کد خبر: 44138
A

دورخیز عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس؟

انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ۹ خرداد برگزار خواهد شد؛ اخبار اولیه از قوت گرفتن کاندیداتوری عارف و رقابت وی با لاریجانی برای ریاست بر سال سوم مجلس، حکایت دارد.

دورخیز عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس؟

دیده بان ایران : انتخابات ریاست و هیئت‌رئیسه سال سوم مجلس شورای اسلامی، طبق اعلام هیئت رئیسه قرار است که در روز چهارشنبه نهم خرداد ماه سال جاری برگزار شود.

در این راستا، سه فراکسیون اصلی مجلس (امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی) در روزهای گذشته رایزنی‌ها و جلسات متعددی برای تغییر ترکیب هیئت رئیسه سال دوم، برگزار کرده و در مهمترین بخش، زمزمه‌هایی از رقابت دوباره‌ی علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای ریاست مجلس، به گوش می‌رسد.

فراکسیون نمایندگان ولایی

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفته که این فراکسیون در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس لیست واحدی را ارائه خواهد کرد، البته در جلسه اخیر شورای مرکزی این فراکسیون که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد تصمیمی درباره اینکه این فراکسیون برای تمامی یا برای برخی از پست‌های اعضا هیئت‌رئیسه پارلمان لیست ارائه کند، تصمیم قطعی اتخاذ نشده است

او می‌گوید: قرار است در جلسات آتی این فراکسیون درباره نحوه چینش لیست این فراکسیون تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شود.

فراکسیون مستقلان ولایی

فراکسیون مستقلان ولایی نیز در جریان رایزنی‌ها برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس، تصمیم گرفته که برای انتخابات پیش‌روی هیئت رئیسه، با فراکسیون‌های «امید» و «ولایی» تعامل انجام دهد.

همچنین در این جلسه مقرر شده است، اگر دو فراکسیون امید و ولایی بر ریاست علی لاریجانی برای سال سوم مجلس دهم اتفاق نظر داشته باشند، اگر با آن فراکسیون‌ها توافق انجام شد که شد ولی در غیر این صورت لیست جداگانه برای انتخابات هیئت‌رئیسه از سوی این فراکسیون ارائه می‌شود.

فراکسیون مستقلان ولایی تصمیم خود برای نواب رئیس را هم از حالا اعلام کرده و گفته که کاندیداهای این فراکسیون برای نواب رئیس مجلس نیز «مسعود پزشکیان» و «علی مطهری» هستند.

فراکسیون امید

محمدرضا عارف رئیس این فراکسیون اخیراً اعلام کرده که یکشنبه هفته آینده نظر نهایی این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه پارلمان اعلام می‌شود. اما آخرین جلسه هیئت رئیسه این فراکسیون که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، تا حدودی وضعیت این فراکسیون را درباره انتخابات پیش‌رو را روشن کرد.

عارف در این جلسه، برای رقابت با لاریجانی و کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس، مخالفت نکرده و اما تصمیم‌گیری در این زمینه را به نشست شورای مرکزی این فراکسیون موکول کرده است.

از سوی دیگر اجماعی از سوی اعضای این فراکسیون بر ادامه نایب رئیسی مسعود پزشکیان ایجاد شده اما درباره نائب رئیسی مطهری هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر