کد خبر: 44278
A

جواد لاریجانی: کسانی که آلوده به فتنه 88 و 78 هستند، نباید دلواپس دموکراسی باشند/ دولت باید خود را از "تلگرام‌بازی" فارغ کند

لاریجانی در مورد اینکه سرمایه‌گذاری کشور و دولت در زمینه فضای مجازی در چه جهاتی باید باشد، تأکید کرد:دولت باید از "تلگرام‌بازی" خود را فارغ کند و به حوزه فضای مجازی به‌عنوان یک میدان و عرصه بسیار مهم و بابرکت و بازمینه نگاه کند.

جواد لاریجانی: کسانی که آلوده به فتنه 88 و 78 هستند، نباید دلواپس دموکراسی باشند/ دولت باید خود را از "تلگرام‌بازی" فارغ کند

به گزارش دیده بان ایران؛ جواد لاریجانی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه چهار زمینه باید مورد حمایت دولت با جدیت و با میدان‌داری نیروهای باسواد و جوان و پرتحرک باشد، مورد نخست را "تکمیل شبکه داخلی باسرعت، ارزان و قابل اعتماد" برشمرد و توضیح داد: مقصود من زیرساخت است که البته باید افراد، شرکت‌ها و مؤسسات روی این زیرساخت شبکه‌های اجتماعی و دسترسی‌ها را شکل دهند. این شبکه‌ها کاملاً داخلی است و در مقابل نفوذ باید بسیار هشیار باشند.

لاریجانی دومین زمینه‌ای را که دولت می‌تواند به فضای مجازی در کشور کمک کند کمک به شکل‌گیری مراکز "داده بزرگ" دانست که خود میدان مهم علمی و فنی است و می‌تواند به شبکه‌های اجتماعی خدمات ارائه کند.

رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی ادامه داد: سومین زمینه، کمک به شکل‌گیری مراکز محاسبات سریع (HPC) است که می‌تواند خدمات گوناگون را در بستر بومی ارائه دهد.

وی ادامه داد: زمینه چهارم کمک به شکل‌گیری گرید محاسباتی و سپس "ابرهای محاسباتی" است که می‌توانند به‌نحو توزیع‌شده و با کاهش چشمگیر قیمت به کامپیوترهای شخصی و محلی خدمات ارائه دهند.

دانش‌آموخته دکترای منطق ریاضی در همین خصوص تأکید کرد: اینها میدان‌های کلیدی برای توسعه و استفاده از این کشف اساسی بشر معاصر است. در کشور ما باید انبوه استعدادهای عالی را به‌سوی فعالیت پایه‌ای در این گونه زمینه‌ها سوق دهیم؛ سپس مشاهده خواهیم کرد که چه غوغایی به‌پا خواهند کرد و دیگران انگشت حسرت و شگفتی به دهان خواهندبرد! اما اگر بازار فرآورده‌های مجازی را در کشور توسعه دهیم مانند اینست که اتومبیل‌های لوکس خارجی را پشتیبانی کنیم؛ در آن صورت کشور صنعت اتومبیل نخواهد داشت، بلکه در بهترین حالت بنگاه خرید و فروش ماشین باب می‌شود!

لاریجانی ادامه داد: در دنیای مجازی و صنایع متداول در آن، وضعیت چنین است و البته میدان تحرک بسیار مساعدتر از رقابت اتومبیل‌سازی است. نباید مسابقه در زمینه نمایندگی پیام‌رسان‌های خارجی و خرید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها باشد؛ بلکه مسابقه در نوآوری و تولید در میدان فضای مجازی خودمان است. تردید نکنیم که اگر با جرأت وارد این حوزه شویم، میزان توفیقات چنان سریع خواهد بود که حتی خود ما را نیز شگفت‌زده می‌کند، به‌علاوه معاونت علمی ریاست جمهوری هم باید در برخی حوزه‌های زیربنایی و پایه‌ای مربوط سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه کند مانند زمینه CCC(Computitonal Complexity Theory) یا حوزه "محاسبات کوانتومی".

** کسانی که آلوده به فتنه 88 و 78 هستند، نمی‌توانند راجع به چندصدایی و یا دموکراسی دلواپسی داشته باشند

در پایان این بخش از محمدجواد لاریجانی درباره نسبت محدودسازی تلگرام با موضوع چندصدایی و دموکراسی پرسیدیم؛ بة ویژه آنکه پس از فیلترینگ تلگرام یکی از مهمترین محورهای انتقاد رسانه‌های دوم خردادی به این موضوع از موضع دفاع از چندصدایی و دموکراسی بوده است؛ لاریجانی در این باره گفت: اولاً این سخن از کسانی که آلوده به فتنه 88 و یا شورش‌های 78 هستند، شبیه شوخی است! کسانی که با تمام توان و البته وقاحت وارد میدان کودتا علیه جمهوریت شدند، راجع به چندصدایی و یا دموکراسی دلواپسی داشته باشند!!

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با طرح این سؤال که "آن چندصدایی که با پیام‌رسان‌های مدیریت‌شده دشمنان ما تضمین شود چه نوع صداهایی است؟" گفت: کافی است شما گشت‌و‌گذاری بکنید و حجم عملیات را مختصراً رصد کنید: توهین و دشمنی با اساس اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع)، دشمنی با امام(ره) و راه امام، دشمنی کینه‌توزانه با نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و استقلال کشور و ... اینها حجم عمده استفاده‌شده در این پیام‌رسان‌ها است، این به‌غیر از سازمان‌دهی شورش، فتنه و عملیات تروریستی است.

لاریجانی برهمین اساس تصریح کرد: چندصدایی که با کمک پیام‌رسان‌های مدیریت و نظارت‌شده دشمن مطرح است، در خدمت مهندسی افکار عمومی و فضای عمومی و سوق کشور به‌سوی به‌هم‌ریختگی سیاسی ــ اقتصادی و بالاخره براندازی است. آیا اینها تضمین دموکراسی است؟! کسانی که کمترین آشنایی نظری و عملی و تناسب سلیقه‌ای با دموکراسی ندارند و وقتی در هر حوزه‌ای مدیریتی را به‌عهده بگیرند با نهایت تکبر و خودمحوری عمل می‌کنند و اعتقادی به تصمیم‌سازی ندارند بلکه "صرفاً تصمیم می‌گیرند"، نمی‌توانند دلسوز دموکراسی باشند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دفاع از آزادی پیام‌رسان‌های خارجی عمدتاً برای طرح مسائل خلاف قانون است که قابل پیگرد نباشد! این خط دشمن در پی جهان‌گشایی است که زیر پرچم لیبرال دموکراسی در کشور توسط جریان اصلاحات و منحرفین دنبال می‌شود و نهایت هم "دیکتاتوری سکولار" از آب درمی‌آید!

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر