کد خبر: 44097
A

تماس‌ واشنگتن با ائتلاف «سائرون» پس از پیروزی در انتخابات عراق

رئیس دفتر سیاسی جریان صدر عراق، از تماس واشنگتن با اعضای ائتلاف «سائرون» پس از پیروزی در انتخابات خبر داد.

تماس‌ واشنگتن با ائتلاف «سائرون» پس از پیروزی در انتخابات عراق

به گزارش دیده بان ایران به نقل از فارس؛ «ضیاء الاسدی» رئیس دفتر سیاسی «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف «سائرون»، اعلام کرد  آمریکا پس از پیروزی ائتلاف سائرون در انتخابات پارلمانی و دستیابی به کرسی‌هایی که موجب می‌شود این ائتلاف در تشکیل دولت جدید عراق بسیار تاثیرگذار باشد، با اعضای این ائتلاف تماس برقرار کرد.

وی که از معاونان مقتدی صدر به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشت: مذاکرات مستقیمی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است اما واشنگتن با استفاده از برخی میانجیگران، کانالهایی را برای گفت‌وگو با اعضای سائرون باز کرده است.

رویترز در تحلیل این اقدام واشنگتن نوشت: پیروزی صدر در عراق برای واشنگتن غافلگیر‌کننده بود و آن را در موقعیت دشواری قرار داد زیرا وی کسی است که پایه‌گذار «جیش‌المهدی» بود که پس از سقوط صدام در سال 2003، مهمترین عملیات‌های مسلحانه را علیه نیروهای آمریکایی انجام داد. لذا اگر قرار باشد که صدر، تاثیری زیادی در روند انتخاب نخست‌وزیر جدید داشته باشد، آمریکا می‌بایست برای تامین منافعش در عراق، با وی وارد تعامل شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در صورتی که جریان صدر حکومت را به دست گیرد، بار دیگر «جیش المهدی» را احیاء و فعال می‌کند تا نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را هدف قرار دهد، گفت: ما به خانه اول باز نمی‌گردیم. نمی‌خواهیم هیچ نیروی نظامی غیر از نیروهای امنیتی رسمی، ارتش و پلیس در اختیار داشته باشیم.

این در حالی است که گفته می‌شود آمریکا 7 هزار نظامی در عراق دارد هرچند که وزارت دفاع آمریکا، تعداد نظامیانش در عراق را 5 هزار و 200 نفر اعلام می‌کند که در قالب آموزش به نیروهای عراقی و مستشاران در این کشور حضور دارند.

الاسدی دیروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز گفته بود:  مقتدی اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوی حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. جریان صدر و شرکایش به تمایلات آمریکا تن نخواهند داد و بین ما و ایران، روابط ثابتی وجود دارد. ما به هیچ اراده خارجی تن نخواهیم داد، خواه آمریکایی باشد خواه غیر آن. حضور آمریکا در عراق، مردود و خارج از عرف دیپلماتیک است. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر