توافق برسد.»

واشنگتن‌پست یادآوری کرده که این رویکرد ترامپ در مذاکره با کره شمالی، ثمر بخش بوده، اما مشکل اینجا است که ایران، کره شمالی نیست. این روزنامه می‌نویسد: «برخی به مسئله کره شمالی به عنوان موردی اشاره می‌کنند که این رویکرد ثمر داده است. این تئوری دو مشکل دارد: هنوز ضمانتی برای موفق شدن مذاکرات با کره شمالی وجود ندارد، ضمن آنکه ایران کره شمالی نیست.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «بر خلاف کره شمالی، ایران را به راحتی نمی‌توان منزوی کرد و متحدان و شریکان ایالات متحده با این راهبرد آمریکا همراهی نمی‌کنند.»

واشنگتن‌پست همچنین نوشته مطالبات ترامپ که ترک غنی‌سازی از سوی ایران و پایان دادن به حمایت از تمامی نائبانش است، «غیرواقع‌بینانه» هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر